پاسخ ایران به ادعاهای حقوق بشری وزیر خارجه سوئد

یک شنبه 9 آبان 1400 - 14:3:23
پاسخ ایران به ادعاهای حقوق بشری وزیر خارجه سوئد

تهران - الکوثر : حقوق بشراز جمله واژه هایی است که همانند بسیاری دیگر از موضوعات واهداف جامعه بین المللی ؛ تحت تاثیر دو گانگی های غرب معنا ومفهوم واقعی خود را از دست داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، برخی از کشور‌های اروپایی از جمله سوئد، فرانسه ؛ انگلیس و کانادا  که خود را مدافع حقوق بشر درجهان معرفی می‌کنند، همسو با سیاست های امریکا در این عرصه رویکردی تبعیض‌آمیز و غیرمنصفانه در پیش گرفته اند. اظهارات اخیر وزیر خارجه سوئد از جمله همین دو گانگی ها است.  

"کاظم غریب‌آبادی" دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران در واکنش به اظهارات و ادعاهای اخیر وزیر خارجه سوئد که  در جلسه پارلمان  این کشور با موضعگیری های یکجانبه و خلاف واقع  درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران بیان شد ،در توییتی نوشت: توجه وزیر خارجه سوئد را به بیانیه ١٩ اکتبر چندین کارشناس مستقل و گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل که با عنوان «همراهی بیش از اندازه کشور سوئد با تحریم‌های آمریکا، به حق بر سلامت مردم ایران آسیب زده است» منتشر شده است، جلب می‌کنم.

جمعی از کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر اخیرا" در گزارشی با اشاره به مشکلاتی که برخی بیماران در ایران برای دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز خود در نتیجه تحریم های آمریکا با آن مواجهند، تاکید کردند ؛ این تحریم ها مانع برخورداری این بیماران از حقوق بشر، به ویژه حق سلامت می شود.

در این گزارش به ویژه به تصمیم یک شرکت داروسازی سوئدی برای لغو ارسال محموله باندهای پزشکی خود به ایران به دلیل تحریم های آمریکا اشاره شده است. این باندها برای مراقبت از بیماران مبتلا به ای.بی (یک نوع بیماری نادر پوستی) استفاده می شود . تنها تولید کننده این نوع از باندها یک شرکت سوئدی است که پیش از این نیز صادرات محصولات خود به ایران را به دلیل تحریم متوقف کرده بود.تصمیم این شرکت داروئی و دولت سوئد برای همکاری با تحریم های آمریکا، نقض تعهدات بین المللی برای تضمین اجرای حقوق بشر است . 

ممانعت از دسترسی افراد به تجهیزات درمانی، نقض آزادی انسان ها برای برخورداری از حق سلامت بوده و در صورتی که به درد و رنج بیشتر آنها منجر شود کاملا غیر انسانی است، حتی اگر غیر عمد باشد.این تنها یک نمونه از موارد متعددی است که بر زندگی هزاران فرد، شامل کودکان تاثیر می گذارد و دلیل اصلی آن وجود تحریم علیه کشور مقصد و ترس از مجازات شدن توسط آمریکا است. اروپایی ها  نیز به همین بهانه اما در واقع  در حمایت از امریکا برای  فشارحداکثری بر ایران، از فروش دارو بعنوان ابزار استفاده سیاسی کرده اند.

"پارساجعفری"، تحلیلگر مسایل سیاسی در یادداشتی با عنوان "دوگانگی مشمئزکننده حقوق بشری اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران" می نویسد : حقوق بشر از جمله مباحثی است که در صورت عدم برخورد سیاسی، دوگانه، ابزاری و جانبدارانه با آن، می‌تواند بهبود شرایط زندگی را برای افراد به ارمغان آورد. اما در جهان معاصر چنین رویکردی را شاهد نیستیم و قدرت‌های بزرگ به ویژه اروپا و هم‌پیمانان آن با بهره‌گیری ابزاری از این مبحث، جایگاه حقوق بشر را به شدت تنزل داده‌اند.

کشورهای اروپایی از جمله سوئد از جمله فروشندگان سلاحهای کشتار جمعی شیمیایی به صدام دیکتاتور و جنایتکار هستند . سوئد که از صادرکنندگان عمده  سلاح در جهان است در سال های اخیر نیز انواع سلاح‌های پیشرفته و تجهیزات نظامی را به عربستان و امارات صادر کرده  که در جنگ یمن علیه زنان و کودکان و تخریب شهرها استفاده شده است .

این دو گانگی ها برای افکار عمومی در جهان آشکار شده است.برای ملت ایران نیز این پرسش  وجود دارد  که اروپایی ها  با چه پشتوانه و کار نامه ای از حقوق بشر سخن می گویند و قطعنامه‌های حقوق بشری تصویب می کنند .این واقعیت ها نشان می دهند که ادعای حقوق بشری اروپایی ها ،بخشی ازفریبکاری های سیاسی غرب است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 9 آبان 1400 - 14:3:15