واشنگتن در تلاش برای نقض تعهدات و باقی ماندن در عراق

شنبه 20 آذر 1400 - 17:14:51
واشنگتن در تلاش برای نقض تعهدات و باقی ماندن در عراق

تهران - الکوثر : فرماندهی عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق روز جمعه (دیروز) بار دیگر بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تأکید‌ و اعلام کرد که نیروهای نظامی ائتلاف بین‌المللی‌ به سرکردگی آمریکا تا پیش از پایان ماه جاری (31 دسامبر) به‌صورت‌ کامل عراق را ترک خواهند کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ماه پیش نیز «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق به‌طور‌ رسمی از پایان زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان ماه دسامبر کنونی خبر داده بود.

در همین حال، تیر ماه گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر‌ عراق، پیش از سفر به واشنگن اعلام کرده بود که عراق دیگر نیازی به حضور نظامیان آمریکایی ندارد و ارتش و نیروهای امنیتی آن قادر به حفظ امنیت این کشور بدون حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا هستند.
پس از دیدار الکاظمی با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور‌ آمریکا، دو طرف درباره این موضوع به توافق رسیدند. بنابراین،‌ آمریکا بر اساس توافق با دولت آمریکا تا پایان ماه جاری کنونی نیروهای نظامی خود را باید از عراق خارج کند.
در‌این‌باره‌، طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های وابسته به غرب و عربستان سعودی، مدعی شده‌اند که  نیروهای آمریکایی در عراق ادامه خواهند داشت که فرماندهی عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق روز جمعه با تکذیب این شایعه‌سازی‌ها و ادعاها بار دیگر تأکید‌ کرد که نیروهای نظامی آمریکایی تا پایان ماه کنونی باید عراق را ترک کنند و خبرسازی ها و ادعاهای برخی رسانه‌ها در‌این‌باره‌، صحت ندارد.
فرماندهی عملیات مشترک عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بغداد و واشنگتن بر اساس خروج نظامیان آمریکایی توافق کرده اند و نیروهای باقی مانده تنها برای مشورت‌دهی و توانمندسازی نیروهای امنیتی در عراق حضور خواهند داشت.
با وجود توافق رسمی مقام‌های‌ دو کشور، به نظر می‌رسد‌ که آمریکا قصد ندارد همه نیروهای خود را از عراق خارج کند بلکه درصدد است تا به‌بهانه‌ مبارزه با داعش و ایجاد امنیت در عراق شمار قابل توجهی از نظامیان خود را در عراق نگه دارد.
در‌این‌باره‌، بهترین بهانه آمریکا برای حضور نیروهای خود در عراق مبارزه با عناصر داعش در عراق است؛ به‌همین‌علت،‌ برخی تحلیلگران و کارشناسان، حملات و انفجارهای تروریستی اخیر در برخی مناطق عراق را که گروه تروریستی داعش در آن دست دارد، کار برنامه‌ریزی‌ شده آمریکا می‌دانند‌ تا با توسل به‌بهانه‌ داعش، ادامه نیروهای خود را در عراق رقم بزند. در این چارچوب بود که «فرانک مکنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا «سنتکام» اخیرا اعلام کرد که با وجود بیانیه رسمی اعلام پایان ماموریت نیروهای رزمی خارجی در عراق، واشنگتن ۲۵۰۰ نیروی  خود را در عراق  نگه خواهد داشت.
آمریکا در حالی بر ادامه حضور اشغالگرانه خود در عراق تأکید‌ می‌کند‌ که مردم و گروه‌های‌ عراقی خواهان خروج نیروهای تروریست آمریکایی از عراق هستند و پارلمان این کشور نیز طرحی درباره خروج این نیروها تصویب کرده است. «هیثم خزعلی»کارشناس امنیتی عراق روز جمعه با بیان این که آمریکا پشت پرده حوادث تروریستی اخیر درعراق قرار دارد، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند از این حوادث برای تداوم حضور نظامی در خاک عراق بهره برداری کنند.
خزعلی افزود: آمریکایی‌ها به دنبال دور زدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه هستند.
در همین حال«نصر الشمری»، معاون دبیر کل جنبش النجباء، روز پنج‌شنبه‌ تأکید‌ کرد که اگر نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج نشوند، نمی‌توان‌ نامی جز اشغالگری بر آن‌ها‌ گذاشت.
بنابراین،‌ داده‌ها‌ و تحرکات میدانی و رسانه‌های آمریکا و دنباله‌های‌ منطقه‌ای‌ آن حاکی است که واشنگتن درصدد نقض تعهدات اعلام‌شده‌ خود با طرف عراقی درباره خارج کردن نیروهایش از عراق است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 20 آذر 1400 - 17:14:40