طالبان: آمریکا باید خسارت‌های افغانستان را جبران کند

سه شنبه 2 شهریور 1400 - 14:4:31
طالبان: آمریکا باید خسارت‌های افغانستان را جبران کند

تهران- الکوثر: سخنگوی گروه طالبان گفت، آمریکا برای جبران خسارت های 20 سال اشغال افغانستان، باید به بازسازی این کشور کمک کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سهیل شاهین» از سخنگویان طالبان افغانستان در مصاحبه شبکه پرس تی وی با وی، از مواضع طالبان درخصوص برخی موضوعات مهم مرتبط با استقرار این گروه به‌عنوان گروه حاکم بر افغانستان سخن گفت. 

مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:

در مقطع کنونی، چه نوع حکومتی برای افغانستان پیش بینی شده است؟ 

در بیست سال گذشته ما مشغول مبارزه با اشغال امارت اسلامی افغانستان بودیم. اما اکنون رهبران ما مشغول رایزنی و مشورت با یکدیگر برای ایجاد یک دولت اسلامی فراگیر در افعانستان هستند و سیاستمداران و شخصیت‌های افغان در این دولت حضور خواهند داشت. این هدف رایزنی هاست که هم اکنون در جریان است. 

در مورد فراگیر بودن دولت، آیا قومیت پشتون هم بخشی از دولت خواهند بود؟ 

بله قطعا. امارت اسلامی افغانستان بر اساس یک قومیت خاص نیست. همانطور که می دانید ما قومیت تاجیک را در بدخشان داریم. ایالاتی مانند فاریاب، ساریپول و دیگر ایالات شمالی هم هستند که ازبک نشین هستند. بنابراین پشتوها در جنوب و دیگر قومیت ها مجموعا امارت اسلامی افغانستان را تشکیل می دهند و درواقع آنها مردم افغانستان را تشکیل می دهند. ما می خواهیم تمام افغان ها بخشی از دولت اسلامی فراگیر افغانستان باشند. بنابراین تمام قومیت ها می توانند درساختن افغانستان و همچنین در دولت مشارکت داشته باشند؛ زیرا این حق آنهاست. 

اگر داعش مثل القاعده بگوید که تمایل دارد تحت چتر حمایتی شما قرار بگیرد، طالبان چه موضعی در قبال این گروه تروریستی اتخاذ خواهد کرد؟ 

اول اینکه داعش یک نهاد افغانی نیست، بلکه پدیده ای خارجی است که در افغانستان حضور دارد. دوم اینکه ما آنها را از ایالت شمالی و همچنین ایالت شرقی ننگرهار در کونار بیرون کردیم و حدود 2600 نفر ازاعضای داعش تحویل دولت کابل شدند. در طول دو یا سه سال نبردی که با داعش داشتیم حدود 1200 نفر از مردم امارت اسلامی افغانستان شهید شدند. همانطور که گفتم داعش را از آن ایالت ها بیرون کردیم، بنابراین اکنون هیچ عضو داعش در افغانستان نیست. اگر احیانا دوباره سر و کله داعش پیدا شود سرکوب خواهد شد. مردم افغانستان داعش را نمی خواهند زیرا داعش مرتکب اقدامات خشونت آمیز علیه آنها شده است. امارت اسلامی افغانستان خواستار دولتی اسلامی با حضورتمام قومیت هاست و در واقع یک دولت اسلامی میانه رو خواهد بود که با دیگر همسایگان و کشورهای جهان دارای روابط خواهد بود.  

آمریکا در بیانیه دیروز خود به فقدان امنیت در تلاش برای دستیابی به فرودگاه کابل اشاره کرد و اینکه به دلیل وجود حملات داعش نمی تواند امنیت آمریکایی ها را در افغانستان تضمین کند. نظر شما در این باره چیست؟ 

هیچ فرد داعشی به صورت آشکارا در هیچ یک از ایالت های افغانستان وجود ندارد و ممکن است فقط به طور مخفی وجود داشته باشند. البته سازمان اطلاعاتی و نهاد امنیتی ما بر تمام ایالت ها و مناطق افغانستان  نظارت دارند. همانطور که گفتم این امکان وجود دارد زیرا برخی از اعضای داعش در زندان بوده اند و نیروهای دولتی کابل پست های خود را ترک کردند و بدین ترتیب اعضای داعش توانستند از زندان ها برون بیایند. بنابراین ممکن است مخفی شده باشند. البته ما تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از بروز هرگونه رخدادهای اینچنینی را اتخاذ کرده ایم. 

