جایگاه تعامل با شرق در دیپلماسی دولت سیزدهم

دو شنبه 22 آذر 1400 - 17:16:45
جایگاه تعامل با شرق در دیپلماسی دولت سیزدهم

تهران- الکوثر: نشریه انگلیسی زبان «پاکستان تودی» در ستون مقالات خود به تحلیل نگاه دولت سیزدهم به قدرت‌های شرق و اولویت ایران به تعامل با شرق پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در این گزارش به عنوان «چرایی نگاه ایران به شرق» آمده است: چرا نگاه ایران به شرق است؟ سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اولین سفرهای خارجی خود به جای غرب، شرق را در اولویت قرار داد. وی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد. سفر آقای رئیسی از آنجایی که قرار بود عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای اعلام شود، بسیار حائز اهمیت تلقی شد. 

پاکستان تودی نوشت: تهران معتقد است قدرت‌های آسیایی در حال ظهور هستند و توانایی موثری برای مقابله با نفوذ آمریکا و غرب در منطقه و شاید در جهان را دارند. چین و روسیه هیچ منافع مشترکی با آمریکا برای تقابل با ایران ندارند. برعکس آن پکن و مسکو مایل به تعامل با ایران برای توسعه منافع خود در خاورمیانه و خلیج فارس هستند.

در این گزارش آمده است: سفر آقای رئیسی به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای بسیار مهم و اساسی تلقی می‌شود. رئیسی هدف آتی خود را گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای منطقه برای حفظ ایران در برابر یکجانبه گرایی غرب عنوان کرد.

دیپلماسی ایران در وین

پاکستان تودی نوشت: رئیس دولت سیزدهم در تلاش است تا از طریق مذاکرات تمام امتیازاتی را که توسط دونالد ترامپ تحت توافق برجام از ایران سلب شده بود، برگرداند. در زمانی که درصد پیشرفت در مذاکره از هر دو طرف در حال افزایش است، چین نیز ممکن است نقش مهمی در تسهیل و حمایت از مذاکره بین تهران و واشنگتن ایفا کند. چین گزینه‌های متعددی مانند تعامل دیپلماتیک و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران دارد. پکن پیش‌تر تجربه تعامل با تهران برای برجام را دارد. پذیرش ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای یک دستاورد بزرگ است و چین در این زمینه از ایران حمایت کرده است.

این نشریه پاکستانی وضعیت ایران در سازمان همکاری شانگهای را موجب تقویت تلاش‌ها در مسیر گسترش تعاملات با چین، روسیه، پاکستان، هند، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان دانست و نوشت: این اقدام منجر به خنثی شدن طرح کشورهای غربی برای انزوای جمهوری اسلامی می‌شود و همچنین می‌تواند موقعیت ایران را در غرب آسیا تقویت نماید.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران بر این باورست که برجام مربوط به مشروعیت برنامه‌های هسته‌ای این کشور نیست بلکه ناقضان برجام از این تاکتیک فقط برای مهار ایران و همچنین تلاشی برای محدود کردن قدرت و نفوذ آن در خاورمیانه به ویژه در خلیج فارس استفاده می‌کنند.

عزم ایران برای تقویت مناسبات با چین و روسیه

پاکستان تودی در ادامه نوشت: به عقیده ایرانی‌ها، تحریم‌ها ابزار واشنگتن برای خنثی کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه است. بنابراین تنها راه ایران یافتن شرکای استراتژیک و قدرتمندی مانند چین و روسیه است. ایران با عضویت در سازمان همکاری شانگهای به شرق تمایل نشان داده است.

از سوی دیگر ایران و چین توافقنامه راهبردی 25 ساله را امضا کرده‌اند. ایران مایل است به طرح کمربند و جاده بپیوندد و درصدد جذب سرمایه گذاری چینی در پروژه‌های بزرگ است.

«ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان شانگهای ممکن است دامنه تعاملات دفاعی، مانورهای نظامی و همکاری‌های امنیتی دوجانبه با روسیه را گسترش دهد. از طرف دیگر ایران و پاکستان نیز ظرفیت‌های زیادی برای گسترش همکاری دوجانبه دارند. ایران تمایل خود را برای پیوستن به طرح اقتصادی راهروی مشترک پاکستان و چین موسوم به (سیپک) اعلام کرده است. عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای پتانسیل تبدیل شدن این کشور به یک ذینفع کلیدی در پروژه سیپک را افزایش می‌دهد. ایران ممکن است از فرصت‌هایی جهت ایجاد اهرم‌های بیشتر برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و اتکای بیشتر به شرق استفاده کند.

گفتنی است، وزیر امور خارجه پاکستان چهارم شهریور امسال به عنوان اولین مقام بلندپایه یک کشور خارجی با دکتر امیرعبداللهیان پس از انتصاب ایشان به عنوان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم در تهران دیدار کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 22 آذر 1400 - 17:15:39