مسئول بلندپایه طالبان در گفت‌وگوی چالشی با پرس تی وی :

جان و مال مسلمانان و از جمله شیعیان برای طالبان محترم است

جمعه 1 مرداد 1400 - 8:47:57
جان و مال مسلمانان و از جمله شیعیان برای طالبان محترم است

تهران- الکوثر: عضو ارشد مذاکره کننده طالبان درگفتگو با شبکه پرس تی وی، مواضع طالبان را درخصوص موضوعات مهمی چون داعش، حقوق زنان، حقوق شیعیان افغانستان و روابط با همسایگان تشریح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مولوی خیرالله خیرخواه که اخیرا برای مذاکرات بین الافغانی همراه با نمایندگان طالبان به تهران سفر کرده بود، در گفتگو با محسن اسلام‌زاده، پژوهشگر و مستندساز ایرانی و مجری  برنامه «چهره به چهره» شبکه پرس تی وی  درباره نگاه طالبان به داعش گفت: بین داعش و امارت اسلامی تفاوت زیادی وجود دارد. نظرات، سلایق و عقاید داعش در هیچ گروه افغانستانی مشاهده نشده است که جان و مال مسلمان را بر خود روا و حلال بدانند.
وی افزود: اعتقادات داعش منحرف است و شریعت اسلامی به ما مجوز نمی دهد که به چنین مواضعی معتقد باشیم.

خیرخواه درباره حضور داعش در بدخشان اظهار داشت :  اگر کسی به صورت مهاجر به بدخشان آمده و در آنجا باشد، باید راه حلی جست‌وجو کنیم که برگردد. ما متعهد شده ایم که آنها را تشویق کنیم تا به کشورشان بازگردند. ما باید این مشکل را حل کنیم؛ چه از راه گفت‌وگو و چه اینکه خودشان بروند. اگر هم به‌عنوان مهاجر قانونی در آنجا بمانند، باید قوانین مهاجرت را رعایت کند. ما همچنین نمی خواهیم کشور ما امنیت دیگران را با خطر مواجه کند و کسانی که عامل خطر هستند، باید به کشورهایشان برگردند و از خاک ما نباید سوء‌استفاده شود.
مقام بلندپایه طالبان در پاسخ به این سؤال که آیا صحیح است که شش ماهی است طالبان با داعش نمی جنگد؟ عنوان کرد: درکجا با داعش بجنگیم؟ مگر داعش مرکزیت دارد که ما با آنها بجنگیم؟ آنها در مهمانخانه‌های کابل هستند و مرکز مشخص در ولایات افغانستان ندارند. اگر می داشتند طالبان با آنها می جنگید. الان داعشیان در جای دیگر نیستند و فقط در کابل هستند و دولت از آنان استفاده استخباراتی (اطلاعاتی) می کند.
وی درخصوص 
ارتباط طالبان با عربستان سعودی نیز گفت: تا جایی که اطلاع دارم از زمانی که امارت سقوط کرد و آمریکا به افغانستان آمد و افغانستان را اشغال کردند، ارتباط‌هایی با عربستان برقرار شد؛ ولی مثل سابق ارتباط نداریم. شما از تعداد سفرهای ما می توانید حدس بزنید که ارتباط ما مثل سابق با عربستان زیاد نبوده و نیست و ما سفرهای علنی به عربستان نداشته ایم.
 عضو ارشد مذاکره کننده طالبان درخصوص حضور معارضین سوریه در افغانستان باحمایتهای ترکیه نیز گفت: ما ترکیه را یک کشور اسلامی می‌دانیم؛ ولی حضور آنان را اشغال می دانیم. ما چه آمریکایی ها و چه نیروهای دیگر زیر پوشش ناتو را که به اداره افغانستان (دولت افغانستان)  کمک کنند، اشغالگر می دانیم. این را واضح گفته ایم که هرکس که به این شکل وارد افغانستان شود، ملت افغانستان به آنها به عنوان اشغالگر نگاه می کند و برخوردی را با آنها می کند که با اشغالگران آمریکا و ناتو کرده است.

