تخت روانچی : در صورت اراده سیاسی، خلع سلاح هسته‌ای جهان عملی می‌شود

یک شنبه 9 آبان 1400 - 12:0:36
تخت روانچی : در صورت اراده سیاسی، خلع سلاح هسته‌ای جهان عملی می‌شود

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: چنانچه اراده سیاسی وجود داشته باشد، خلع سلاح هسته ای در جهان می تواند عملی شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز یکشنبه همزمان با هفته جهانی خلع سلاح در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان اجرایی شدن معاهده منع اشاعه در سال ۱۹۷۰، کشورهای عضو متعهد به خلع سلاح هسته‌ای شدند؛ به عبارت دیگر، کشورهای دارنده سلاح هسته ای تعهد کردند که سلاح های هسته ای خود را نابود کنند.

این دیپلمات ایران تصریح کرد: تاکنون شمار زیادی از کشورها به رغم تعهد صریح به خلع سلاح هسته ای، طبق ماده ۶ معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای NPT به بهانه های سیاسی از پذیرش این معاهده طفره رفته اند.
بر اساس معاهده منع اشاعه و گسترش سلاح های هسته‌ای، کشورهای هسته ای متعهد شده‌اند تمام تسلیحات اتمی خود را منهدم کنند؛ بعلاوه، آنها از نظر حقوقی موظفند نه تنها از هرگونه اقدام برای ساخت سلاح هسته‌ای خودداری کنند، بلکه باید از انتقال اینگونه سلاح‌ها به دیگر کشورها، استقرار آنها در خارج از خاک خویش و همکاری با دیگر دولتها برای ساخت سلاح اتمی نیز بپرهیزند.
۲۸ اکتبر (۶ آبان ماه) قطعنامه دوسالانه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با عنوان "پیگیری اجرای تعهدات توافق شده در کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو NPT در سال‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰" با حمایت اکثریت اعضای سازمان ملل در کمیته اول مجمع عمومی به تصویب رسید.
قرار است این قطعنامه حدود یک ماه دیگر به صحن مجمع عمومی سازمان ملل ارائه و در آنجا به تصویب نهایی برسد.
این قطعنامه از کشورهای هسته‌ای عضو NPT می خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت‌ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت ببخشند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 9 آبان 1400 - 12:0:29