درخواست همکاری دانشگاهی طالبان از ایران

جمعه 14 آبان 1400 - 11:33:18
درخواست همکاری دانشگاهی طالبان از ایران

تهران - الکوثر : سرپرست وزارت تحصیلات عالی (آموزشهای عالی ) دولت موقت طالبان خواهان کمک جمهوری اسلامی ایران به ارتقا نظام آموزش عالی افغانستان شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبدالباقی حقانی در دیداربهادر امینیان سفیر ایران در کابل همچنین خواهان ارایه بورس تحصیلی دانشگاههای ایران برای مهاجران افغان شد.

از زمان اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه 70 میلادی که منجر به آواره شدن میلیونها تن از مردم افغانستان شد، جمهوری اسلامی ایران پذیرای بیشترین آمار مهاجران افغانی بوده است .

براساس آمارهای منتشر شده، بیش از سه میلیون نفر از آوارگان افغانی در ایران و در شهر ها درکنار مردم ایران زندگی کرده اند . در این شرایط،  فرزندان خانواده های افغانی و همچنین جوانان مهاجر همواره از خدمات آموزشی ایران در همه سطوح تا دکترا بهره مند بوده اند .

به گونه ای بنا به اعلام عبدالغفور لیوال سفیر قبلی افغانستان در ایران، حدود پنجاه هزار دانشجوی افغان در دانشگاههای ایران تحصیل می کنند و هزاران تن نیز پس از فارغ التحصیلی از دانشگاههای ایران به افغانستان بازگشته و در مشاغل مختلف از جمله تدریس در مراکز علمی و دانشگاهی این کشور مشغول به کار شده اند.

در این زمینه جواد سلطانی استاد دانشگاه ابن سینای کابل که در دانشگاههای ایران فارغ التحصیل شده است در این باره می گوید: 

تجلیات مهاجرت افغانها به ایران را در اثر بخشی آنها بر مسایل آموزشی و اشغال افغانستان شاهد هستیم .ما در مهاجرت به ایران جذب فرهنگ شهری شدیم که از همه امکانات آموزشی و بهداشتی برخوردار بودیم و وقتی به افغانستان بازگشتیم  فرهنگ شهری را برای زندگی بهتر مردم کشورمان به ارمغان آوردیم  .

پس از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان و سرگردانی دانشجویان و ابهام در وضعیت دانشگاههای خصوصی و دولتی افغانستان این کشور ، دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران از جمله تربیت مدرس و دانشگاه امیر کبیر با انتشار فراخوان اعلام کردند ، دانشجویان افغانی که خواهان ادامه دروسشان هستند می توانند در دانشگاههای ایران اقدام کنند .این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط خوب و حسنه همسایگی با افغانستان همواره آمادگی خود را برای کمک به بهبود و ارتقا وضعیت آموزش عالی افغانستان اعلام کرده است   

رضا باهر سخنگوی سابق وزارت مهاجرین افغانستان براین اعتقاد است ، افغانهای تحصیل کرده  در ایران به عنوان نخبگان مهاجر افغانستان پذیرفته و در امور مختلف علمی و شغلی مشغول به کار شده اند . در واقع  افغانستان امروز اگر شاهد حضور نخبگان در سطوح مختلف است ناشی از خدماتی است که کشور دوست و برادر ایران به مهاجرین افغان داده است. 

در هر حال، جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم افغانستان  برای کمک به ارتقا نظام آموزش عالی این کشور بوده و تاکنون کمکهای زیادی را نیز در این خصوص به دولتهای قبلی افغانستان اعطا کرده است. بنابراین در صورتی که دولت موقت طالبان نیز شرایط و زمینه های همکاری رسمی با دولتهای مختلف را فراهم کند قطعا جمهوری اسلامی ایران نیز از هیچ کمکی به بهبود وضعیت نظام آموزش عالی افغانستان دریغ نخواهد کرد .


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 14 آبان 1400 - 10:10:18