ژنرال صهیونیست: حماس، حزب‌الله فلسطین است

شنبه 22 آبان 1400 - 13:14:10
ژنرال صهیونیست: حماس، حزب‌الله فلسطین است

تهران- الکوثر: ژنرال صهیونیست و رئیس بخش فلسطین در سرویس اطلاعات نظامی موسوم به «امان»، جنبش مقاومت حماس را حزب‌الله فلسطین دانست و به شکست تل‌آویو در ایجاد تغییر ریشه‌ای در قواعد بازی با این جنبش اعتراف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «میخائیل میلشتاین» ژنرال صهیونیست و رئیس بخش فلسطین در سرویس اطلاعات نظامی موسوم به «امان»، با انتشار یادداشتی در روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» نوشت که آرامش نسبی کنونی که پس از گذشت شش ماه از عملیات «سیف القدس»در نوار غزه حاکم است، مشابه آرامشی است که پیش از دهم ماه می گذشته در این منطقه وجود داشت اما با تشدید تنش در بیت‌المقدس موجب آغاز نبرد سیف‌القدس شد.

وی تصریح کرد: اسرائیل ظاهراً دستاوردی را در قالب یک آرامش طولانی ثبت می‌کند، اما در واقع در دستیابی به اکثر اهداف راهبردی که برای پایان نبرد تعیین کرده بود، وعده داده بود که تغییراتی اساسی در قوانین بازی میان آن و حماس ایجاد خواهد کرد، موفق نبود.

این تحلیلگر اسرائیلی افزود: این جنبش در عمل به کنترل منطقه خود ادامه می‌دهد و حتی به لطف بهبود وضعیت اقتصادی، کنترل خود را بر آن تقویت می کند، در حالی که نفوذ تشکیلات خودگردان در نوار غزه به تدریج در حال کاهش است و قطر همچنان در حال ایفای نقش اصلی است و در کنار مصر، تاثیرگذاترین طرف خارجی بر واقعیت غزه به شمار می‌رود.

میلشتاین تاکید کرد که توافق آتش‌بس جدید و حتی آتش‌بس مرحله پیش در نوار غزه بدون اینکه حماس ملزم به دادن امتیاز در مورد مسائل اصلی مانند اسرا و مفقودین باشد، با تداوم تجهیز نظامی آن در کرانه باختری اشغالی صورت گرفت و پس از آن‌که این جنبش چندین اقدام خشونت آمیز در نوار غزه طی نیم سال گذشته انجام داد که مهمترین آن کشتن  یک سرباز پلیس مرزی بود،  امروز،  عملا تنها با یک خواسته را دنبال می‌کند: حفظ آرامش امنیتی در غزه. امری که صرف وجود آن در طول زمان کنترل کامل جنبش بر این منطقه را تثبیت می‌کند.

نویسنده معتقد است که این توافق در کوتاه مدت به اسرائیل آرامش می دهد، اما در درازمدت احتمال افزایش تهدیدات را به همراه دارد، علاوه بر این، روشن است که اسرائیل به حماس به عنوان یک واقعیت شکل گرفته برای دراز مدت می‌نگرد. دقیقا مانند نگاهی که این رژیم به حزب‌الله لبنان دارد.

این ژنرال صهیونیست می‌نویسد: «این موضوع بیانگر این حقیقت تلخ است که اسرائیل هیچ جایگزین راهبردی برای غزه ندارد زیرا سرنگونی حاکمیت حماس، خلع نوارغزه و استقرار نیروی بین المللی در این منطقه، سناریوهایی واقع بینانه‌ نیست. اسرائیل چاره‌ای جز تصمیم‌گیری در خصوص درگیری‌های مستمر که به معنای عدم آرامش امنیتی است و حل و فصل طولانی مدتی که حماس از آن برای تحکیم و تقویت آمادگی برای نبردهای آینده بهره برداری خواهد کرد، ندارد».

در بخش پایانی این یادداشت که ترجمه عربی آن در «رأی الیوم» منتشر شد، آمده است: «آتش‌بس ایجاد شده در غزه بیش از هر چیز فقدان استراتژی اسرائیل در مسأله فلسطین چه به دلیل عدم تمایل به پرداختن به آن و چه به دلیل عدم توانایی در پرداختن به آن را مجسم می‌سازد».

نویسنده سپس اشاره می‌کند که به دلیل عدم وجود قاطعیت لازم در خصوص این امر، اسرائیل به «صلح اقتصادی» متوسل می‌شود که در کوتاه مدت آرامش ایجاد می‌کند اما در درازمدت به تل آویو آسیب می زند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 22 آبان 1400 - 13:14:2