درخواست چین برای لغو تحریم های ایران

جمعه 26 آذر 1400 - 16:5:38
درخواست چین برای لغو تحریم های ایران

تهران - الکوثر : نماینده چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل لغو همه تحریم های یک جانبه آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران را خواستار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "جنگ شوانگ" با مقصر دانستن آمریکا در شروع بحران هسته ای ایران،از واشنگتن خواست با لغو تحریم ها امکان بازگشت به توافق برجام را فراهم کند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل در حالی برگزار شد که گفتگوهای وین در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان است. از اینرو آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس ،فرانسه و آلمان با کشانده مساله به شورای امنیت سازمان ملل تلاش کردند  فشارها بر جمهوری اسلامی ایران را برای پذیرش درخواست های تحمیلی آنها تشدید کنند. زیرا هیات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین با اتخاذ موضعی اصولی تاکنون سیاستها و برنامه های آمریکا را برای اختلال در مذاکرات وین خنثی کرده است.

فولکر تریر کارشناس اقتصادی در آلمان در این باره براین اعتقاد است : ترامپ با خروج از برجام اشتباه بزرگی را مرتکب شد زیرا جوانه هایی را که در حال رویدن در مناسبات اقنصادی با ایران بود پر پر کرد و مانع از اجرای کامل برجام شد.

در این شرایط ،حمایتهای همه جانبه چین و روسیه از برنامه های هسته ای ایران و درخواست از آمریکا برای لغو تحریم های جمهوری اسلامی ایران که در زمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی آمریکا اعمال شد می تواند زمینه بازگشت واشنگتن به برجام را فراهم کند.زیرا وی با اتخاذ سیاستهای یک جانبه که تحت تاثیر سیاستها و درخواستهای رژیم صهیونیستی صورت گرفت ضمن خروج از برجام تحرم هایی را ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد که اکنون  نه تنها کاخ سفید بلکه متحدین آن نیز پی به اشتباه بودن آن برده اند.

اندیشکده کارنگی که دهها کارشناس زبده آمریکایی آنرا حمایت می کنند ضمن انکه خروج آمریکا از برجام را اشتباه بزرگ واشنگتن می داند تاکید دارد توافق هسته ای نمایه ای کلان از رویکرد و کارایی دیپلماسی در مورد برنامه هسته ای صلح آمیز ایران بود که رئیس جمهوری جمهوری خواه آمریکا آنرا از بین برد.

در هر حال، جمهوری اسلامی ایران با تقویت همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی درعمل نشان داده است که هیچ موضوع پنهانی در برنامه های هسته ایش ندارد و به همین دلیل آمریکا و متحدین آن از تحمیل خواسته های خود به ایران ناموفق بوده اند. در این میان انتظاراز چین و روسیه که در تضاد منافع با آمریکا در مورد مسایل مختلف از جمله اقتصادی و اوکراین قراردارند این هست که با جدیت بیشتری بر موضع خود در نشست وین در حمایت از برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران پافشاری کنند و اجازه ندهند آمریکا با آپارتاید هستنه ای بخواهد بدعت خطرناکی را در مورد فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایجاد کند. پیمان آمریکا و انگلیس با استرالیا برای ساختن زیردریایی های اتمی که با اعتراض چین نیز مواجه شده در همین راستا قابل توجه است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 26 آذر 1400 - 16:0:16