روحانی : غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است

پنج شنبه 7 مرداد 1400 - 18:40:41
روحانی : غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است و پیامبر (ص) نه فرد بلکه معیار را در روز غدیر معرفی کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در آخرین پنجشنبه افتتاح پروژه‌ها در دولت دوازدهم و در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی با تبریک عید سعید غدیرخم تصریح کرد: امروز روز بسیار فرخنده و مهمی در تاریخ اسلام است؛ غدیر را از یک منظر به روز هجرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه تشبیه می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: در هجرت پیامبر (ص)، رسالت پیغمبر و دعوت او در مسیر هدایت به آغاز حکومت اسلامی تبدیل شد، این بدان معناست که گرچه پیامبر (ص) در مکه مردم را به اسلام دعوت و آن‌ها را به راه مستقیم هدایت کرد و همچنین در غار حرا به او وحی نازل شد، اما حکومت اسلام در مدینه آغاز شد و هجرت ایشان به معنای آغاز حکومت اسلامی است.

آقای روحانی ادامه داد: آیا مبدا تاریخ اسلام به خاطر یک سفر است و یا به خاطر آغاز حکومت اسلامی؟ مبدا تاریخ اسلام هجرت پیامبر (ص) است چرا که با این هجرت، حکومت اسلامی آغاز می‌شود و پیامبر (ص) که پیش از آن نبی و رسول بود به امامت هم می‌رسد و امامت او در کنار رسالتش در مکه بروز و ظهور می‌یابد، گرچه در باطن پیامبر (ص) مقام امامت دارد، اما ظهور آن در مدینه بود.

رئیس جمهور غدیر را حرکت دوم هجرت دانست و گفت: در غدیر بار دیگر بحث حکومت اسلامی مطرح می‌شود؛ غدیر آغاز تداوم حکومت اسلامی است یعنی در این روز پیامبر (ص) مسیر را برای مسلمانان و همچنین صفات حاکمان اسلامی را مشخص می‌کند و به مردم می‌گوید که چه افرادی به عنوان الگو تا قیامت می‌توانند حاکم حکومت اسلامی باشند.

وی خاطرنشان کرد: هرکه علی وار زندگی و علی وار حرکت و رفتار کند و، چون او سخن بگوید می‌تواند حکومت و حاکمیت دنیای اسلامی را بر عهده بگیرد؛ پیامبر (ص) نه فرد بلکه معیار را در غدیر معرفی کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 7 مرداد 1400 - 18:40:31