سخنگوی طالبان: ما از تجربه های گذشته درس گرفته‌ ایم

چهار شنبه 3 شهریور 1400 - 8:41:58
سخنگوی طالبان: ما از تجربه های گذشته درس گرفته‌ ایم

تهران- الکوثر: سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تأکید کرد که این گروه از تجربه های گذشته درس گرفته و افغانستان سکوی هیچ عملیاتی برای تهدید امنیت دیگران نخواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  محمد نعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت و گو با «الشرق الاوسط» افزود که جنبش طالبان پیام‌های اطمینان بخشی به داخل افغانستان، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی ارسال و تأکید کرد که این کشور سکویی برای هرگونه عملیات تهدید کننده امنیت کشورهای دیگر نخواهد بود.

وی گفت که ما همچنین در داخل افغانستان عفو عمومی صادر کردیم، برای کسانی که دهه‌ها با ما جنگیدند و کسانی که با دشمنان ما متحد شدند، این کار را از موضع قدرت و توانمندی انجام دادیم.

عفو مخالفان و تاکید بر ادامه کار و آموزش زنان 

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان بیان کرد که گروه او می‌تواند مخالفان خود را دستگیر و آنها را محاکمه کند، «اگر این کار انجام می‌شد، عدالت بود»، اما ترجیح داد آنها را ببخشد، بنابراین «عفو یک فضیلت است و فضیلت بالاتر از عدالت.»

نعیم توضیح داد که «طالبان بر تمایل و پایبندی خود برای آموزش زنان افغان و حق کار آنها تأکید می کند، اما همه اینها باید مطابق مقررات شرعی باشد».

وی ادامه داد که «سیطره جنبش طالبان بر کشور به معنای پایان جهان برای زنان افغان نیست.»

طالبان به خواست و امید جامعه افغانستان پاسخ می دهد

نعیم گفت که اکنون «جنگ به پایان رسیده و مرحله صلح آغاز شده‌ است و سیستم حکومت، اسلامی خواهد بود که به خواسته‌ها، امیدها و آرزوهای مردم افغانستان پاسخ می‌دهد.»

او معتقد است که این جنبش - «امارت اسلامی» - از تجربه های گذشته درس گرفته و در ۲۰ سال گذشته تجارب زیادی در زمینه‌های مختلف به دست آورده‌ است و «اکنون ما تجربیات زیادی داریم.»

این مقام طالبان افزود که «امارت» در افغانستان پیام‌های مهمی برای اطمینان بخشی به داخل، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی ارسال کرده‌ است. برای همه در داخل افغانستان، از جمله کسانی که ده‌ها سال با آن جنگیدند و کسانی که با دشمنان آن از جمله سیاستمداران، نظامیان و نیروهای امنیتی متحد شدند، عفو عمومی صادر کرد.

وی افزود که ما این کار را از موضع قدرت، توانایی و توانمندی انجام دادیم و می‌توانستیم این کار را انجام ندهیم. «امارت» می‌توانست مخالفان خود را دستگیر کرده و آنها را محاکمه کند، و اگر این کار را می‌کرد، عدالت بود، اما آنها را عفو کرد و بخشش فضیلت است و فضیلت بالاتر از عدل است.

نعیم ادامه داد با انجام این کار، «امارت» می‌خواست گذشته را پشت سر بگذارد و به مرحله جدیدی وارد شود که از کشمکش و تلخی گذش ته بگذرد و روابط جدیدی برقرار کند که در آن همه أفغان‌ها برای ایجاد یک نظام اسلامی گرد هم می‌آیند.

طالبان در امور داخلی همسایگان دخالت نمی کند

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اظهار کرد که در سطح منطقه ای، جنبش تمایل خود را برای عبور از گذشته و ایجاد روابط متقابل بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور دیگران اعلام کرد.

وی افزود که در سطح بین‌المللی، امارت تمایل خود را برای برقراری روابط عادی دیپلماتیک، حتی با کشورهایی که به مدت بیست سال با آنها مبارزه کرده، اعلام کرد. 

نعیم بیان کرد که «امارت اسلامی» با این پیام‌های متعدد، در جهات گوناگون، از موضع قدرت و توانمندی تأکید می‌کند که این سیاستی که دنبال کرده‌ بیان واقعی رویکرد اصلی «امارات» و دیدگاه تزلزل ناپذیر آن از روابطش با دیگران است.

طالبان به وعده های خود عمل می کند

وی در پاسخ این پرسش که آیا طالبان روش خود را تغییر داده گفت که آنچه «امارت» در حال حاضر از طریق پیام‌های اطمینان بخش به داخل، همسایگان و جهان نشان می‌دهد، در اصل جنبش، مسئله تازه ای نیست. جنبش همیشه در مراحل قبلی، آمادگی خود را برای آن نشان داده‌ است، اما این دیگران بودند که آن را رد کردند و آنها بودند که می‌خواستند جنبش اصول و روش خود را رها کرده و تسلیم اشغالگری شود.