آیا طالبان به خاطر بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا درخواست غرامت خواهد کرد و و سعی خواهد کرد واشنگتن را به یک دادگاه بین المللی بکشاند؟ ارزیابی شما از روابط طالبان و واشنگتن در مقطع کنونی چیست؟ 

ما بیست سال با آمریکا و متحدانش مبارزه کردیم. کشور ما تحت اشغال بود و هنوز هم هست زیرا نیروهای آمریکایی به طور کامل از کشور خارج نشده اند. ما می‌خواهیم این دوره را به پایان ببریم و فصل جدیدی را آغاز کنیم که در آن شاهد صلح، بازسازی کشور و همزیستی مسالمت آمیز بین مردم کشورو همچنین روابط با دیگر کشورها باشیم. فکر می کنم در این دوره جدید، آمریکا مسئولیت اخلاقی دارد که در بازسازی افغانستان مشارکت کند چرا که آمریکایی ها در تخریب این کشور و کشتار مردم آن نقش داشتند. آمریکا باید در برقراری صلح و ایجاد رفاه برای مردم افغانستان کمک کند. این یک تعهد اخلاقی برای آمریکاست. در این دوره جدید می خواهیم روابط خوبی با تمام جهان داشته باشیم.

گفتید که می‌خواهید روابط خوب با جهان داشته باشید. آیا فکر می‌کنید امارت اسلامی افغانستان با رژیم صهیونیستی نیز روابط داشته باشد؟

نه به هیچ وجه. 

ارزیابی کلی شما در مورد وضعیت افغانستان چیست؟ 

شرایط در افعانستان روز به روز در حال بهبود است. نیروهای امنیتی ما کابل را فتح کرده اند و ما از نظر ایجاد محیطی امن برای مردم در حال پیشرفت هستیم تا بتوانند سر کارهای خود بازگردند. سال تحصیلی آغاز شده و دانش آموزان به مدرسه رفته و معلمین به سر کلاس ها برگشته اند. دیگر مقامات نیز کار خود را از سر گرفته اند؛ اما گام های بیشتری باید برداشته شود تا در نهایت شرایط در کشور به حالت عادی بازگردد. من امیدوارم که مردم در آینده نزدیک خوشحال باشند و از محیطی امن و صلح‌آمیز برخوردار باشند و تلاش های خود را تنها به بازسازی و توسعه کشور معطوف کنند. همچنین امیدوارم شاهد همزیستی مسالمت آمیز باشیم، چیزی که در گذشته شاهد آن نبودیم. 

به آغاز سال تحصیلی اشاره کردید. در حال حاضر تبلیغات مختلفی در مورد رویکرد طالبان وجود دارد. آیا دختران اجازه خواهند داشت به مدرسه بازگردند؟ نظر شما در مورد نقش کلی زنان در این امارت جدید چیست؟ 

تمام افغانستان تحت کنترل ماست. هزاران مدرسه دخترانه وجود دارد که فعال هستند و دانش آموزان آنها در کلاس های درس حاضر می شوند. هیچ مانعی برای مدرسه رفتن وجود ندارد و در حال حاضر دانش آموزان به مدرسه می روند. معلم های زن نیز کار خود را از سر گرفته اند. بنابراین هیچ مشکلی در مورد برخورداری زنان از تحصیلات و آموزش و همچنین کارکردن زنان وجود ندارد. فقط رعایت حجاب اسلامی الزامی است. در مورد حقوق زنان نیز مشکلی وجود ندارد زیرا به زنان حق برخورداری از تمام حقوقشان را داده ایم. فقط حجاب اجباری است. در کشورهای غربی، زنان می توانند بدون حجاب سر کلاس های درس حاضر شوند اما ما به عنوان یک جامعه اسلامی می گوییم که برخورداری زنان از آموزش فقط با حفظ حجاب مقدور است. حجاب بخشی از فرهنگ اسلامی است. بنابراین هیچ زنی نباید نگران حقوق خود باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 2 شهریور 1400 - 13:50:4

پربازدیدها