رایزنی گروسی در تهران؛ ایران مصمم به پیگیری برنامه های هسته ای

چهار شنبه 3 آذر 1400 - 16:13:9
رایزنی گروسی در تهران؛ ایران مصمم به پیگیری برنامه های هسته ای

تهران - الکوثر : مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده است، روز سه شنبه با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و درباره ادامه همکاری ها گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "محمد اسلامی" رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار مدیرکل آژانس با  تاکید بر اینکه ایران در اجرای برنامه هسته ای خود مصمم است،‌ گفت: در این ملاقات "رافائل گروسی" چندین بار بیان کرد، هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده و ایران طبق معاهدات و ضوابط ، فعالیت‌های هسته‌ای اش در حال انجام است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: به دنبال آن هستیم تا کار را تداوم ببخشیم و مناسبات را ادامه دهیم، با این نگاه که بتوانیم زمینه های مشترک را پیدا کنیم.

سفر "رافائل گروسی" به تهران در آستانه نشست شورای حکام که قرار است چهارشنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) برگزار شود، انجام شده است.

 پایگاه خبری آکسیوس در این خصوص گزارش داده بود، انگلیس، دیگر کشورهای غربی را برای انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار قرار داده است؛ این درحالی است که ایران همواره به آژانس توصیه‌ کرده‌ در مسیر همکار‌ی‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها اغراض سیاسی خود را به نام آژانس پیش ببرند.

ایران تا ۱۵ ماه پس از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای در سال 2018، به اجرای کامل تعهدات خود ادامه داد و پس از آنکه طرف های اروپایی به وعده های خود از جمله  گشایش های مالی و بانکی عمل نکردند و دولت آمریکا نیز به تحریم های یکجانبه ادامه داد، ایران به تدریج برخی تعهدات هسته ای خود را کاهش داد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران در سفرهای اخیر گروسی به تهران، دو نوبت با توافق ‌نامه‌های فنی با هدف تضمین تداوم نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای نیزموافقت کرده بود، اما مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به درخواست‌های فراپادمانی از ایران ادامه داده است.

موضوع مهم دیگر که موجب نارضایتی ایران است، اقدامات خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان ایران توسط رژیم صهیونیستی است که آژانس تاکنون هیچ گونه واکنشی به این حملات نشان نداده است. این در حالی است که به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، آژانس به خوبی می‌داند این خرابکاری‌ها و اعمال تروریستی توسط رژیم صهیونیستی در خاک ایران صورت گرفته است که هم با سکوت برخی کشور‌های مدعی همراه بوده و هم تاثیر قابل توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته است.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران، مسائل موجود بین ایران و آژانس، تماما مربوط به مسائل فنی است و آژانس نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی و جنجال هایی قرار گیرد که از سوی عمدتا غربی ها و رژیم صهیونیستی ضد برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌ شود.

با توجه به نزدیک بودن مذاکرات ایران و گروه 4+1 در وین و همچنین برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار امروز گروسی با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می تواند فرصتی برای آژانس و به طور مشخص "رافائل گروسی" باشد تا اینبار گزارشی به  دور از اغراض سیاسی و فشارهای دشمنان ایران، درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای این کشور ارائه کند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 3 آذر 1400 - 15:7:18

پربازدیدها