تأکید رئیس جمهور بر ارزان و بومی سازی صنعت فضایی کشور

جمعه 5 آذر 1400 - 14:39:40
تأکید رئیس جمهور بر ارزان و بومی سازی صنعت فضایی کشور

تهران- الکوثر:  رئیس جمهور با تأکید بر ارزان و بومی سازی صنعت فضایی کشور گفت: اگر در صنعت فضایی و فضای مجازی حضور فعال نداشته باشیم مجبور خواهیم شد در اتوبان ساخته شده دیگران حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آقای رئیسی، صبح جمعه در اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم که پس از یک دهه توقف برگزار شد به نقش این شورا در سیاست‌گذاری و ترسیم نقشه راه برای توسعه صنعت فضایی کشور اشاره کرد و افزود: اینکه بعد از نزدیک به ۱۱ سال اولین جلسه شورای عالی فضایی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی است.
وی با تأکید بر اهمیت صنعت فضایی در جهان در تولید قدرت با مؤلفه‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی و تأمین نیاز‌های بشر به پیشرفت با تأثیرات کاربردی و ملموس در زندگی امروز و آینده، گفت: صنعت فضایی دیروز تنها مظهر اقتدار کشور‌ها بود، اما امروز به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی مطرح است و در آینده نزدیک به عنوان بخشی از زیرساخت حکمرانی در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی و امنیتی خواهد بود.
رئیس جمهور با تشکر از فعالیت‌های «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح»، «سپاه» و «ارتش» در حوزه فضایی، گفت: با مجاهدت جوانان متخصص و باورمند کشور تلاش‌های خوبی در صنعت فضایی شده است، اما برغم این تلاش‌ها در این حوزه با جایگاه واقعی فاصله داریم.
وی تاکید کرد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت، تجارت، کشاورزی و گردشگری و نیز برای عبور از مشکلات اقلیمی از جمله کم‌آبی و ده‌ها حوزه دیگر می‌توانند از خدمات فضایی برای توسعه و رشد خود استفاده کنند.
اقای رئیسی بر ارزان و بومی‌سازی صنعت فضایی تأکید کرد و گفت: همه بخش‌های فعال در این صنعت باید با هم‌پوشانی و هم‌گرایی و استفاده از تجربیات یکدیگر و پرهیز از کار‌های موازی دست به دست هم بدهند و خواسته مقام معظم رهبری را برای رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری محقق سازند.
وی افزود: البته دستیابی به این هدف یک مسیر حداقل ۱۰ ساله است، اما مطمئن هستیم که به فضل خداوند با روحیه جهادی متخصصین کشور و با حمایتی که دولت سیزدهم خواهد کرد این مسیر کوتاه و کوتاه‌تر خواهد شد.
آقای رئیسی با بیان اینکه با وجود تهدید‌ها و تحریم‌ها و فشار‌های هدفمند دشمنان در صنایع فضایی و نظامی، دستاورد‌ها و پیشرفت‌های بسیار بزرگی در این بخش‌ها داشته‌ایم، اظهار داشت: استفاده از تجربه‌های دانشمندان و نیرو‌های کارآمد در این بخش، می‌تواند در دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودروسازی مشکلات را برطرف کند و آثار کیفی آن در دیگر صنایع از جمله ارتباطات، مخابرات و لوازم خانگی و زندگی روزمره مردم دیده شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: اگر اراده کنیم حتما می‌توانیم در همه این حوزه‌ها هم به فناوری‌های پیشرفته با مزیت اقتصادی دست پیدا کنیم. ما باید به سرعت و با برنامه ریزی دقیق و منسجم، به فناوری تثبیت شده برای مدار‌های (LEO) برسیم و در گام بعد باید با برنامه ریزی دقیق و کار مجاهدانه، به سرعت به سمت مدار ۳۶ هزار کیلومتری (GEO) حرکت کنیم.
اقای رئیسی گفت: اگر در صنعت فضایی و فضای مجازی حضور نداشته باشیم مجبور خواهیم شد در اتوبان ساخته شده توسط دیگران حرکت کنیم. صنعت فضایی یک نوع بازدارندگی برای تعرض دشمنان به کشور ایجاد می‌کند. وقتی ماهواره‌ای پرتاب می‌شود مردم و جوانان احساس قدرت و غرور می‌کنند.
وی همچنین با گرامیداشت یاد شهید تهرانی‌مقدم و سایر شهدای عرصه دفاع و توسعه فناوری‌های نوین کشور اظهار امیدواری کرد با هم‌فکری و هم‌گرایی و پشتکار نیرو‌های فعال در عرصه فضا و حمایت‌های دولت امید را در جامعه تقویت کنیم.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


جمعه 5 آذر 1400 - 14:39:28

پربازدیدها