دو گانگی های کاخ سفید ، مانع بازگشت به برجام

چهار شنبه 12 آبان 1400 - 17:43:47
دو گانگی های کاخ سفید ، مانع بازگشت به برجام

تهران - الکوثر : "کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد ولی همزمان تحریم‌های جدید ضد افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند."

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران، روز سه‌ شنبه در توئیتر با بیان این نکته افزود ؛ تهران به دقت رفتار مقامات آمریکا را می‌سنجد.

امیرعبداللهیان همچنین نوشت؛ ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.
آمریکا طرفی است  که برجام را نقض کرده است .پس از ترامپ ؛ "جو بایدن"، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا با اذعان  به شکست سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ای ایران گفت که  قصد دارد آمریکا را به برجام بازگردانند؛ امریکا اما تاکنون نه تنها اقدامی برای بازگشت به این توافق انجام نداده بلکه تحرم های جدیدی  را علیه ایران برقرار کرده  است.  

اظهارات وزیر خارجه ایران در خصوص برجام و سیاست های امریکا و اروپا به چند نکته مهم اشاره دارد که در ارزیابی موانع بازگشت  به برجام اهمیت زیادی دارد.

امیرعبدللهیان به این نکته اشاره می کند که اساسا" امریکا تصمیم جدی برای بازگشت به برجام را ندارد و با رفتار های غیر منطقی  بدنبال  مقصر جلوه دادن ایران  و ادامه سیاست تحریم و فشار سیاسی و تهدید کردن ایران است.

بی عملی وانفعال اروپا در انجام تعهدات در برجام عامل دیگری است که امریکا را به ادامه رویه  های یکجانبه گرایانه ترغیب کرده است. در حالیکه  ؛راه حل  منطقی برای بیرون آوردن برجام از بن بستی که امریکا بوجود اورده ،بازگشت بی قید و شرط به تعهدات است. اجرای تعهدات در برجام  در چارچوب  قطعنامه 2231 شورای امنیت ؛قطعا" منطقی ترین راه برای حفظ  برجام است. زیرا ادامه خطاهای گذشته نتیجه اش نابودی برجام ومتضرر شدن همه طرف ها خواهد بود.

"اردشیر سنایی"استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، تغییر شرایط در مقایسه با سال انعقاد برجام، تلاش جو بایدن برای دستیابی به اجماع در داخل آمریکا و کارشکنی‌های منطقه‌ای را از مهم‌ترین عوامل تردید کاخ سفید در بازگشت به برجام می داند، اما خاطر نشان می کند که  مقام های امریکا در ظاهر،می‌گویند سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران به شکست انجامیده و رویه جدید آمریکا نیست ولی در مقام عمل نمی‌خواهند از مزایای سیاست فشار حداکثری علیه ایران بی‌بهره باشند. 

نکته دیگر درنگاه به چالش های برجام؛ ادبیات تهدید آمیز امریکاست که هر ازگاهی چاشنی موضعگیری های غیر منطقی مقام های کاخ سفید می شود.

تازه ترین اظهارات در این باره اظهارات اخیر "آنتونی بلینکن "وزیر خارجه امریکاست که با واکنش «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

خطیب زاده در توئیتی در واکنش به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن مبنی بر دنبال کردن دیگر گزینه ها در قبال ایران، نوشت: تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌ بخش نبوده است.

همانگونه که خطیب‌زاده اشاره کرده است ؛ «گزینه‌های» فرضی ایالات متحده پیش از این در منطقه آزموده شده‌اند و شکست‌های فاجعه‌بار حاصل از آن برای آمریکا و افتضاح برجای مانده که دیگران باید رفع و رجوعش کنند، برای همه مشهود است.

خطاهای امریکا در قبال برجام و اصراربر ادامه تحریم های غیر قانونی علیه ایران مشهود وغیر قابل انکاراست.در واقع ایالات متحده عامل اصلی وضعیت کنونی برجام، است. باز گشت به برجام با توجه به بی اعتمادی که به امریکا و اروپا ایجاد شده، البته دشوار است؛ اما معادله پیچیده ای نیست. همه چیز به تصمیم واشنگتن و اروپا در اجرای  تعهدات بستگی دارد که با توجه به بدعهدی های گذشته باید مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 آبان 1400 - 17:43:32