«اسناد پاندورا» بزرگترین افشاگری مالی از ثروت‌اندوزی سران کشورها

دو شنبه 12 مهر 1400 - 17:32:58
«اسناد پاندورا» بزرگترین افشاگری مالی از ثروت‌اندوزی سران کشورها

تهران - الکوثر : منابع رسانه ای از برملا شدن یکی از بزرگترین افشاگری‌های مالی، ثروت و معاملات پنهان سران کشورهای مختلف دنیا خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این افشاگری که ثروت ۳۵ رهبر فعلی و سابق و ۳۰۰ تن از چهره‌های سیاسی شناخته‌ شده کشورهای مختلف را فاش می‌کند، براساس لو رفتن اسناد چند شرکت مالی است و «اسناد پاندورا» (Pandora Papers)،نام گرفته است. 

براساس این گزارش، حجم اسناد مالی  لو رفته و کم‌سابقه ، نزدیک به ۱۲ میلیون پرونده (فایل) معادل تقریبا سه ترابایت داده از چهارده منبع مختلف  است که زیر نظر «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی»(آی‌سی‌آس‌جی) مورد بررسی قرارگرفته است.

طبق  اسناد منتشر شده ، پادشاه اردن که حکومتی خودکامه را اداره میکند  و در سالهای اخیر با اعتراضهای مردم به ریاضت اقتصادی و افزایش مالیاتها روبرو بوده است، تاکنون  مخفیانه ۷۰ میلیون پوند ملک و املاک در آمریکا و بریتانیا  خریداری کرده  و دست کم ۳۰ شرکت فراسرزمینی ایجاد کرده است.

«تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس و همسرش  نیزبرای خریدن دفتری در لندن از پرداخت ۳۱۲ هزار پوند تمبر مالیاتی معاف شدند. این اسناد همچنین ارتباط «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با داراییهای پنهان در موناکو را نشان میدهند. 

یکی دیگر از نمونه‌ها «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان و خانواده‌اش هستند که متهم به غارت ثروت ملی شده‌ و بیش از ۴۰۰ میلیون پوند در بریتانیا املاک و مستغلات معامله کرده‌اند. اسناد پاندورا نشان میدهند خانواده علیاف  در پوشش شرکتهای ثبت شده در پناهگاههای مالیاتی هم مشغول خرید ملک و مستغلات در بریتانیا بوده اند.
طبق این اسناد چندین رهبر دیگرجهان از جمله نخست وزیر چک، نخست وزیر پاکستان و همچنین روسای جمهوری کنیا و اکوادور و اوکراین  دارایی‌های خود را در شرکت‌های فراسرزمینی به دلایل مختلف از جمله برای فرار مالیاتی پنهان کرده‌اند.

اسناد پاندورا همچنین مالکان ۹۵ هزار شرکتی که این املاک را خریده‌اند فاش می‌کند و نشان می‌دهد دولت انگلیس در ثبت رسمی اسناد املاکی کوتاهی کرده است.

بنابر گزارش کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاری تحقیقی، این افشاگری "صندوقچه بسیاری چیزها را میگشاید" به همین دلیل نام را آن را براساس اسطوره معروف یونانی «اسناد پاندورا» گذاشته اند که میتواند برای دولت انگلیس اسباب شرمساری شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 12 مهر 1400 - 16:58:55