قدردانی گوترش از تلاشهای ایران در میزبانی از آوارگان افغانستانی

جمعه 19 شهریور 1400 - 13:32:25
قدردانی گوترش از تلاشهای  ایران در میزبانی از آوارگان افغانستانی

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه ایران و دبیر کل سازمان ملل متحد، تلفنی درخصوص تحولات منطقه ای و جهانی رایزنی کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در گفتگوی تلفنی  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با  حسین امیر عبداللهیان،  وی با تبریک انتصاب وزیر امور خارجه ایران، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بسیار تاثیرگذار در جمع اعضای سازمان ملل دانست و از  همکاری نزدیک با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران استقبال کرد. 

گوترش با قدردانی از تلاشهای  ایران،  در میزبانی سخاوتمندانه از آوارگان افغانستانی گفت : سازمان ملل متعهد به حمایت از تلاشهای ایران در میزبانی از آوارگان است. 

امیر عبداللهیان، نیز  در این گفتگوی تلفنی آمادگی  ایران برای همکاری با دبیرکل برای حل و فصل سیاسی وضعیت فعلی افغانستان  را مورد تاکید قرار داد و با توجه به موج جدید پناهندگان، ضمن ابراز نگرانی جدی، بر ضرورت مساعدت های سازمان‌های ذیربط در سازمان ملل تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران،  با ابراز نگرانی از تحرکات تروریستی در افغانستان و در منطقه، از استفاده ابزاری از تروریسم  برخی قدرتها بعنوان مانع اصلی صلح و ثبات و آرامش در منطقه یاد کرد و بر ضرورت تشکیل دولتی کاملا فراگیر با ایفای نقش همه اقوام افغانستان تاکید کرد. 

وزیر امورخارجه ایران،  درخصوص گفتگوهای وین و برجام نیز افزود : آمریکایی ها با تداوم‌ تحریم های غیرقانونی خود دچار یک سوء محاسبه شده اند و تصور می کنند که می‌توانند از آن به عنوان اهرم‌ مذاکراتی استفاده کنند. 

امیر عبداللهیان افزود: طرفهای مذاکره باید با درکی واقع بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ملت ایران را مورد توجه جدی قرار بدهند.

امیر عبداللهیان،  درخصوص پیگیری حقوقی و بین المللی  ایران در زمینه پرونده ترور بزدلانه سردار  قاسم سلیمانی  نیز گفت : پرونده ترور سردار سلیمانی را در ابعاد حقوقی و بین‌المللی با جدیت دنبال می کنیم.

وزیر امور خارجه ایران،  در اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی نیز گفت: رژیم صهیونیستی همچنان آشکارا به جنایات خود در سرزمین های اشغالی  ادامه می دهد و جامعه جهانی و سازمان ملل وظیفه قطعی حمایت از آرمان فلسطین و حقوق زنان و کودکان مردم بی دفاع فلسطین را دارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 19 شهریور 1400 - 13:32:19