عمران خان: جنگ سرد میان آمریکا و چین در راه است

یک شنبه 21 آذر 1400 - 10:51:35
عمران خان: جنگ سرد میان آمریکا و چین در راه است

تهران - الکوثر : نخست وزیر پاکستان گفت، کشورش به جای حمایت از «بلوک‌هایی» که یادآورجنگ سرد هستند، می‌خواهد به تنش‌زدایی میان آمریکا و چین کمک کند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نطق اصلی خود در یک سمینار امنیتی منطقه ا ی در اسلام آباد گفت، رقابت میان چین و آمریکا «دارد به سمت یک جنگ سرد دیگر حرکت می کند و بلوکهای جدیدی در حال شکل گیری هستند.»

او گفت پاکستان نمیخواهد مانند دوران جنگ سرد آمریکا و شوروی، که در آن اسلام اباد از ائتلاف غرب به رهبری آمریکا حمایت کرد، درگیر یک جنگ سرد دیگر بشود.
وی تاکید کرد که «پاکستان باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشکیل این بلوکها بکند». پاکستان در اشغال افغانستان توسط شوری در دهه ۸۰ میلادی نیز، پایگاهی برای نیروهای مقاومت افغانستان بود، نیروهایی که تحت حمایت آمریکا بوده و با نام «جهاد اسلامی» شناخته میشدند.
این اظهارات عمران خان یک روز پس از آن مطرح شد که دولتش اعلام کرد که در نشست دموکراسی به رهبری آمریکا که در آن تایوان دعوت شده اما چین دعوت نشده است، شرکت نخواهد کرد.
وزارت خارجه پاکستان علت مشخصی برای این عدم شرکت، اعلام نکرد اما به گفته یک مقام ناشناس دولت این کشور، حضور تایوان دراین نشست با سیاست «چین واحد» که پاکستان حامی آن است، در تضاد است.

واشنگتن  سال هاست که چین را در صدر تهدیدها برای منافع آمریکا می بیند و رشد اقتصادی آن کشور را بر نمی تابد. راهبرد نقطه ثقل آسیایی آمریکا بر مهار چین در دریای زرد استوار است؛ برنامه ای چند ساله که آمریکا برای تحقق آن، حتی ترجیح می دهد درغرب آسیا نیز نیروهای خود را با هدف محاصره چین در حاشیه نزدیک آن تا حد امکان کم کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 21 آذر 1400 - 10:50:42

دسته بندی :