وی همچنین در پاسخ اینکه اقدامات طالبان همچون بخشش، عفو و عدم خونریزی به معنای شروع مرحله ای است که همه در آن سهیم هستند، بیان کرد که در واقع، این بخشی از تصویر «امارت» است که ممکن است به دلیل رسانه‌های دشمنان از دید بسیاری پنهان مانده‌ باشد. همان‌گونه که وعده داده شده بود، جنبش به وعده‌های خود به مردم، کشورهای همسایه و جهان به‌طور کامل عمل خواهد کرد.

نعیم در باره قوانین سختگیرانه و تحمیل آنها بر مردم افغانستان گفت که هسته اصلی اندیشه جنبش، بر مبانی دین استوار است. این کشور می‌خواهد یک سیستم اسلامی مستقل از طریق شرع حاکم کند، به عدالت برسد، بی عدالتی را برطرف و امنیت را تأمین و کشور را با وحدت کلمه متحد کند. اصول برادری را در بین مردم مسلمان افغانستان ترویج دهد، حقوق همه را حفظ کند، به رفاه اقتصادی و اجتماعی دست یابد و روابط مثبتی با همه کشورها برقرار کند.. چیزی از این اهداف تغییر نیافته‌ است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان توضیح داد که زندگی در واقع همه اش تجربیات است و هر فردی از زندگی خود درس می‌گیرد. «امارت» نیز در ۲۰ سال گذشته تجربیات زیادی در زمینه‌های مختلف اعم از سیاسی، نظامی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به دست آورده‌است. تغییرات زیادی در زمینه‌های مختلف، در سراسر جهان به وجود آمده‌است. «امارت» در بیست و پنج سال پیش، در حکومت داری نوپا بود و اکنون تجربیات زیادی دارد.

وی ادامه داد که سیاست بر اساس شریعت، هم افزایی با واقعیت در پرتو اصول است. بر این اساس، یک میدان گسترده و دارای گزینه‌های متعدد است. نکته مهم این است که اصول و اهداف را حفظ کرده و امور را بر اساس اولویت‌ها تنظیم کنیم.

اجرای شریعت تنها به معنی تعیین حدود نیست 

نعیم گفت که اجرای «شریعت» تنها به معنای تعیین «حدود» به عنوان مجازات قصاص، سرقت و نوشیدن مشروبات الکلی نیست، با این که این امور بخشی از «شرع اسلامی» است. تطبیق «شریعت» به معنای استقرار کل دین از نظر اعتقاد، عبادت، معاملات، اخلاق و رفتار در زندگی فردی، جمعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم است. این بر اساس آنچه که پیامبر (ص) فرمود: «کلکم راعٍ وکلکم مسؤول عن رعیته.» خواهد بود. 

وی تاکید کرد که نظام مسئول مردم است که امنیت آنها را تأمین کرده و فرصت‌های مناسب زندگی را در همه زمینه‌ها برای آنها فراهم کند. نظام آینده برای دستیابی به هدفی که مردم افغانستان بیش از ۴۰ سال است برای آن تلاش کرده‌اند، یعنی ایجاد نظام اسلامی و زندگی در زیر چتر آن در امنیت، شرافت و عزت، همه تلاش خود به کار خواهد گرفت.

قدرت ایمان طالبان منجر به سقوط اشرف غنی شد

وی در پاسخ به چرایی فروپاشی و سقوط سریع دولت اشرف غنی گفت که دولت کابل، همان‌طور که برای همه شناخته شده‌ است، توسط اشغالگران به وجود آمد و تا قبل از آن وجود خارجی نداشت. مردم افغانستان نمی‌پذیرند که توسط خارجی‌ها اداره شوند؛ بنابراین، همیشه و در طول تاریخ علیه هر گونه اشغال بوده‌اند. علاوه بر این، سربازانی که از اداره کابل محافظت می‌کردند، بخشی از مردم بودند و مردم طبیعتاً آزاد و مسلمان هستند و از این واقعیت آگاه بودند. با این حال، مواردی وجود دارد که مانع پیوستن آنها به مجاهدین شد. وقتی نیروهای خارجی عقب‌نشینی کردند، آنها به آغوش مردم بازگشتند. علاوه بر این، قدرت ایمانی، شجاعت، خرد و پذیرش مردمی «امارت» منجر به سقوط دولت کابل شد و همه این‌ها قبل از هر چیز به لطف خدا است.

دولت آینده نماینده همه مردم افغانستان خواهد بود

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان تاکید کرد که ما اکنون روی تشکیل دولتی کار می‌کنیم که نماینده مردم مسلمان افغانستان با اجزای مختلف آن باشد، به خواسته‌های آنها پاسخ دهد و ثمره واقعی جهاد و فداکاری‌های آنها باشد. مردم افغانستان دارای استعدادها و افراد توانمند سیاسی، اداری و علمی فراوان  و دارای غیرت دینی و غرور اسلامی هستند. ما مشتاق هستیم که از آنها سود ببریم و با آنها همکاری کنیم.

