خسارت بیش از 57 میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی به کرانه باختری طی دو دهه

دو شنبه 8 آذر 1400 - 17:46:29
خسارت بیش از 57 میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی به کرانه باختری طی دو دهه

تهران - الکوثر : کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد سیاست‌های اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری طی دو دهه گذشته بیش از 57 میلیارد دلار به ملت فلسطین ضرر اقتصادی وارد کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رژیم صهیونیستی در دو دهه اول قرن 21 به خشونت‌های خود ضد فلسطینی‌ها ادامه داد. به طور کلی، رژیم اسرائیل سه نوع سیاست علیه فلسطین در دو دهه گذشته اتخاذ و اجرایی کرد که عبارتند از: جنگ، محصورسازی و محدودسازی. 

در دو دهه گذشته، رژیم صهیونیستی سه جنگ طولانی مدت و چندین جنگ کوتاه مدت و همچنین صدها عملیات نظامی روزانه علیه فلسطینی‌ها به راه انداخت. از سال 2000 تا 2005 که انتفاضه در جریان بود، رژیم صهیونیستی طی 5 سال روزانه مناطق مختلف فلسطین را بمباران کرد. در سال 2008، جنگ 22 روزه ، در سال 2012 جنگ 8 روزه، در سال 2014 جنگ 51 روزه و در سال 2021 جنگ 12 روزه بر فلسطینی‌ها تحمیل شد. علاوه بر این، جنگ‌های 2 روزه و 4 روزه و بمباران‌های روزانه و ساعتی نیز صدها بار انجام شد.

رژیم اسرائیل از سال 2006 تاکنون باریکه غزه را تحت محاصره همه جانبه قرار داد و مطابق گزارش سازمان ملل متحد، غزه به بزرگ‌ترین زندان روباز جهان تبدیل شده است. سیاست محدودسازی نیز در قالب محدود کردن جغرافیای فلسطین و همچنین قطع ارتباط میان فلسطینی‌ها در مناطق مختلف پیگیری می‌شود. محدودسازی به مصادره اراضی و تخریب منازل فلسطینی‌ها در مناطق مختلف منجر شده و خسارت‌های اقتصادی زیادی به آنها وارد کرده است. در همین حال، محدودسازی جغرافیایی فلسطین سبب از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی این کشور به خصوص در بخش کشاورزی شده و فشار اقتصادی به کشاورزان فلسطینی وارد کرده است. 

با توجه به این سیاست‌های خشن رژیم صهیونیستی، «ریچارد کوزل رایت» مدیر توسعه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) اعلام کرد ما تخمین زده‌ایم که چیزی حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی فلسطین در نتیجه مکانیسمهای اشغالگری اسرائیل از بین رفته است. سیاست‌های محصورسازی، محدود کردن و عملیاتهای نظامی رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی کرانه باختری از سال 2000 تا کنون 57.7 میلیارد دلار به فلسطینیها ضرر مالی و اقتصادی وارد کرده است. 

این گزارش سازمان ملل متحد در حالی است که اساساً به تبعات سیاست‌های خشن اسرائیل علیه باریکه غزه هیچ اشاره‌ای نشده است. این در حالی است که مطابق گزارش نوامبر 2020 سازمان ملل متحد، محاصره غزه که نوعی مجازات جمعی شهروندان فلسطینی است، باعث زیان 16.7 میلیارد دلاری به اقتصاد این منطقه و افزایش سرسام آور فقر و بیکاری شده است. موضوع دیگر نیز این است که در این گزارش اشاره‌ای به خسارت‌های اقتصادی جنگ‌های متعدد رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نیز هیچ اشاره‌ای نشده است. جنگ اعم از طولانی مدت یا کوتاه مدت به تخریب زیرساخت‌های فلسطین و از بین رفتن منازل شهروندان منجر شده و هزینه‌های سنگینی بر جای گذاشته است. اگر هزینه‌هایی که محاصره و جنگ بر فلسطین تحمیل کرد، مورد محاسبه قرار گیرد، بدون تردید میزان خسارت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در دو دهه گذشته چندین برابر خواهد بود. 

نکته حائز اهمیت این است که با وجود اذعان سازمان ملل متحد به خسارت‌های سنگین سیاست‌های اسرائیل ضد فلسطینی‌ها، اما این سازمان از هر گونه اقدامی که بازدارنده این خشونت باشد، عاجز است. حمایت قدرت‌های بزرگ به خصوص آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی در ناتوانی سازمان ملل متحد تأثیر بسزایی دارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 8 آذر 1400 - 17:46:17