بیانیه مشترک نشست تهران ؛

مشارکت همه اقوام در ساختار سیاسی تنها راه حل مسائل افغانستان

چهار شنبه 5 آبان 1400 - 19:4:28
مشارکت همه اقوام در ساختار سیاسی تنها راه حل مسائل افغانستان

تهران - الکوثر : وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پایان نشست تهران، با صدور بیانیه ای مشترک تاکید کردند: یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه حل مسائل افغانستان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه امروز (چهارشنبه) در تهران برگزار و در پایان بیانیه‌ای مشترک صادر شد.

در این نشست وزرای خارجه ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به صورت حضوری و وزرای خارجه روسیه و چین به صورت مجازی شرکت کردند.

وزرای شرکت کننده در این نشست در بیانیه ای با یادآوری اصول پذیرفته شده جهانی حقوق بین الملل و احترام به آرمان مردم افغانستان برای تحقق صلح پایدار، برای مشاهده یک افغانستان با ثبات، توسعه، رفاه و روابط هماهنگ با کشورهای همسایه ابراز امیدواری کردند.

در ادامه این بیانیه با ابراز نگرانی از وضعیت پیچیده نظامی- سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان تاکید شد و وزیران امور خارجه ضمن یادآوری ضرورت تشکیل یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام در افغانستان ، حمایت قوی کشورهای همسایه افغانستان برای دستیابی به صلح، ثبات و آشتی ملی در این کشور را مورد تاکید قرار دادند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به حمایت مستمر و واقع بینانه از حل و فصل اختلافات بوسیله گفتگو و مذاکره میان طرف های مربوطه برای دستیابی به مصالحه ملی، راه حل سیاسی پایدار و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تصریح شده است: طرف های مسئول ذیربط افغان به جامعه بین المللی باید تضمین بدهند که قلمرو افغانستان هیچ گونه تهدیدی برای کشورهای همسایه ایجاد نخواهد کرد و توسط گروه های جنایتکار، تروریستی و جدایی طلب استفاده نخواهد شد و رویکردی دوستانه در قبال کشورهای همسایه اتخاذ کنند.

در بیانیه نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه از جامعه بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده درخواست شد که از کشورهای میزبان پناهندگان افغان، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و سایر کشورهای همسایه افغانستان حمایت‌های مالی مستمر، کافی و متناسب انجام گیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 5 آبان 1400 - 19:4:20