 خیرخواه ادامه داد: ما می خواهیم با همه روابط خوب داشته باشیم؛ به خصوص با کشورهای همسایه و مسلمان. این طبیعی است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، روابطمان با آنها یک ضرورت است. هم ضرورت ما است و هم ضرورت آنها است. به‌طور مثال، جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از ناحیه قوای خارجی آسیب بسیاری دیده اند و ضروری است برای حل مشکلات روزمره‌شان با هم همکاری کنند و ملت های خود را به سمت آسودگی و ترقی سوق دهند و این هدف را بسیار به‌آسانی می شود عملیاتی کرد. اگر روابط دوجانبه حسنه باشد، اگر کشورهای همسایه روابط حسنه داشته باشند، به‌جای این که ما منافع خود را از کشورهای دور به دست بیاوریم، این منافع را از ناحیه همسایگان خود به دست می‌آوریم.
 مقام ارشد طالبان همچنین تاکید کرد: ما با جمهوری اسلامی ایران مشترکات زیادی داریم و همه در قاره آسیا زندگی می‌کنیم. ما باید روابط دوجانبه خود را تقویت کنیم و پیشرفت بدهیم. به همین جهت ضرورت دارد که روابط بسیار حسنه با هم داشته باشیم تا بتوانیم به ملت های خود خدمت کنیم. این حرف را من از صمیم قلب می گویم که من اگر پاکستان رفته ام و یا به ایران آمده ام و یا به افغانستان رفته ام، برای این است که می خواهیم که آثار زندگی و آسایش و رفاه را در افغانستان مشاهده کنیم. آثار مشکلات از سیمای هموطنان ما مشخص است و ما به این خاطر از خداوند می خواهیم همه کشورهایی که در این منطقه زندگی می کنیم، توفیق پیدا کنیم به مردم خود خدمت کنیم. زمانی می توانیم خدمت کنیم که ما حکومت های منطقه، دست به دست هم بدهیم و با همدیگر همکاری کنیم؛ زیرا با هم منافع مشترک داریم. طبعاً بیشتر منافع ما با هم ما مشترک است؛ چون ما یک پیکره واحد هستیم و مشترکات زیادی داریم.

طالبان در مناطق شیعیان ورود نکرده است. علت عدم ورود ، انتظار برای ایجاد تفاهم از راه گفت‌وگو است. طالبان به مناطق هزاره‌جات پیشروی نکرده  ؛ برای اینکه هنوز با آنها تفاهم صورت نگرفته است. طالبان می خواهد مسائل از راه تفاهم حل شود

 

وی درباره مسئله حق آبه ایران از رودخانه هیرمند نیز گفت: من مطمئن هستم که چنین مسائلی حل می شود. اگر خدای ناکرده مشکلی ایجاد شود، هم قراردادهایی از قبل وجود دارد و هم قوانین بین المللی وجود دارد. اگر ما و شما نیت خیر داشته باشیم، چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، می‌توانیم آن را به‌صورتی خوب حل کنیم که برای هر دو طرف سبب خیر و برکت باشد. من فکر نمی کنم که چنین مواردی سبب اختلاف بین ما شود.
مذاکره کننده ارشد طالبان در ادامه درباره چ
گونگی عملیات طالبان در شهرهای بزرگ افغانستان گفت : شما نگاه کنید. طالبان به آسانی ولسوالی ها را فتح می‌کنند و این توان الحمدالله درآنها هست که شهرهای بزرگ را هم فتح کنند؛ منتها هنوز بزرگان دستور فتح شهرهای بزرگ را نداده اند. در مورد شهرهای بزرگ، ما اول می‌خواهیم با مردم به یک تفاهم سیاسی برسیم و بعداً تصمیم می‌گیریم، تا در شهرها خرابی پیش نیاید. این یک و اما دو: در شهرستان‌های کوچک با همکاری و خواست خود مردم آنجا را گرفتیم. وقتی که یک ولسوالی را می گیریم، نیروهای مسلح مرخص می‌شوند و مامورین دولتی را به کار می گیریم.
وی همچنین  صحت فیلم هایی را که نشان می دهند طالبان نظامیانی را که خود را تسلیم کرده اند، به گلوله می بندند، رد کرد و گفت: این کار دشمنان شکست خورده ای است که توان مقاومت و رویارویی را از دست داده اند. آنان مواردی  را پیدا کرده و می کنند که مربوط به دیگر کشورها است و یا از زمان های قبل امارت اسلامی است و آنها را منتشر می کنند.
مذاکره 
کننده ارشد طالبان همچنین به موضوع زنان اشاره و  تاکید کرد: ما به تمام قوانین و حقوقی که شریعت اسلام برای زنان وضع کرده است، پایبندیم. این وظیفه علما است که با هم می نشینند و در این مورد تصمیم می‌گیرند و قوانین را درباره زنان وضع می کنند. تحت هر شرایطی، قوانین سختگیرانه  برای زنان وضع  نخواهد شد؛ به همین خاطر من می گویم که برای آنها مشکلی ایجاد نمی شود. افغانستان یک کشور است و برای اداره کشور به وجود زنان نیاز است.
خیرخواه درباره سخت‌گیری‌ها نسبت به مردان در مواردی از قبیل اندازه ریش و... نیز خاطرنشان کرد: تصور من این است که تمام مشکلات مردم مدنظر گرفته می‌شود و تمام موارد ضروری در اولویت قرار می گیرند انشاءالله و مردم با مشکل و مزاحمت روبه‌رو  نخواهند شد. شما ملاحظه خواهید کرد که مردم درسایه حاکمیت ما از آزادی های اجتماعی کامل برخوردار خواهند شد و از این مسئله راضی و خوشحال می شوند. ما دخالتی در مسائل شخصی افراد نمی کنیم و چنین دخالت هایی در امور شخصی، تاکنون نیز وجود نداشته است.
این مسئول طالبان همچنین پشتو و فارسی (دری) را دو زبان رسمی افغانستان از نگاه طالبان دانست و صریحاً بیان کرد: ما قائل به اختلافات درون مذهبی و زبانی نیستیم و از سوی  ما هیچ کس، به خاطر مسائل مذهبی و زبانی و قومی  مورد آزار و اذیت قرار نگرفته است. اگر در زمان جنگ هم اشتباهی صورت گرفته باشد، عمدی نبوده است. اینکه  برخی تقسیم بندی می کنند و می گویند این فارسی است! این پشتون است!  این ازبک است! این تاجیک است و این هزاره است، کاملا بی معنی است.
وی درخصوص اداره مناطق شیعی‌نشین توسط خودشان نیز یادآور شد: اگر ما دولتی مرکزی داشته باشیم، اداره مناطق را به کسانی که مردم منطقه تشخیص دهند و تائید کنند می سپریم تا مورد تایید و پذیرش مردم باشند. آنها که عملکرد مثبتی دارند، آنجا باقی بمانند ولی به کسانی که کارهای تخریبی کنند، اجازه فعالیت داده نمی‌شود و به منطقه دیگر فرستاده می شوند. ما در گذشته و تاریخ افغانستان دیده ایم که  حکومت هایی که متکی به خارجی ها بوده اند و جایگاهی بین مردم نداشته اند، شکست خورده اند.
وی تصریح کرد: ما در مناطق شیعیان ورود نکرده ایم. علت عدم ورود ما انتظار برای ایجاد تفاهم از راه گفت‌وگو است. ما به مناطق هزاره‌جات پیشروی نکرده ایم ؛ برای اینکه هنوز با آنها تفاهم صورت نگرفته است. ما می خواهیم مسائل از راه تفاهم حل شود.

