اهداف و پیام‌های متفاوت‌ترین سخنرانی سال‌های اخیر سید حسن نصرالله

سه شنبه 27 مهر 1400 - 20:8:30
اهداف و پیام‌های متفاوت‌ترین سخنرانی سال‌های اخیر سید حسن نصرالله

تهران - الکوثر : سخنرانی شب گذشته سید حسن نصرالله که در واکنش به جنایت پنجشنبه گذشته منطقه «الطیونه» بیروت انجام شد، متفاوت از سخنرانی سال‌های اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، هواداران حزب‌الله و جنبش امل پنجشنبه گذشته در اعتراض به عملکرد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار 4 اوت 2020 بندر بیروت به خیابان‌ها آمده‌ بودند. افراد ناشناس از پشت بام‌ها به معترضان تیراندازی کردند که در اثر آن 7 نفر کشته و بیش از 60 نفر زخمی شدند. پیش از سخنرانی شب گذشته سید حسن نصرالله، محافل داخلی لبنان از دست داشتن شبه‌نظامیان حزب «القوات اللبنانیه» به سرکردگی «سمیر جعجع» در این جنایت خبر دادند و حتی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز در این خصوص به جعجع هشدار داد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به موضوعات مهمی اشاره و برای نخستین بار در سال‌های اخیر آشکارا علیه یک جریان سیاسی و رهبر آن موضع گرفته است. سید حسن نصرالله صریحاً اعلام کرد که: ««یک حزب در لبنان می‌خواهد مردم همجوار ضاحیه (جنوب بیروت) همیشه در نگرانی باشند و مردم [شیعه] در جنوب بیروت را دشمن مسیحی‌های لبنان نشان بدهد. رئیس این حزب در پی ایجاد یک دشمن فرضی برای همسایگان ماست. هدف از این ایجاد نگرانی این است که این حزب خود را مدافع اصلی مسیحیان نشان دهد. این حزب، القوات اللبنانیه نام دارد.»

هدف سید حسن نصرالله از این موضع‌گیری آشکار علیه سمیر جعجع، خاموش کردن فتنه‌ای است که با حمایت آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی درصدد است لبنان را وارد یک جنگ داخلی کند. در واقع، نصرالله با سخنرانی صریح و قاطع خود، فتنه علیه امنیت ملی لبنان و همچنین علیه حزب‌الله را به خود قوات اللبنانیه باز گرداند. «ماهر الخطیب» نویسنده و روزنامه نگار لبنانی در مقاله‌ای که در وب سایت خبری النشره منتشر کرد، نوشت: «برجسته‌ترین پیام سخنرانی سید حسن نصرالله، تلاش برای ایجاد یک معادله بازدارندگی داخلی با هدف جلوگیری از جنگ داخلی در لبنان است.»

نکته مهم دیگر در سخنان شب گذشته نصرالله این بود که حزب‌الله از ورود به هرگونه جنگ داخلی در لبنان اجتناب می‌کند، اما در صورت اصرار دشمنان داخلی و خارجی، حزب‌الله از قابلیت نظامی بالایی برای دفاع برخوردار است. دبیرکل حزب‌الله لبنان در این خصوص گفت: «ساختار نظامی حزب‌الله شامل ۱۰۰ هزار نیرو است. ما برای نخستین بار شمار نیروهای رزمنده خود را اعلام کردیم؛ نه برای تهدید، بلکه برای جلوگیری از جنگ داخلی.»

موضوع مهم دیگر این است که سید حسن نصرالله در سخنان خود تلاش کرد این پیام را به جامعه مسیحیان لبنان منتقل کند که نه تنها حزب‌الله هیچ دشمنی با مسیحیان این کشور ندارد بلکه دشمن اصلی مسیحیان لبنانی، خود قوات اللبنانیه است. «حسین حردان»، نویسنده لبنانی در تحلیلی نوشت: «قرار دادن مقاومت در دام فتنه و نزاع و در نتیجه تلاش برای مخدوش کردن چهره آن و تضعیف سلاح آن علیه اشغالگر صهیونیست یکی از اهداف جنایت پنجشنبه منطقه «الطیونه» بیروت توسط شبه‌نظامیان وابسته به جعجع بود.»

سید حسن نصرالله نیز در سخنان خود سعی کرد جنگ روانی قوات اللبنانیه را خنثی و درباره اهداف آن از فتنه‌انگیزی در لبنان روشنگری کند. بر همین اساس، نصرالله در موضعی قاطع تصریح کرد: «حزب القوات با داعش و جبهه النصره و کسانی همپیمان شد که معارضان سوری نام داشتند؛ به همین دلیل بزرگ‌ترین تهدید است. اینها مزدوران اسرائیل هستند. اگر داعش و النصره پیروز شده بودند، هیچ مسیحی، پیش از اینکه به لبنان منتقل شود، باقی نمی‌ماند. این ائتلاف، تهدید بزرگی برای مسیحیان سوریه و لبنان است».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 27 مهر 1400 - 18:55:4

پربازدیدها