تداوم حملات گروه تروریستی داعش در افغانستان

چهار شنبه 12 آبان 1400 - 18:48:8
تداوم حملات گروه تروریستی داعش در افغانستان

تهران - الکوثر : در ادامه حملات تروریستی داعش در افغانستان،روز سه شنبه براثر انفجارهای مرگبار این گروه در مقابل بیمارستان نظامی "سردار محمد داود خان" در منطقه دیپلمات نشین "وزیراکبرخان" کابل ، دستکم 23 نفر کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در پی اقدام تروریستی داعش در مقابل بیمارستان "سردار محمد داود خان" ،دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)   در بیانیه ای اعلام کرد، هدف قراردادن کارمند‌ان بهداشت و درمان و غیرنظامیان افغان ، نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

 وزارت امور خارجه پاکستان نیز  در بیانیه ای در واکنش به انفجارهای تروریستی درشهر کابل اعلام کرد ، تروریست در همه اشکال آن محکوم است .

پیشترهم « حامد کرزی» رییس جمهوری پیشین و « عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی سابق افغانستان در بیانیه‌های جداگانه این حمله تروریستی را محکوم کردند.

با وجود ادعای دولت طالبان برای مقابله همه جانبه با گروه تروریستی داعش در افغانستان که ازهفته های اخیربرشدت حملات خود در این کشور افزوده است ،همچنان اقدامات ناامن کننده و مرگبار داعش بزرگترین خطر برای مردم بیگناه افغانستان محسوب می شود.

پس از حملات هفته های گذشته داعش به صفوف نمازگزاران شیعی در نماز جمعه در ولایات قندوز و قندهار،دولت طالبان وعده داده بود با این گروه تروریستی مقابله می کند اما  ادامه اقدامات مرگبار داعش نشان می دهد طالبان در تحقق چنین تعهدی موفق نبوده است.

به خصوص آنکه جیدترین اقدام ضد بشری داعش در شهر کابل پایتخت افغانستان به وقوع پیوست است که به طور طبیعی باید از امنیت بیشتری در مقایسه با سایر شهرها و ولایات این کشور برخوردار باشد زیرا تاکید طالبان بر امنیت حداکثری در کابل است.

با تداوم حملات ویران کننده و مرگبار داعش در افغانستان  و ناتوانی دولت طالبان در مهار این گروه تروریستی ،چالش های طالبان در عرصه حکمرانی  و اصل مهم تامین امنیت  نیزبیش از گذشته بیشتر خواهد شد.

نداشتن یک استراتژی مشخص و برنامه کاری موثر برای مقابله با ناامنی های داعش در افغانستان توسط دولت طالبان اصلی ترین علت ضعف این گروه در برخورد با داعش در این کشور است.

به دلیل ناتوانی طالبان در تامین امنیت و نقض وعده این گروه برای تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و گروه ها در افغانستان است که به تازگی سفیر پاکستان در کابل درباره وقوع جنگ داخلی در ان کشور هشدار داده است. 

علاوه بر آنکه بیم آن می رود که با ادامه روند ناامنی و تاکید بر حاکمیت یک قوم خاص در افغانستان این کشور به صحنه تازه ای از کشمکش های داخلی تبدیل شود ،این امکان وجود دارد که مجددا آمریکا به بهانه قدرت یافتن داعش و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان  حضور نظامی در این کشور را در دستور کار قرار دهد.

زلمای خلیل زاد نماینده پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید: آمریکا در صورت احساس خطر از سوی القاعده در افغانستان، دوباره به این کشور حمله می کند.

در چنین شرایطی به نطر می رسد اگر دولت طالبان نتواند امنیت در افغانستان را به عنوان اولین و مهمترین مطالبه مردم این کشور تحقق کند،ضمن آنکه با اعتراض ها و حتی کشمکش های سیاسی و مسلحانه مواجه خواهد شد فرصتی به امریکا خواهد داد تا به بهانه قدرت یافتن گروه های تروریستی در افغانستان و به خطر افتادن منافع کاخ سفید،مجددا این کشور به جولانگاه نظامی خود تبدیل کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 آبان 1400 - 18:43:13