هشدار سفیر پاکستان در کابل درباره جنگ داخلی در افغانستان

سه شنبه 11 آبان 1400 - 18:18:51
هشدار سفیر پاکستان در کابل درباره جنگ داخلی در افغانستان

تهران - الکوثر : سفیر پاکستان در کابل در خصوص جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «منصور احمد خان» گفت:  اگر طرف‌های افغان موفق به تشکیل دولت فراگیر و تثبیت صلح در افغانستان نشوند، خطر وقوع جنگ داخلی در این کشور وجود دارد.

سفیر پاکستان در افغانستان با اشاره به اینکه جنگ مسلحانه در بیش از 4 دهه گذشته به برقراری  صلح در این کشور هیچ  کمکی نکرده است، افزود،  ایجاد یک سازو کار سیاسی برای تشکیل دولت فراگیردر افغانستان  موجب  تثبیت صلح  می شود .

اخیراً «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان هم با تاکید بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان گفته بود، ایجاد چنین دولتی و حضور همه اقشار مردم در دولت، می‌تواند افغانستان را به شریک قابل اعتماد برای جامعه بین‌المللی تبدیل کند.

اظهارات هشدار دهنده سفیر پاکستان در کابل درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان در شرایطی مطرح شده است که تا پیش از این هیچ یک از مقامات پاکستانی چنین موضعگیری هشدار آمیزی نداشتند.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در 15 اوت گذشته،دولت پاکستان ضمن استقبال از تغییرات  سیاسی پیش آمده در آن کشور،از همه ابزارهای دراختیار برای کمک به دولت طالبان برای عبور از مسیر دشوار پیش رو استفاده کرده است.

تلاش برای متقاعد ساختن کشورها برای به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان و همچنین پیگیری مطالبه این گروه از آمریکا برای آزاد سازی دارایی های افغانستان از جمله رویکردهای جدی اسلام اباد در قبال طالبان بوده است.

البته در بیش از سه ماه گذشته هر گاه مقامات پاکستان در سخنان خود به مسئله افغانستان پرداخته اند،لزوم تشکیل دولت فراگیر در این کشور با حضور همه اقوام را مورد تاکید قرار داده اند.

اگر این گونه موضعگیری مقامات پاکستان درباره ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را صرفا در چارچوب سیاست اعلانی اسلام اباد محسوب کنیم،اما هشدار سفیر پاکستان در کابل درباره احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان ،نقطه عطفی درنوع مواجهه  پاکستان با تحولات در افغانستان است. 

سخنان سفیر پاکستان در کابل،این هشدار را برای طالبان دارد که چنانچه نخواهند بر اساس وعده خود به مردم افغانستان،حکومتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در این کشور تشکیل دهند، احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان بشدت افزایش پیدا می کند.

ناکامی دولت طالبان در تامین امنیت مردم افغانستان به خصوص حملات هدفمند گروه تروریستی داعش علیه اقلیت شیعیان در این کشور و همچنین نقض وعده  طالبان برای مشارکت دادن همه اقوام در عرصه قدرت به موجی از نارضایتی از این گروه دامن زده است که چنین شرایطی می تواند زمینه برای بروز احتمالی جنگ داخلی در افغانستان باشد. 

این دیدگاه مطرح است که طالبان برای داوم قدرت خود در افغانستان راهی جز تشکیل دولت فراگیر در این کشور ندارد و حرکت در مسیری خارج از این قاعده می تواند حاکمیت این گروه در این کشور را بشدت به مخاطره اندازد.        

در شرایطی  که برخی محافل سیاسی و رسانه ای در منطقه ،اسلام آباد را برنده تحولات ماه های اخیر افغانستان به خصوص تسلط یافتن طالبان در این کشور می دانند ،سفیرپاکستان در کابل با درک درست از پیامدهای مقاومت طالبان دربرابراصل اجتناب ناپذیر تشکیل دولت فراگیر،ضمن هشدار به این گروه،به مقامات دولت متبوع خود نیز از محل ماموریت سیاسی اش پیام مهمی را مخابره کرده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 11 آبان 1400 - 18:18:42