ادامه جنایات آمریکا در افغانستان و خشم مردم این کشور

جمعه 14 آبان 1400 - 20:10:45
ادامه جنایات آمریکا در افغانستان و خشم مردم این کشور

تهران - الکوثر : نتیجه بررسی حمله مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از سوی ارتش این کشور در ماه اوت نه تنها مردم افغانستان را قانع نکرد بلکه به شدت خشمگین نیز کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این حمله که براثر آن 10 غیر نظامی کشته شدند پیش از اعلام خروج کامل آمریکا از افغانستان صورت گرفت.

سامی سعید بازرس کل نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد  براساس تحقیقات صورت گرفته در این حملات ، هیچ نقضی از قانون و یا سهل انگاری صورت نگرفته است .این به معنای حمایت کامل دولت و ارتش آمریکا از جنایات  نیروهای نظامی این کشور در افغانستان است که در دو دهه حضور به کررات صورت گرفته است.

آمریکا برای کاستن از خشم مردم افغانستان پس از هر جنایات نیروهای خود در این کشور اعلام می کرد که در باره آن تحقیق می کند اما نه تنها تاکنون نیروهای آمریکا در ارتکاب جنایات خود در افغانستان مفصر شناخته نشده اند بلکه  ارتش آمریکا تلاش کرده است با طولانی کردن زمان بررسی جنایات نیروهای نظامی این کشور به فراموشی سپرده شوند و در بدترین شرایط، اقدام به خارج کردن نظامی جنایت کار از افغانستان کرده اند.

اکرم عارفی مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی در کابل در این باره براین اعتقاد است : آمریکا در مدت دو دهه اشغال افغانستان مرتکب نقض حقوق بشر و جنایات جنگی بیشماری در این کشور شده است و هزاران  تن از غیر نظامیان بر اثر بمباران نظامیان آمریکایی کشته و مجروح شده اند و دولت و ارتش آمریکا نیز با حمایت از جنایت کاران زمینه های ادامه آنرا فراهم می کرد .

حملات به اصطلاح اشتنباهی ، استفاده از مواد منفجره ممنوعه مانند شیمیایی و بمب مادر به همراه بریدن انگشت افراد کشته شده برای داشتن آمار آنان و گرفتن عکس یادگاری با کشته های غیر نظامی در افغانستان تنها بخشی از جنایات نظامیان آمریکایی و سازمان ناتو مستقر در افغانستان است که هیچ نهاد بین المللی نیز حاضر به تحقیق و بررسی در این مورد نیست . زیرا نگران واکنش منفی آمریکا و تحریم از سوی این کشور هستند.

مولوی مفلح کارشناس سیاسی در ارزیابی از نتایج حضور دو دهه نظامیان آمریکایی در افغانستان می گوید : حضور نظامی آمریکا در افغانستان نتیجه ای جز ادامه و تشدید جنگ و کشتار غیر نظامیان ، فساد، فحشا و منکرات نداشت .به گفته وی، آمریکا تلاش کرد  با ترویج فساد در افغانستان این کشور را مستعمره و سرسپرده کامل خود کند . مردم افغانستان انتظار دارند به جنایات نظامیان آمریکایی در کشورشان رسیدگی جدی شود .

در هر حال، در دو دهه گذشته، کمیته های تحقیق مختلفی از سوی ارتش آمریکا و دولت های قبلی افغانستان برای بررسی جنایات نظامیان آمریکایی در کشتار غیر نظامیان در افغانستان تشکیل شد که هیچ کدام نتیجه بخش نبود و باعث شد تا نظامیان آمریکایی با جسارت و گستاخی بیشتری به کشتار مردم افغانستان ادامه دهند.این بدان معنا است که جان مردم افغانستان هیچ ارزش و جایگاه انسانی برای کاخ سفید ندارد و نظامیان آمریکایی می توانند به هر جنایتی ضد انان دست بزنند بدون انکه در محکمه ای به جنایاتشان رسیدگی شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 14 آبان 1400 - 20:10:36