گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام و آخرین تحولات افغانستان

سه شنبه 27 مهر 1400 - 12:59:20
گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و گوترش درباره برجام و آخرین تحولات افغانستان

تهران - الکوثر : حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه شب تلفنی درباره برجام و آخرین تحولات افغانستان گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  در این گفتگوی تلفنی ضمن اشاره به اقدامات تروریستی داعش در افغانستان در روزهای گذشته،  نسبت به وضعیت این کشور ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: تحرکات تروریستی و هدف قرار دادن نمازگزاران در کنار حرکت مجدد آوارگان افغانستانی،  مسئولیت سازمان ملل و دبیرکل آن را در این زمینه بیش از پیش کرده است.

"امیرعبداللهیان" در گفت وگوی تلفنی خود با گوترش خواستار اقدام جدی دبیرکل سازمان ملل در توقف و مقابله با تروریسم در افغانستان شد.

گوترش نیز در این گفت وگوی تلفنی  اظهارداشت: سازمان ملل ضمن تداوم ارسال کمک های بشردوستانه خود به افغانستان،  بر تشکیل دولتی فراگیر در این کشور که شامل همه اقوام و اقلیت های افغانستانی باشد تاکید دارد.

در ادامه این گفت وگو، "امیرعبداللهیان" به برگزاری کنفرانس منطقه‌ای افغانستان در تهران اشاره و گفت: مقرر است این کنفرانس با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار گردد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این تماس تلفنی به مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: مذاکرات اخیر معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با "انریکه مورا" معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا  مثبت بوده است.

"امیرعبداللهیان" با بیان اینکه  دو طرف در هفته آینده در بروکسل به این گفت وگو ها ادامه خواهند داد افزود، جمهوری اسلامی ایران از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد حمایت می کند و چنانچه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه ضمن اشاره به موضوع تبادل زندانیان گفت: ما موضوع زندانیان را در قالب انساندوستانه می دانیم و مایل نیستیم این موضوع به مذاکرات هسته ای گره بخورد.

"امیرعبداللهیان" در این گفت وگوی تلفنی همچنین از گوترش برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

گوترش نیز ضمن ابراز امیدواری جهت موفقیت مذاکرات هسته ای اظهار داشت:  سازمان ملل همواره از برجام حمایت کرده است و پس از خروج ترامپ، به دنبال راهی برای بازگرداندن وضعیت به زمان قبل از خروج آمریکا از برجام بوده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 27 مهر 1400 - 12:59:11