تحت هر شرایطی، قوانین سختگیرانه  برای زنان وضع  نخواهد شد؛ به همین خاطر من می گویم که برای آنها مشکلی ایجاد نمی شود. افغانستان یک کشور است و برای اداره کشور به وجود زنان نیاز است.

و درباره این که گفته می‌شود طالبان با انتخابات صد درصد مخالف است؛ چون انتخابات را روش غربی می داند، ابراز کرد: واقعا این نوع سیستم غربی به درد  نمی خورد.  شما دیده اید  که در یک روز در یک کشور دو رئیس جمهور، برنامه سوگند برگزار می کنند. ما با این نوع انتخابات مخالف هستیم. این را می‌گویند دموکراسی؛ ولی باید بگویم که این نوع دموکراسی به درد افغانستان نمی خورد. هر موردی  که توافق شود، اجرا می شود؛ چه شورای حل و عقد  باشد و چه روش دیگر، به شرط اینکه مورد قبول و تائید مردم افغانستان باشد. در این شکی نیست که ما باید پارلمان داشته باشیم و از کسانی که در اقوام و کشور خود داریم در امور اداره دولت و حکومت استفاده کنیم. در انتخاب افراد به هر شکلی که باشد، از نظر شریعت اسلام مشکلی نمی بینیم و در انتخاب کسانی که از شرایط مناسب بهره مند باشند، مانعی وجود ندارد و این مسائل راه حل دارند ان‌شاءالله.
مذاکره کننده ارشد طالبان در ادامه  موضوعات  هنر، سینما و شعر را  نیز  به تصویب قانون اساسی جدید در حاکمیت طالبان موکول کرد و گفت: قانون اساسی فعلی به فشار غربی ها درست شده است و ما می خواهیم در تدوین قانون اساسی، تمام افغان ها از هر مسلکی که باشند، شرکت داشته باشند و فشار از خارج هم روی آن‌ها نباشد و قانون اساسی را برای کشور خودشان درست کنند. برای اینکه حکومت برپایه همین قانون اساسی به وجود می‌آید؛ لذا افرادی که باید قانون اساسی را تدوین کنند هم باید عالم باشند و هم متخصص باشند و هم سیاسی باشند. به این صورت یک کمیسیون از افراد عالم، متخصص و سیاسی جمع می شوند و قانون اساسی را تدوین می کنند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


جمعه 1 مرداد 1400 - 8:4:43