عراق شایعه تمدید حضور نظامیان آمریکایی را تکذیب کرد

شنبه 29 آبان 1400 - 11:3:17
عراق شایعه تمدید حضور نظامیان آمریکایی را تکذیب کرد

تهران- الکوثر: سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، تصریح کرد مدت زمان حضور نظامیان آمریکایی در عراق تمدید نشده و هنوز تاریخ خروج نهایی یگان‌های رزمی آمریکا، همان 31 دسامبر سال جاری است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در پی هشدار روز گذشته کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در خصوص مقابله با اشغالگران آمریکایی پس از پایان مهلت پایان سال جاری میلادی، فرماندهی عملیات مشترک در ارتش عراق طی بیانیه‌ای، هرگونه شایعه تمدید حضور نیروهای رزمی آمریکا در این کشور را که برای پایان سال جاری برنامه ریزی شده، رد کرد.

سرتیپ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، تصریح کرد صحبت در مورد تمدید موعد خروج نیروهای آمریکایی نادرست و غیردقیق است. تاریخ خروج نیروهای رزمی 31 دسامبر آینده مشخص است و تغییری در آن ایجاد نشده است».

بغداد و واشنگتن در 26 ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی ایالات متحده تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند و تعداد نامعلومی از نیروهای آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی خواهند ماند.

نیروهای آمریکایی در سال 2014 به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه 3000 نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که 2500 تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد عراق کرد.

الخفاجی در ادامه توضیح داد: رابطه دو طرف پس از خروج نیروهای رزمی، یک رابطه مستشاری در زمینه‌های آموزشی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و امنیتی علیه سازمان تروریستی داعش خواهد بود.

روز گذشته، «ابوآلاء الولائی» دبیرکل «کتائب سیدالشهداء» نیز طی بیانیه‌ای از باز شدن درهای جذب نیروی داوطلب برای پیوستن به صفوف مبارزان این گروه مقاومت، برای مبارزه با نیروهای آمریکایی پس از پایان سال جاری خبر داد.

وی افزود با نزدیک شدن به ساعت رویارویی بزرگ، مقاومت اسلامی باز شدن درهای جذب نیروی داوطلب را اعلام می کند و از مردم مقاومت عراق و جناح‌های مقاومت می‌خواهد به منظور رویارویی قاطع و تاریخی با اشغالگران آمریکایی در 31 دسامبر 2021 از ساعت 12 شب، سطح آمادگی خود را بالا ببرند.

دیروز، کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق نیز طی بیانیه‌ای در ارتباط با خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق اعلام کرد: «ما از نزدیک میزان پایبندی به مفاد آنچه گفت‌و‌گوی راهبردی خوانده شد و ما به جدیت اشغالگران و تعهداتشان به عنوان یکی از طرف‌های آن اعتماد نداشتیم، زیر نظر داریم».

در ادامه آمده است: «ما با خود عهد بستیم که به مذاکره‌کننده عراقی برای بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از خاک پاکمان با استفاده از شیوه‌های دیپلماتیک زمان دهیم؛ اما تا این لحظه هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ندیده‌ایم با آنکه تا 31 دسامبر (پایان سال جاری میلادی) 42 روز بیشتر فاصله نداریم. بلکه بالعکس ما شاهد بودیم که اشغالگران آمریکایی گستاخ شمار نیروها و تجهیزاتشان در پایگاه‌های مستقر در عراق را افزایش داده‌اند و حتی هم‌اکنون اظهاراتی رسمی و غیر رسمی از برخی مقامات ایالت شر آمریکا درباره قصد عدم خروج از کشور می‌شنویم آن هم به بهانه درخواست بغداد. در عین حال، هیچ واکنش یا تکذیبیه‌ای از جانب دولت عراق درباره این اظهارات احمقانه ندیده‌ایم».

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور، آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند و هر از چند گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

پارلمان عراق در دی ماه سال 98، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

مقامات آمریکایی نیز اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص به زبان می‌آورند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیروهای رزمی از عراق و اهتمام ورزیدن واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی مقامات نیز مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» می‌گوید که کشورش شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و «عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیروها در آن را کاهش نخواهیم داد».

تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی در کنار رصد تحرکات آمریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات توسعه ساختمانهای پایگاه هوایی عین الاسد واقع در غرب عراق، اظهارات برخی مقامات عالیرتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به آمریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفا ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق تغییر کند و این نیروها از کشور خارج نخواهند شد.

با این وجود «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق که در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن حضور داشت تاکید دارد که دولت عراق به طرف آمریکایی تاکید کرده که نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاکش ندارد و «روز 31 دسامبر 2021، طعم خاصی خواهد داشت».

لذا انتظار می‌رود که دست‌کم روند خروج یگان‌های رزمی آمریکا از عراق هرچند به صورت سمبلیک تا پایان سال 2021، طبق وعده‌ای که بغداد می‌دهد، به پایان برسد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 29 آبان 1400 - 10:58:9

پربازدیدها