نقش نخبگان جوان و استعدادهای برتر از دیدگاه رهبر انقلاب

چهار شنبه 26 آبان 1400 - 18:11:56
نقش نخبگان جوان و استعدادهای برتر از دیدگاه رهبر انقلاب

تهران - الکوثر : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ،صبح امروز چهارشنبه در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، بر لزوم تمرکز جامعه علمی و نخبگان برای یافتن راه‌حل‌های علمی مشکلات مختلف تاکید کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ایشان در تبیین اهمیت نقش نخبگان در این زمینه به سه هدف مهم اشاره وخاطر نشان کردند؛ ظرفیت نخبگی جوانان ملت ایران، می تواند زمینه‌ساز پر کردن شکاف علمی کشور با علم جهانی، عبور از مرزهای جهانی علم و ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق آینده درخشان کشور باشد.

سه هدف کلان مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در باره اهمیت بکارگیری ظرفیت ها و خلاقیت های علمی نخبگان از موضوعاتی است که برای رسیدن  به جایگاه و مرجعیت علمی و  پایداری رشد علمی در کشور اهمیتی راهبردی دارد.

نگاه به دستاوردهای علمی ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب حاکی از رشد شاخص های علمی و توسعه فعالیت های دانش بنیان است . ادامه این مسیر درخشان اما مستلزم تحمل و پایداری در برابر سختی ها و عبور ازموانعی است که بر سر راه توسعه علمی کشور بعنوان قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران  وجود دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه خاطرنشان کردند؛ ملت ایران، ملتی بالقوه نخبه است و به همین علت از دیر باز هدف جنگ نرم تحقیرکننده استعمارگران قرار داشته تا استعدادها و توانایی‌های خود را فراموش کند و حتی منکر شود و دروغ بزرگ «ما نمی توانیم» را بپذیرد.
رهبر انقلاب، غفلت و غارت را دو هدف مکمّل استعمارگران از القای ناتوانی در ملتها برشمردند و افزودند؛ غفلت، مقدمه غارت و غارت، افزایش‌دهنده غفلت ملتها از توانایی‌ها و استعدادهای درونی است.

دشمنان ایران در سال های اخیر با استفاده از گزینه های گوناگون همچون تشدید تحریم های فلج کننده، خرابکاری  و تروردانشمندان ایرانی سعی کردند مانع از پیشرفت های علمی کشور شوند.آنها همچنین با تهدید نمایی از دانش هسته ای وقدرت موشکی و پهبادی ایران تلاش کردند تا بزعم خود ایران را به دوران عقب ماندگی و وابستگی باز گردانند.  ملت ایران اما با گام های مطمئن  بسیاری از قله های بلند علم و دانش را فتح کرده و به استکبار نشان داد که شایسته پیشرفت و اقتدار واقعی است.

در جدیدترین رتبه بندی های علمی از سوی موسسات تحقیقات علمی و پژوهشی  ایران اکنون در میان 20 کشور برتر علمی جهان قرار دارد. جمهوری اسلامی همچنین در یکسال گذشته که ویروس ، کووید 19 در سراسرجهان شیوع یافت موفق شد در این عرصه نیز با تولید واکسن خلاقیت های علمی خود را برغم تحریم ها و فشارهای اقتصادی شکوفا سازد.
آمارها اگرچه نشان می دهند سریع‌ترین نرخ رشد علمی طی یکدهه اخیر مربوط به ایران بوده اما اندک بودن سهم کمتر از یک درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی، نکته ای مهمی است که رهبر انقلاب بر ضرروت افزایش آن تاکید و تصریح کردند که این رشد باید  در طول ۳ تا ۴ سال، حداقل به ۵ درصد برسد.

بدیهی است که حرکت در این مسیر نیازمند دوجریان مکمل و بهم پیوسته است. نخست؛ تلاش برای پیشرفت و مایوس نشدن از ادامه پیشرفت و حفظ روحیه امید به آینده است. دوم آنکه؛ دراین حرکت باید از خلاقیت ها و استعدادهای جوان  در همه عرصه ها استفاده شود و به تعبیر رهبر انقلاب به مرحله  «آفرینش علمی» ورود کرد.

آنگونه که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند ؛ امروز کارهای علمی مهمی در کشور در حال انجام است که غالباً جزو شاخه‌های علمی خلق‌شده به دست دیگران است، در حالی‌که علاوه بر این، باید با خلاقیت و نوآوری، قوانین ناشناخته طبیعت را کشف، و در تولید علم، نوآوری کرد.

سخنان رهبر معظم انقلاب از این دید گاه در واقع نقشه راه توسعه علمی برای عبور از مرزهای جهانی علم و ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق آینده درخشان کشور است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 آبان 1400 - 18:11:48

پربازدیدها