ایران و روسیه ؛ تاکید بر شتاب بخشی به روند توسعه همکاری‌ها

چهار شنبه 26 آبان 1400 - 16:28:42
ایران و روسیه ؛ تاکید بر شتاب بخشی به روند توسعه همکاری‌ها

تهران - الکوثر : ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گرایشات مثبتی که برای ارتقاء روز افزون سطح همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌الملل وجود دارد گفت ، بی‌تردید روند توسعه همکاری‌ها شتاب خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پوتین، تصریح کرد؛ از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کنیم  و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و اجرایی شود.

 سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران  نیز در این گفتگو که روز سه‌شنبه انجام شد با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه دانست .رییسی با بیان اینکه تهران و مسکو در بسیاری از موضوعات بین‌المللی همگرایی و هم‌افزایی دارند تاکید کرد؛ در مذاکرات هسته‌ای برای لغو همه تحریم‌ها ضد ملت ایران کاملاً جدی هستیم.

روابط ایران و روسیه  ؛ دارای  اهمیتی چند وجهی است  .  مقابله با یکجانبه‌گرایی ،مبارزه با تروریسم  ، همگرایی در زمینه حل و فصل مسایل  منطقه ای از جمله وجوه مشترک دو کشور است. 

همکاری های دو کشور علاوه برزمینه های دو جانبه ؛ در چارچوب اتحادیه های منطقه ای نظیر اوراسیا و توسعه مسیر ترانزیتی شمال –جنوب  و اخیرا نیز با عضویت دایم ایران در سازمان همکاری شانگهای وارد عرصه همکاری های چند جانبه منطقه ای با اهداف راهبردی در بلند مدت  شده است.

"پریتچین" پژوهشگر مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز موسسه شرق شناسی روسیه معتقد است، سند راهبردی ایران و روسیه در واقع نقشه راهی برای توسعه و گسترش همکاریهای راهبردی دو کشور در درازمدت خواهد بود.

یکی از شاخص مهم در این زمینه نقش موثر دو کشور در مقابله با تهدیدهای امنیتی در منطقه‌ است.

رئیس جمهوری ایران درهمین خصوص  با اشاره به تحولات افغانستان حضور داعش در افغانستان را برای منطقه و این کشور خطرناک دانست .رئیسی تصریح کرد؛ جمهوری اسلامی ایران خواهان استقرار دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی در افغانستان است و تشکیل چنین دولتی می تواند امنیت این کشور را تضمین کند.

همکاری‌های نظامی و امنیتی  تهران ومسکو در سوریه نیز پر ثمربوده است .ایران و روسیه  با تلاش مشترک توانستند کانون تروریست‌ها در این کشور را منهدم کنند و  استقلال  و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کنند.

نکته مهم دیگر در نگاه به اهمیت روابط ایران و روسیه ؛ همگرایی تهران و مسکو در موضوعات بین‌المللی است .برجام توافقی است که روسیه در شکل گیری آن نقش موثری ایفا کرد و بر حفظ این توافق بعنوان دستاوردی از چند جانبه گرایی تاکید ویژه دارد. از این جنبه نیز،گفت و گوی تلفنی پوتین و رییسی در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات وین در 29 نوامبر با دستور کار لغو تحریم ها ، حائز اهمیت  است. روسیه و چین خروج امریکا از برجام و تحریم های یکجانبه برضد ایران را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت می دانند و خواهان لغو همه تحریم‌های  ایران و بازگشت بی قید و شرط امریکا به تعهدات در برجام هستند .

ایران و روسیه نشان داده‌اند که در موضوع امنیت و مقابله با یکجانبه گرایی امریکا قصد عقب‌نشینی درمقابل هژمونی امریکا را  ندارند و برغم کارشکنی های امریکا گام‌های بلند مشترکی به خصوص در مبارزه با تروریسم در منطقه برداشته اند. 

با توجه به مجموعه این مولفه ها  تاکید روسای جمهوری ایران و روسیه بر شتاب بخشی به  روند توسعه همکاری ها  و تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور را می توان  نشانه اراده مشترک تهران و مسکو برای تقویت روابط  راهبردی دوکشور ارزیابی کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 آبان 1400 - 16:28:34