درخواست احزاب سیاسی تونس برای برگزاری کنفرانس نجات ملی

سه شنبه 5 مرداد 1400 - 11:44:50
درخواست احزاب سیاسی تونس برای برگزاری کنفرانس نجات ملی

تهران- الکوثر: سه حزب سیاسی تونس ضمن درخواست برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب ۲۰۱۱ از رئیس جمهوری این کشور خواستند کنفرانس نجات ملی در اولین فرصت ممکن تشکیل دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یک روز پس از اینکه قیس سعید، رئیس جمهوری تونس اعلام کرد، اختیارات پارلمان را معلق و هشام المشیشی، نخست وزیر این کشور را از کار برکنار می‌کند، احزاب "زنده باد تونس"، "چشم انداز تونس" و "طرح تونس" بیانیه‌های جداگانه‌ای در این باره صادر کردند.

اکثر احزاب تونس تصمیم مذکور سعید را رد و آن را "کودتا" علیه قانون اساسی دانستند. برخی نیز این تصمیم را تایید کردند.

جنبش "طرح تونس" در بیانیه‌ای از قیس سعید خواست با تعیین نقشه راهی در چارچوب کنفرانس نجات ملی، برنامه کاری خود را در این یک ماه پیش رو، تشریح کند.

این جنبش پیشنهاد داد که نتیجه کنفرانس مذکور برگزاری همه پرسی مردمی برای تغییر نظام سیاسی و اصلاح سیستم انتخاباتی باشد.

رئیس جمهوری تونس این تصمیمات را در پی اعتراضات در استان‌های مختلف گرفت که خواستار برکناری نظام حاکم به دلیل مدیریت ضعیف بحران کرونا بودند و مخالفان، دولت را در سایه بحران های سیاسی، اقتصادی و بهداشتی به شکست متهم کردند.

جنبش "زنده باد تونس" هم در بیانیه خود از بخش سیاسی خواست مسوولیت خود را برعهده گرفته و با کاهش سطح خفقان در کشور، اعتماد سازی مجدد میان مردم و دولت از طریق شروع روند نجات جامع در حوزه های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی امتیازات تضمین کننده‌ای بدهد.

این جنبش تاکید کرد که این حق ملت تونس است که زندگی سیاسی شفاف، پیشرفته و به روزی را شاهد باشند و دیگر فرصتی برای تلاش های بی ثمر و سیر قهقرایی در روند دموکراسی باقی نمانده است.

جنبش "چشم انداز تونس" هم در بیانیه‌ای از نهاد ریاست جمهوری و تمامی گروه‌های سیاسی و جامعه مدنی خواست از دستاوردهای انقلاب حفاظت کنند.

گفته می‌شود در میان کشورهای عربی از جمله مصر، لیبی و یمن که شاهد انقلاب‌های مردمی برای براندازی نظام حاکم خود بودند، تونس تنها کشور عربی است که در روند انتقال دموکراتیک موفق عمل کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 5 مرداد 1400 - 11:44:38

دسته بندی :