استقبال از نخستین روز انتخابات پارلمانی عراق

شنبه 17 مهر 1400 - 18:58:19
استقبال از نخستین روز انتخابات پارلمانی عراق

تهران - الکوثر : روز جمعه پنجمین دوره انتخابات پارلمانی عراق پس از سقوط رژیم بعث، با رأی‌ گیری از گروه‌های‌ خاص (نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان) آغاز شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بر اساس آمار اعلام‌شده‌، نزدیک به 200 هزار نفر از نیروهای مسلح عراق اعم از ارتش و دستگاه‌های‌ امنیتی و زندانیان آراء خود را به صندوق انداختند و به این ترتیب روز اول انتخابات پایان یافت.

روز دوم نیز قرار است روز فردا یک‌شنبه‌ به‌صورت‌ عمومی با مشارکت مردم این کشور در سراسر استان‌ها‌ برگزار شود.
«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر‌ عراق، با انتشار پست توئیتری از پایان موفقیت‌آمیز‌ فرایند انتخاباتی ویژه گروه‌های‌ خاص از جمله نیروهای نظامی و امنیتی خبر داد و اعلام کرد  گام اول انتخابات محکم برداشته شده است و این روند با مشارکت گسترده عموم ملت عراق در راستای انجام وظیفه ملی تکمیل می‌شود.
در این راستا،‌ کمیسیون عالی انتخابات عراق میزان مشارکت در این انتخابات را که به‌صورت‌ الکترونیکی برگزار شد، از 60 درصد آراء شمرده شده، 69 درصد اعلام کرد.
این میزان اعلام‌شده‌ نشان‌دهنده این است که مردم عراق از انتخابات استقبال خواهند کرد و میزان مشارکت در آن بالا خواهد بود.
یکی از عوامل اصلی اقبال مردم به انتخابات را باید موضع اخیر آیت‌الله‌ سیستانی دانست که مردم را به "مشارکت آگاهانه" در انتخابات ترغیب کرد.
روز جمعه پس از بسته شدن درهای مراکز رأی‌ گیری، منابع عراقی اعلام کردند که بر اساس نتایج اولیه آراء شمارش شده گروه‌های خاص، ائتلاف "دولت قانون"، به رهبری «نوری المالکی»، نخست‌وزیر‌ اسبق عراق، و "ائتلاف سائرون"، به رهبری «مقتدی صدر»، رئیس جریان صدر، در استان‌های‌ مرکزی و جنوبی و نیز استان بغداد پیشتاز هستند. همچنین،‌ ائتلاف "الفتح" به رهبری «هادی العامری»، رئیس "سازمان بدر" و "ائتلاف نیروهای دولتی" به رهبری «عمار الحکیم» و «حیدر العبادی» در حال رقابت هستند و بیشترین آراء را به سبد خود ریخته اند. 
یکی از نکات حائز اهمیت در این دوره از انتخابات حضور گسترده ناظران داخلی و خارجی است. انتخابات پارلمانی این دوره، با حضور گسترده ناظران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. 
پیش از این، «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق از نظارت بین‌المللی بر روند برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور خبر داد و اعلام کرد ۸۰۰ ناظر سازمان ملل بر انتخابات این کشور نظارت خواهند داشت.
از سوی دیگر،‌ انتخابات در فضایی برگزار می‌شود‌ که عناصر گروه تروریستی داعش درصدد ایجاد ناامنی در کشور هستند. در همین حال، نیروهای امنیتی عراق روز جمعه در استان کرکوک 5 عنصر تکفیری این گروه و در صلاح الدین نیز 7 تن از عناصر آن را شناسایی و بازداشت کردند.
نکته شایان اهتمام دیگر این است که یکی از عوامل اصلی امنیت کنونی عراق حضور نیروهای الحشد الشعبی عراق در کنار نیروهای امنیتی در مناطق مختلف عراق است.
از جمیعت ۴۰ میلیونی عراق پیش و بیش‌ از ۲۴ میلیون واجد شرایط رأی هستند. بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده نزدیک به ۶۰ درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت خواهند کرد.
پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی دارد و هر ائتلافی که بزرگ‌ترین ائتلاف پارلمانی باشد، حق معرفی نخست‌وزیر را به رئیس‌جمهور دارد.
۹ کرسی از کرسی‌های پارلمان به گروه‌های اقلیت مانند ایزدی‌ها و آشوری‌ها و کلدانی‌ها اختصاص یافته است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 17 مهر 1400 - 18:58:10