آغاز بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم درمجلس ؛ دفاع ازبرنامه ها و اولویت ها

شنبه 23 مرداد 1400 - 18:51:29
آغاز بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم  درمجلس ؛ دفاع ازبرنامه ها و اولویت ها

تهران - الکوثر : با اعلام رسمی وصول فهرست اسامی وزیران پیشنهادی معرفی شده به مجلس از سوی رییس جمهوری برای تشکیل کابینه سیزدهم ؛ از صبح امروز/ شنبه /کار بررسی وزاری پیشنهادی دولت سیزدهم درمجلس آغاز شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید محمد رضا میرتاج الدینی "نایب رییس فراکسیون نیروهای انقلاب ؛وزیران پیشنهادی به موازات حضور در کمیسیون ها ، به دفاع از برنامه های خود می پردازند. پس از اتمام بررسی‌ها در صحن و جلسه علنی رای اعتماد به کابینه طبق جدول بندی ‌و برنامه ریزی‌ های قانونی صورت خواهد گرفت.

بدیهی است انتخاب همکاران رییس جمهوری در دولت سیزدهم باید بر اساس اولویت‌ها و چالش‌های پیش روی آن باشد . نخستین اقدامی که انتظار می رود دولت سیزدهم انجام دهد، مسائل مربوط به شرایط ویژه ناشی از گشترش نگران کننده کرونا ؛ مسایل بهداشت و درمان و مسایل مربوط به اقتصاد معیشتی است که این روزها به شدت در حال پیگیری است ودر اولویت برنامه های کاری  رییس جمهور قرار گرفته است .

«علی خضریان» نماینده مردم تهران در مجلس ؛اقتصاد و معیشت را نخستین اولویت کشور عنوان کرده و می گوید :  آیت الله رییسی ساماندهی وضعیت اقتصادی و افزایش ظرفیت و حمایت از تولید داخلی را در دستور دارند و قطعا برای حرکت به سمت اینکه شعار دولت قوی در میدان عمل محقق شود نیز برنامه ریزی خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی  همچنین با تاکید بر اینکه مجلس برای تبدیل اقتصاد غیرمولد به اقتصاد مولد،‌ همراه دولت سیزدهم خواهد بود، گفت: این همکاری هم در موضوع تصویب لوایح اساسی دولت و هم در افزایش ابعاد نظارتی مجلس شکل خواهد گرفت تا همراه با همکاری سایر بخش‌های کشور منجر به ساماندهی تولید شود.

در شرایط کنونی اقتصاد و معیشت اولویت اصلی و اساسی دولت آینده است و دولت سیزدهم  باید در اسرع وقت از مشکلات و تنگناهای اقتصادی گره گشایی کند. با این حال آنچه مهم است این است که دولت‌ آینده از علل بروز مشکلات و تنگناهای اقتصادی تحلیل درست و منطقی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است وقت و هزینه و انرژی زیادی صرف حل مشکلاتی شود که درکی از علل ظهور و بروز آن وجود ندارد.نکته دیگر اینکه باید ارزیابی درستی از ظرفیت های  پیش روی کشور وجود داشته باشد .

طی روزهای گذشته سید ابراهیم رئیسی، در سخنرانیها و دیدارهای خود با مقامات کشورها بر اولویت های کاری دولت سیزدهم  تاکید کرد.

 علاوه بر مسایل فوری واولویت دار ؛ اکنون دو موضوع؛ یعنی  سیاست خارجی و راهبردهای تجارت بویژه با همسایگان از موضوعات کلیدی در برنامه های دولت سیزدهم است .

"رضا سیمبر" استاد روابط بین الملل معتقد است؛ یک سیاست خارجی موفق نگاهی هوشمند و همه جانبه به محیط پیرامونی اش دارد. به تعبیری دقیق تر، بسته به جغرافیا و ساختار اقتصادی و فرهنگی هر کشوری، سیاست خارجی متناسب با خودش را تدوین و عملیاتی می سازد.

درهمین راستا  رییس جمهور چه در طول شعارهای انتخاباتی و چه بعد از رسمی شدن حضورش در پاستور از علاقه مندی و اولویت سیاست خارجی دولت اش برای گسترش مناسبات اقتصادی بویژه با همسایگان سخن گفته است.

اساسا پایه ومبنای گسترش روابط سیاسی در گسترش مناسبات اقتصادی است.  بدون داشتن مراودات بالای تجاری، روابط سیاسی در حاشیه قرار می گیرد. تجارت از مولفه هایی است که رشد و توسعه اقتصادی کشورها را تعریف میکند زیرا با واردات کالا هر کشور نیاز داخلی خود را تامین کرده و با صادرات محصولات تولیدی در بازارهای بین المللی جایگاهی را برای خود به دست میآورد که به بهبود اقتصادی می انجامد. ایران با ۱۵ کشور همسایه است و با همین ظرفیت فعلی می‌تواند میزان صادرات را از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار برساند که باید از این ظرفیت در دولت آینده به بهترین شیوه استفاده کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 23 مرداد 1400 - 18:51:19