اسلامی : ایران برای اهداف صلح آمیز خود در انرژی هسته ای گام برداشته است

یک شنبه 18 مهر 1400 - 10:59:5
اسلامی : ایران برای اهداف صلح آمیز خود در انرژی هسته ای گام برداشته است

تهران - الکوثر : رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه آژانس باید کشورها را برای اهداف صلح آمیز انرژی اتمی تشویق، پشتیانی و کمک کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اهداف صلح آمیز خود در انرژی هسته ای، گام برداشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای با منع گسترش سلاح‌های هسته ای، جزو مواردی است که تعهد مشترک کشورهاست و در قالب ضوابط و مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بر قرار شده و دولت‌ها به آن متعهد هستند.

وی با بیان اینکه مجلس ایران در پیش و پس از انقلاب، مصوباتی درباره معاهدات بین المللی دارد و مکلف به رعایت این ضوابط هسته‌ای هستیم، گفت: دشمنان، وظایف واضحی را که در قانون و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته شده است در این حدود ۴۷ سال برای ایران اجرا نکردند و یا خیلی ضعیف و به ندرت و بسیار گزینشی اجراء کرده اند.

محمد اسلامی در ادامه درباره روابط سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: باید گفت وگوهای خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را محرمانه نکنیم و این گفت وگوها را در سایت آژانس قرار دهیم تا همه کشورها بخوانند زیرا زمانی که به نامه آژانس پاسخ محرمانه می‌دهیم منتشر نمی‌شود و آن‌ها جوسازی می‌کنند.

اسلامی با اشاره به اینکه نفوذهای سنگینی در سازمان‌های بین المللی وجود دارد، گفت: بسیاری از کشورهای مستقل نیز شاکی نفوذ کشورهای استکباری در این سازمان‌ها و محافل بین المللی هستند.

وی در ادامه درباره "پی ام دی" و بسته شدن پرونده آن نیز گفت: طرح دوباره این پرونده لازمه حیات شرارت دشمنان علیه ایران است؛ "«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" انتظار دارد که ما کمک کنیم او این ابهام های طرح شده از سوی دشمنان علیه ایران را برطرف کند.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوربین‌های برجامی با دوربین‌های پادمان، تفاوت اساسی دارد و بازرسان آژانس در موعد مقرر، فیلم‌های حافظه دوربین‌های پادمان را در همان جا مرور و قیچی و خرد می‌کنند و خرده‌های آن را در پاکت می‌ریزند و جزو اقلام معدومی در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار می‌دهند و پلمپ و کنار گذاشته می‌شود و کسی به آن دسترسی ندارد.

او ادامه داد: اما در مورد دوربین‌های برجامی، بازرسان آژانس با حضور ما کارت حافظه قدیم را بیرون می‌آورند و پلمپ می‌کنند و در محل امن نگهداری می‌شود و مرور نمی‌شود و دسترسی ندارند و فقط کارت حافظه جدید را قرار می‌دهند.

معاون رئیس جمهوری ایران گفت: نکته‌ای که پیش آمد مربوط به دوربین‌هایی بود که در عملیات تروریستی، آسیب دیده بود و آنها می‌خواستند دوربین جدیدی را در سایت کرج نصب کنند که به آنها گفتیم این موضوع ضرورتی ندارد زیرا برجام، معامله دو طرفه میان ایران و گروه ۱+۵ بود که این گروه به ویژه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تعهدات خود را انجام ندادند بنابراین دلیلی برای نصب دوربین وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با بیان اینکه سیاست تحریمی آمریکایی‌ها برای تسلیم و خلع سلاح کردن کشورها است، افزود: ایجاد راکتور آب سنگین، امروز کاربردهای فراوانی همچون تولید رادیو داروها دارد و تولید آب سنگین یک ظرفیت تولید فاخر محسوب می‌شود و در برجام هم جهت تولید و فروش و صادرات آن اجازه داده شده است اما آمریکائی‌ها بر نمی‌تابند که ما در بحث فناوری‌های نوین ورود کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید در چارچوب قوانین آژانس از حقوق خودمان قاطعانه دفاع کنیم و در این راستا ایران اسلامی را پیشرفت دهیم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 18 مهر 1400 - 10:58:48