واکنش ایران به ادعای "گروسی"؛ تاکید بر ضرورت حفظ بی طرفی آژانس

پنج شنبه 18 شهریور 1400 - 12:37:57
واکنش ایران به ادعای "گروسی"؛ تاکید بر ضرورت حفظ بی طرفی آژانس

تهران - الکوثر : سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "کاظم غریب آبادی" ، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین عصر چهارشنبه ؛در گفت‌ و‌گویی تلویزیونی در واکنش به گزارش اخیر "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تاکید بر این نکته ، تصریح کرد،  ایران هیچ نکته و یا ابهامی در فعالیت‌های جاری هسته‌ای و اجرای تعهدات  هسته‌ای با آژانس ندارد .ضمن آنکه تمام فعالیت‌هایی که ایران انجام می‌دهد، طبق تعهدات و تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای "ان پی تی" NPT و موافقت نامه‌های پادمانی است.

رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه سه‌شنبه درگزارش خود مدعی شد، فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است. 

ادعای مطرح شده از سوی مدیر کل آژانس در شرایطی که مذاکرات برجام فقط به دلیل نقض عهد و یکجانبه گرایی امریکا به مرز فروپاشی کامل رسیده ، به نوعی فرافکنی از سوی آژانس  با هدف  تغییر صورت مسئله است .

جمهوری اسلامی ایران، 23 فوریه 2021 ، در اجرای  قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» که در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شده است ، نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. اقدام ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت پایبند نبودن طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفت.

با این حال ، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  توافقی سه ماهه را برای تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس امضا کردند .تهران در چارچوب توافق موقت با  آژانس انعطاف پذیری خود را نشان داد، در حالیکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادامه  رویکردهای سیاسی عملا" استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گری‌ خود را نقض کرده است.

«رافائل‌گروسی» مدیر کل آژانس سعی کرده است  نشان دهد  که رویکرد آژانس تحت مدیریتش بی‌طرفانه و غیر سیاسی است، اما به سختی می‌توان این ادعا را باور کرد.  ادعای مطرح شده درگزارش  گروسی نیز در همین راستا قرار دارد که حاکی از همسویی سیاسی با اهداف امریکاست .

جلال خوش چهره کارشناس مسایل سیاسی با انتقاد از دوگانگی های آژانس می گوید : "مدیر‌کل  آژانس با لحاظ جایگاه حقوقی خود لازم است با کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه به زدودن تردیدهای تهران دراین‌باره همت کند."

هدف ایران از توافق در چارچوب برجام اعتماد سازی و تعامل دو طرفه بر اساس تعهدات متقابل  و پذیرش  محدودیت هایی در قالب پروتکل الحاقی بصورت داوطلبانه در یک دوره زمانی مشخص بوده است . بنابراین ؛ قبول این تعهدات به معنای ادامه همیشگی این حرکت یکطرفه نیست .مبنای همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر اساس تعهدات پادمانی  است .

برای ایران مهم است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مبنای سه اصل بی طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گری حرکت کند. انتظار کشورهای عضو آژانس این است که این نهاد بین المللی به همه مسوولیت ها و وظایف خود با شفافیت عمل کند .در حال حاضر نگرانی های جدی در باره سلاح‌های هسته ای رژیم اسرائیل ،اجرا نشدن معاهدات هسته ای  وادامه آزمایش های هسته ای امریکا وجود دارد که نظارتی بر این روندها نمی شود.

بدیهی است ؛ جمهوری اسلامی ایران به حقوق مشروع  و تعهدات خود در موضوع هسته ای ودر چارچوب مقررات آژانس و معاهدات مربوطه واقف است. بنابراین ایران هیچگونه تحمیل و یا درخواست غیر متعارف در این زمینه را نمی‌پذیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 18 شهریور 1400 - 12:13:24