برگزاری کنفرانس بین المللی افغانستان در بیشکک

دو شنبه 17 آبان 1400 - 14:23:45
برگزاری کنفرانس بین المللی افغانستان در بیشکک

تهران - الکوثر : شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی درباره وضعیت جدید افغانستان بر ضرورت ایجاد پایگاهی اطلاعاتی دائمی برای مقابله با تهدیدات تاکید کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  کنفرانس «وضعیت جدید افغانستان؛ بایدها و نبایدها» در شهر بیشکک در قرقیزستان برگزار شد.

کارشناسانی از آلمان، فرانسه، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، ایران، هند و ترکیه بررسی وضعیت کشورهای آسیای مرکزی پس از تحولات ژئوپلیتیکی افغانستان را در دستور کار خود قرار دادند.

شرکت کنندگان در بیانیه پایانی بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه با هدف جلوگیری از انتشار کانون‌های تنش نظامی- سیاسی و فعالیت‌های تروریستی از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس، همچنین از ایجاد پایگاه اطلاعاتی و کارشناسی دائمی برای کشورهای آسیای مرکزی با هدف تبادل تجربیات و برگزاری جلسات منظم به منظور ارزیابی تهدیدها و چالش‌های جدید حمایت کردند.

 افغانستان که از 15 اوت گذشته با سقوط دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق این کشور دراختیار طالبان قرار گرفته است ،با تغییرات سیاسی جدیدی مواجه شده است که این مسئله علاوه بر نگرانی های داخلی ،موجبات دغدغه کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای را نیز فراهم کرده است.

با تسلط طالبان بر افغانستان این گمانه تقویت شده است که تغییرات ژئوپلتیک در این کشور می تواند بر ترتیبات منطقه ای به خصوص در بعد امنیتی تاثیر عمیقی بگذارد.  

بر اساس درک مشترک موجود در بین کشورهای مختلف از شرایط جدید افغانستان در دوره حاکمیت طالبان، کنفرانسی با همین موضوع در بیشکک برگزار شد تا شرکت کنندگان در این نشست ضمن بررسی وضعیت جدید این کشور درباره بایدها و نبایدهای دوره جدید در افغانستان تبادل نظر کنند.

بر اساس آنچه که نهادهای وابسته به سازمان ملل می گویند افغانستان در شرایط جدید این کشور با وضعیت بحران مواجه است که می تواند این بحران ها در صورت عدم مهار و کنترل به معضلی برای منطقه و جهان تبدیل شوند که یکی از  این بحران ها ،کمبود شدید مواد غذایی با ادامه روند فعلی است. 
«دیوید بزلی»، رییس برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل  در نشستی در شهر ژنو سوئیس هشدار داد ، نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبرو هستند. مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و اگر این کمک ها انجام نشود این کشوربه یک بحران بزرگ بشری تبدیل خواهد شد.

علاوه برآنکه افغانستان با  خطر بزرگ بحران تامین مواد غذایی وگرسنگی مواجه است ،فروپاشی اقتصاد این کشور دیگر بحران در کمین است که می تواند بر دیگرابعاد بحران در افغانستان بیفراید.

"دبورا لیونز" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان می گوید، راهی باید هر چه سریعتر برای ارسال پول به افغانستان به منظور اجتناب از فروپاشی کامل اقتصاد و نظم اجتماعی در این کشور پیدا کرد. مسدود سازی میلیاردها دلار دارایی‌های افغانستان برای در امان ماندن از دست طالبان می‌تواند به فروپاشی جدی اقتصادی این کشور منجر و باعث شود تا میلیون‌ها افغان دیگر به فقر و گرسنگی دچار شوند. 
با معضلات موجود در افغانستان که نهادهای وابسته به سازمان ملل آنها را در مسیر تبدیل به بحران ارزیابی کرده اند،نگرانی های مردم این کشور از مشخص نبودن سرنوشت کشورشان در دوره حاکمیت طالبان بشدت افزایش یافته است .به  خصوص آنکه همچنان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان از وعده های محقق نشده طالبان است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 17 آبان 1400 - 14:23:34