ارسال پیام چین، روسیه و آلمان به طالبان

نعیم در پاسخ اینکه آیا کشورهایی هستند که طالبان را به رسمیت شناخته‌اند، افزود که علاقه‌مند ایجاد روابط مستحکم با همه کشورهای اسلامی و عربی و روابط دوستانه با همه کشورهای جهان هستیم. ما از نظر ایمان، دین، تاریخ، جغرافیا و منافع مشترک با کشورهای عربی و اسلامی در ارتباط هستیم.

وی مدعی شد که کشورهای جهان شروع به ارسال پیام‌های مثبت به «امارت» کرده‌اند، از جمله چین، روسیه، آلمان و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، و ما از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت که ما روابط خوبی با همه همسایگان خود داریم و می‌خواهیم این روابط را گسترش و توسعه دهیم. ما قبلاً تمایل خود را برای برقراری روابط عادی با همه کشورها، به ویژه کشورهای همسایه اعلام کرده بودیم. کشورهای همسایه پیام‌های مثبتی به امارت اسلامی افغانستان ارسال کرده اند و این موضوع خوبی است.

اشغالگران نمی توانند در افغانستان بمانند

نعیم در باره حضور نیروهای بیگانه در افغانستان نیز گفت که  خارجی‌ها نمی‌توانند در کشوری بمانند که متعلق به آنها نیست و این طبیعی است. ما مطمئن بودیم که نیروهای خارجی از کشور ما خارج می‌شوند و این همان چیزی است که اتفاق افتاد. از این رو باور ما این است که آنها در واقع متعهد به خروج از افغانستان خواهند بود.

وی تاکید کرد که «امارت» به همه کشورها تعهد داده‌ است که افغانستان سکوی آغاز هیچ عملیاتی نخواهد بود که امنیت کشورهای دیگر را تهدید کند. ما متعهد به این امر هستیم. ما در امور دیگران دخالت نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم دیگران در امور ما دخالت کنند.

نعیم همچنین گفت که «امارت» تمایل خود را برای تحصیل زنان افغان و حق کار آنها اعلام و تأیید کرده‌ است. اما همه این‌ها باید در قالب ضوابط شرعی، اخلاقی و طبق اصول و ارزش‌های مردم افغانستان باشد. واقعیت کنونی و پس از کنترل «جنبش» بر کشور، شاهدی بر این امر است. کارکنان و کارگران زن به‌طور عادی کار خود را انجام می‌دهند و همه ما باید به مفاد و اخلاق دین خود پایبند باشیم.

بیشتر جامعه افغانستان طالبان را می پذیرند

وی ادامه داد که مردم افغانستان مردمی مسلمان هستند و اسلام و احکام آن را می‌شناسند. مردم به دین، ارزش‌ها، اخلاق و کشور خود تعلق دارند. اسلام برای مردم چیز عجیبی نیست بلکه مردم در طول تاریخ در راه اسلام فداکاری کرده‌اند، به ویژه در دوران اخیر، و این بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

«امارت» به‌طور گسترده توسط اکثر مردم از همه دسته‌ها و اجزای مختلف پذیرفته شده‌ است. شاهد این امر، گروه‌های شادمان مردمی هستند که هنگام ورود به شهرهای افغانستان از مجاهدین و مقامات «امارت» استقبال کردند.

نعیم بیان کرد که دشمنان «امارت اسلامی» شیطنت می‌کنند و برای مخدوش کردن وجهه آن تلاش می‌کنند، و هر کسی که فریب سخنان آنها را خورده‌است، پس از دانستن حقیقت، الحمدلله نظر خود را دربارهٔ «امارت» تغییر داده‌ است.

وی ادامه داد که جنبش کنترل خود را بر تمام سرزمین افغانستان از جمله پایتخت، کابل نهایی کرده‌ و جنگ تمام شده‌ است و مرحله صلح آغاز شده‌ است. 

نعیم گفت که در مورد نوع حکومتی که در کابل ایجاد می‌شود؛ یک سیستم اسلامی شفاف و عادلانه است که به خواسته‌ها، امیدها و آرزوهای مردم مسلمان افغانستان پاسخ می‌دهد. مهم‌تر از همه، فرصت را برای خدمت به مردم و کشور فراهم می‌کند.

وی در باره مجازات های طالبان گفت که مجازات‌های شرعی ذکر شده در قرآن و سنت و اجماع علمای امت، ظالمانه یا غیرانسانی توصیف نمی‌شوند. پروردگار بندگان نسبت به آنها از مادر آنها مهربان تر است، و هو أرحم الراحمین. مجازات‌های شرعی از سوی «امارت» اعمال نشده‌اند. خداوند متعال است که آن‌ها را وضع کرده، و شواهد آن‌ها در کتاب ، سنت و اجماع علمای امت موجود است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
ازصفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 3 شهریور 1400 - 8:41:48