نيويورک تايمز؛ جاسوسان آمريکايي در سراسر جهان در امان نيستند

چهار شنبه 14 مهر 1400 - 8:28:56
 نيويورک تايمز؛  جاسوسان آمريکايي در سراسر جهان در امان نيستند

تهران- الکوثر: نیویورک تایمز فاش کرد مقامات ارشد آمریکایی به بخش ضد جاسوسی سازمان سیا درباره از دست دادن خبرچين هايش هشدار دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز نوشت، طبق اعلام افراد مطلع، مقامات ارشد آمریکایی بخش ضد جاسوسی هفته گذشته به تمام پایگاه‌های سازمان سیا در سراسر دنیا درباره تعداد نگران کننده خبرچینانی خبر دادند که از کشور‌های دیگر به منظور جاسوسی برای آمریکا استخدام شده بودند و اکنون دستگیر شده یا کشته شده اند.
این پیام که به شکل به شدت محرمانه منتشر شد بیان می‌کند، مرکز مقر ضد جاسوسی سازمان سیا ده‌ها پرونده‌ای را در چند سال اخیر بررسی کرده است که در آن خبرچینان خارجی کشته و بازداشت شده اند و یا لو رفته اند. در زمینه این موضوع به صورت مختصر به تعداد عواملی اشاره شده است که توسط آژانس‌های اطلاعاتی رقیب اعدام شده اند.
همچنین تاکید شده است، این سازمان جاسوسی تلاش بسیاری می‌کند تا جاسوسان را از سراسر دنیا در محیط‌های عملیاتی دشوار استخدام کند. در سال‌های اخیر، سرویس‌های اطلاعاتی در کشور‌هایی مانند روسیه، چین، ایران و پاکستان به دنبال منابع اطلاعاتی سازمان سیا بوده اند و در مواردی آن‌ها را به عوامل دوجانبه تبدیل کرده اند.
شمار بالای خبرچینان لو رفته در سال‌های اخیر همچنین نشان دهنده قدرت فزاینده دیگر کشور‌ها در بکار گیری ابتکاراتی مانند اسکن‌های بیومتریک، شناسایی چهره، هوش مصنوعی و ابزار هک به منظور رهگیری تحرکات افسران سازمان سیا بوده است.
در حالیکه سازمان سیا روش‌های بسیاری در جمع آوری اطلاعاتی و تحلیل آن‌ها دارد تا سپس آن‌ها را به صورت اطلاعات در اختیار سیاستمداران قرار دهد، شبکه‌های خبرچینان معتمد در سراسر دنیا همچنان در مرکز این تلاش‌ها قرار دارد.
در سال‌های اخیر، سرویس‌های اطلاعاتی در کشور‌هایی مانند روسیه، چین، ایران و پاکستان به دنبال منابع اطلاعاتی سازمان سیا بوده اند و در مواردی آن‌ها را به عوامل دوجانبه تبدیل کرده اند.
طبق گفته مقامات سابق سازمان سیا، پیام‌های جهانی به پایگاه‌های سازمان سیا درباره روند‌های نگران کننده یا مشکلات، یا حتی هشدار‌ها درباره مشکلات ضد جاسوسی غیرمعمول نیستند. با این وجود، این پیام بیان می‌کند که شمار خبرچینان بازداشت شده یا کشته شده توسط قدرت‌های ديگر سطح غیرمعمولی از جزئیات منتشر شده است که بر اهمیت مشکلات کنونی تاکید می‌کند. مقامات سابق این سازمان گفته اند، مقامات ضد جاسوسی معمولا دوست دارند چنین جزئیات محرمانه‌ای را حتی از نیرو‌های سازمان سیا نیز مخفی نگه دارند. سخنگوی سازمان سیا درباره این پیام اظهار نظری نکرده است.
با وجود اینکه به شمار خبرچینان بازداشت شده یا کشته شده اشاره شده، در این پیام گفته شده است، شمار جاسوسانی که علیه آمریکا شده اند کاملا مشخص نیست. برخی مواقع خبرچینانی که توسط سرویس‌های اطلاعاتی متخاصم کشف می‌شوند، بازداشت نشده و در عوض به عوامل دوجانبه تبدیل می‌شوند که به سازمان سیا اطلاعات اشتباه می‌رسانند، مسئله‌ای که می‌تواند تاثیرات ویرانگری در روند جمع آوری و تحلیل اطلاعات داشته باشد.
مقامات سابق اطلاعاتی گفته اند، پاکستانی‌ها به طور ویژه‌ای در این حوزه تاثیرگذار بوده اند. سقوط دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان بدین معنی است که اطلاع از روابط پاکستان با دولت طالبان در منطقه از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند. در نتیجه، فشار بار دیگر بر سازمان سیا وارد می‌شود تا شبکه‌های خبرچینان در پاکستان را بسازد و حفظ کند، کشوری که شمار بالایی از کشف و از بین رفتن آن شبکه‌ها در آنجا ثبت شده است.
همچنین، تمرکز دولت‌های آمریکا بر رقابت قدرت‌های بزرگ و چالش‌های چین و روسیه به معنی پراهمیت شدن تقویت شبکه‌های جاسوسی و محافظت از منابع اطلاعاتی است.
مقامات سابق اطلاعاتی گفته اند، در آن کشورها، فناوری به مشکل تبدیل شده است. هوش مصنوعی، اسکن‌های بیومتریک، شناسایی چهره و دیگر فناوری‌ها کار را برای دولت‌ها بسیار آسان کرده است تا جاسوسان  سيا را در کشورهایشان رهگیری کنند. این مسئله برگزاری جلسه و ارتباط با منابع اطلاعاتی را بسیار دشوارتر کرده است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


چهار شنبه 14 مهر 1400 - 8:0:20