گفتگوی اعضای ارشد طالبان با مقامات قطری

شنبه 6 آذر 1400 - 17:11:57
گفتگوی اعضای ارشد طالبان با مقامات قطری

تهران - الکوثر : نمایندگان دولت موقت طالبان با مسئولان قطری در دوحه در مورد موضوعات مختلف تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان گفت : هیئت بلندپایه حکومت طالبان به ریاست مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه که به دوحه رفته، با مسئولان و نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات قطر، نشست مشترک برگزار کرده است. در این نشست؛ طرفین درباره موضوعات سیاسی،حقوق بشری، اقتصادی و آموزشی صحبت کردند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ دولت طالبان نیز در توییترش نوشت: امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه در قطر، درباره‌ امنیت، بهداشت، معارف و مسائل بانکی گفتگو کرده است.

این در حالیست که چند روز قبل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته بود که دور تازه گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان تا یک هفته دیگر در دوحه آغاز می شود.

همزمان با انتشار خبر دیدار هیات طالبان با مقامات قطری ،خبرها از شروع گفتگوهای این هیات با نمایندگان آمریکا درشهر دوحه حکایت دارند.

دولت طالبان که با چالش های متعدد سیاسی ،اقتصادی وامنیتی در افغانستان مواجه شده است رایزنی های گسترده ای را با کشورهای مختلف برای جلب کمک آنان برای  برون رفت از این چالشها در پیش گرفته است.

هدف اصلی سفر هیات طالبان به دوحه،مذاکره با هیات آمریکایی برای حل اختلافات دوجانبه به خصوص تلاش برای متقاعد سازی کاخ سفید برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده افغانستان است.

دولت آمریکا همزمان با  سقوط دولت محمد اشرف غنی در افغانستان و تسلط طالبان بر کابل در 15 اوت گذشته ،همه اموال و دارایی های این کشور را بلوکه کرد که این مسئله چالشی بزرگ برای دولت طالبان در مسیر اداره امور افغانستان ایجاد کرده است.

کاهش درآمدهای خارجی دولت طالبان وعدم تعامل رسمی جامعه جهانی با این گروه برای واردات کالاهای مورد نیازمردم افغانستان سبب شده تا میلیون ها نفر از آنان با خطر گرسنگی روبرو شوند.

همچنین عدم دسترسی دولت طالبان به منابع مالی افغانستان در بانک های خارجی و بی رغبتی بیشتر مردم این کشور به انجام مبادلات خود از طریق  سیبستم بانکی سبب شده تا سازمان ملل درباره فروپاشی نظام بانکی افغانستان هشدار بدهد.

در چنین شرایطی است که دولت طالبان هیاتی را به قطر اعزام کرده است تا درنشست با هیات آمریکایی راههای آزادسازی دارایی های بلوکه شده افغانستان را با اعضای این هیات مورد بررسی قرار دهد.

با توجه به آنکه در ماه های اخیر برخی مقامات کاخ سفید به رسمیت شناختن طالبان در افغانستان و همچنین همکاری با این گروه را به تغییر سیاست ها واقدامات طالبان مشروط کرده اند،بعید است که درحال حاضر این تغییرات مورد انتظار کاخ سفید محقق شده باشد.

به ویژه انکه گزارش منابع مستقل از ولایات مختلف افغانستان نشان میدهند طالبان محدودیت هایی را برای اقشار مختلف این کشور در عرصه های فردی  واجتماعی وضع کرده است که این مسئل موجب شده تا مسئله به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان با تردیدهای بیشتری از سوی جامعه جهانی مواجه شده است.

هیات اعزامی طالبان به قطر علاوه بر آنکه با هدف گفتگو با هیات آمریکایی به دوحه رفته است،در گفتگو با مقامات قطری تلاش دارد از کمک های فوری این کشور در بخش های مختلف سیاسی،؛اقتصادی،آموزشی وسلامت  برای عبور از بحران های پیش رو دستکم در کوتاه مدت استفاده کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 6 آذر 1400 - 17:11:39