بیانیه فرافکنانه سران چهار کشور غربی در باره برجام

یک شنبه 9 آبان 1400 - 16:4:30
بیانیه فرافکنانه سران چهار کشور غربی در باره برجام

تهران - الکوثر : سران چهار کشور آمریکا، بریتانیا ، فرانسه و آلمان روز شنبه پس از دیدار در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در رم ایتالیا و گفتگو درباره ایران و برجام بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سران این چهار کشور از ایران خواستند مذاکرات هسته ای را با حسن نیت از سر بگیرد تا زمینه برای بازگشت تهران و واشنگتن به توافق برجام فراهم شود.

در این بیانیه چهارجانبه، بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای برجام و تداوم انفعال اروپا در قبال تعهداتش در برابر تهران ادعا شده است : ما عزم خود برای اطمینان از این که ایران هرگز نتواند به توسعه سلاح هسته‌ ای یا دستیابی به آن بپردازد، اعلام کردیم و نگرانی شدید و فزاینده مان را هم در این باره به اشتراک گذاشتیم.

بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی آن هم دربرهه ایی که ایران و اتحادیه اروپا مذاکراتی در زمینه برگزاری دور هفتم مذاکرات وین در ماه نوامبر داشته اند، نشانه قصد غربی ها برای ایجاد جو روانی و تبلیغاتی با متهم سازی ایران به فعالیت های هسته ای نظامی است. هدف آنها این است که در جریان مذاکرات آتی خواسته های زیاده طلبانه خود یعنی گسترش و تمدید محدودیت های هسته ای و گنجاندن مسائل فرا برجامی یعنی توانمندی موشکی و سیاست های منطقه ای ایران را عملی سازند. سران این 4 کشور غربی به ویژه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ظاهرا فراموش کرده اند که واشنگتن مقصر وضعیت بن بست کنونی برجام است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در مه 2018 اعلام کرد که آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده  و برای واداشتن ایران به قبول خواسته های غیر قانونی خود، بی سابقه ترین تحریم ها را در چارچوب کارزار فشار حداکثری علیه تهران به اجرا گذاشت و با هر گونه طرحی برای حفظ برجام مخالفت ورزید.

جو بایدن اذعان کرده که ترامپ با خروج از برجام مرتکب اشتباه شده و اقدامی مغایر با منافع ملی آمریکا انجام داده و آمریکا را منزوی‌تر کرد. با این حال بایدن در عمل ازابتدای زمامداری خود یعنی ژانویه 2021 تاکنون هم چنان به اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه داده و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده ، بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به اقدام تهران دانسته است. دولت بایدن حتی تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است.

اروپایی ها نیز عملا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در مه 2018  هیچ اقدام موثری برای ایفای تعهدات خود ذیل برجام و نیز برای کاهش تاثیرات تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران انجام ندادند و تنها به شکل ظاهری در برجام حضور داشته اند وبه نوعی به ایران بدهکار هستند. تروئیکای اروپایی نیز به دلیل فشارهای آمریکا و نیز نداشتن اراده لازم، از اجرای تعهدات برجامی خود به ویژه اجرای موثر سازو کار تعامل مالی وتجاری با ایران موسوم به "اینستکس" خودداری کرد.

ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در پنج گام طبق مفاد برجام، تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و گام های فرا برجامی از جمله افزایش ذخایر اورانیوم، افزایش سطح غنی سازی و نیز عملیاتی کردن سانتریفوژهای جدید را برداشته است. تهران هم چنین در راستای مصوبه مجلس شورای اسلامی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده است. با این حال، همه این اقدامات صرفا واکنشی به اقدامات خصمانه آمریکا و بی عملی اروپایی ها در انجام تعهدات برجامی آنها است. 

حسن بهشتی پور کارشناس سیاسی می گوید: اروپایی ها نمی توانند قید برجام را بزنند، آنها به دنبال این هستند که به نتیجه برسند، در حالی که مشکل اصلی آمریکا است.

اکنون توپ در زمین در غربی ها است تا به جای اتلاف وقت و مطرح کردن خواسته های غیر منطقی و خلاف برجام ، مذاکرات وین را با هدف احیای برجام و لغو تحریم ها از سرگیرند. مسلما در صورت لغو تحریم های یکجانبه ضد ایرانی آمریکا ، تهران آماده اجرای دوباره تعهدات برجامی خود خواهد بود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 9 آبان 1400 - 16:4:22