ادعای بورل: ایران به توافق نیاز دارد

پنج شنبه 1 مهر 1400 - 16:45:49
ادعای بورل: ایران به توافق نیاز دارد

تهران- الکوثر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گویی به موضوع از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و آمادگی ایران در این زمینه پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از شبکه پی. بی. اس، جوزپ بگرب مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گویی با این شبکه در پاسخ به این که چهار ماه است ایران و اروپا مذاکرات جامعی نداشته اند و آیا از نظر او این ایران است که امروز تمایلی به گفت و گوی جدی در زمینه احیای توافق هسته ای ندارد؟ گفت: البته دو ماه است، اما واقعیتش این است که باید در نظر داشته باشید تنها 25 روز از زمان روی کار آمدن وزیر امور خارجه جدید ایران می گذرد. فرصت این را داشتم که روز گذشته شخصا با او دیدار کنم و گفت و گویی طولانی داشتیم. 

بورل ادامه داد: او به من اطمینان داد که به میز مذاکرات در وین باز خواهند گشت. به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته ای، تمام تلاشم را خواهم کرد تا این اتفاق بیفتد، توافق احیا شود، آمریکا به توافق بازگردد و ایرانی ها هم کاملا تعهدات هسته ای شان را اجرا کنند. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این که آیا از نظر او برای اطمینان یافتن از بازگشت ایران به مذاکرات، احتیاج به اعمال فشار بر آن هست یا نه، بیان کرد: موضوع اعمال فشار نیست. فکر می کنم موضوع متقاعد کردن آنهاست که به یک توافق نیاز دارند. اقتصاد و جامعه ایران هم در  وضعیت بدی قرار دارد. آن ها هزینه گزافی بابت مسدود شدن ظرفیتشان در تامین نفت می پردازند. آن ها برای از سرگیری فعالیت اقتصادی به یک توافق نیاز دارند. تنها راه رسیدن به این توافق، بازگشت به میز مذاکره است. 

بر اساس این گزارش، اظهارات بورل در پی آن مطرح می شود که حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر، در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این امر که دولت سید ابراهیم رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرفهای مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

از صفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


پنج شنبه 1 مهر 1400 - 16:42:48

دسته بندی :