دور تازه تظاهرات انتخاباتی و احتمال تقویت فضای دوقطبی در عراق

شنبه 6 آذر 1400 - 20:22:5
دور تازه تظاهرات انتخاباتی و احتمال تقویت فضای دوقطبی در عراق

تهران - الکوثر : کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که بازشماری آرا در تمامی حوزه‌های انتخاباتی که به شمارش آرا در آن‌ها اعتراض شده بود، به پایان رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این بیانیه آمده است: «نتیجه شمارش دستی فعلی به میزان ۱۰۰ درصد مطابق با شمارش الکترونیکی بوده است». 

این بیانیه زمینه تظاهرات گسترده مردم عراق را فراهم کرد. هزاران نفر روز گذشته نزدیک منطقه سبز بغداد تجمع کردند. معترضان عراقی سه خواسته دارند.

اولین خواسته آنها، لغو نتایج انتخابات پارلمانی ۱۰ اکتبر گذشته است. با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و تایید کمیساریای انتخابات مبنی بر صحت نتایج اعلام شده، عزم معترضان عراق برای تداوم تظاهرات تا رسیدن به لغو ابطال انتخابات بیشتر شده است چرا که معترضان همچنان قائل به تقلب انتخاباتی به خصوص دستکاری در نتایج هستند و نتایج اعلام شده را ساختگی می‌دانند. 

دومین خواسته معترضان، مجازات عاملان قتل تظاهرات کنندگان است. در جریان تظاهرات انتخاباتی، درگیری هایی میان نیروهای مسلح و معترضان به وجود آمد که از جمله این درگیری ها روز ۵ نوامبر بود که شماری کشته و زخمی داشته است. اگرچه دولت مصطفی الکاظمی کمیته تحقیقی در این خصوص تشکیل داده، اما معترضان اعتمادی به فرآیند رسیدگی پرونده ندارند و معتقدند عاملان قتل تظاهرات کنندگان معرفی و مجازات نمی شوند.

سومین خواسته معترضان عراقی، برکناری و اخراج جنین پلاسخارت، فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق است. دلیل این خواسته معترضان، این است که پلاسخارت بدون در نظر گرفتن اعتراض معترضان، نتایج انتخابات را تایید کرد. پلاسخارت در اظهارات مداخله جویانه درباره انتخابات پارلمانی عراق، مدعی شده بود که همه طرفهای سیاسی باید نتایج انتخابات را بپذیرند و نسبت به پیامدهای وخیم ابطال نتایج انتخابات هشدار داد. معترضان عراقی معتقد هستند فرستاده ویژه سازمان ملل شریک در تقلب انتخاباتی است.

در همین راستا، کمیته ساماندهی تظاهرات و تحصن‌ها در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر عراق هم روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، «جنین پلاسخارت» فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق را شریک اصلی در بروز تقلب در انتخابات عراق دانستند.

نکته دیگر این است که منتقدان پلاسخارت بر این باور هستند وی با موضع‌گیری خود در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی عراق، صحنه سیاسی و امنیتی این کشور را پیچیده‌تر کرد چرا که عملاً ضمن مخالفت با معترضان، به تشدید دو قطبی شدن موافقان و مخالفان انتخابات کمک کرده است. بر همین اساس، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق، روز گذشته در دیدار با پلاسخارت، ضمن انتقاد از مواضع انتخاباتی وی، خطاب به پلاسخارت گفت: اظهارات و مواضع شما باعث شد صحنه انتخابات پیچیده شده و راهکار سیاسی نیز از بین برود.

به نظر می‌رسد رویکرد موافقان نتایج اعلام شده، خرید زمان و فرسایشی کردن تظاهرات است، در حالی که مخالفان نتایج اعلام شده عزم جدی برای نپذیرفتن نتایج دارند.

بنابراین، احتمال تقویت فضای دو قطبی در صحنه سیاسی عراق و حتی شکل‌گیری یک بن بست سیاسی در این کشور وجود دارد. این وضعیت برای عراق که با مشکلات متعددی به خصوص در حوزه اقتصاد مواجه است، نگران کننده است و عملاً به شکاف میان مردم و حاکمیت عراق می‌،افزاید، مردمی که در انتخابات 10 اکتبر نیز کمترین میزان مشارکت در 5 انتخابات گذشته را ثبت کرده و تنها 41 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 6 آذر 1400 - 18:49:9

پربازدیدها