افتخار باکو به تولید خودروی مشترک با تهران

شنبه 26 تیر 1400 - 8:55:28
افتخار باکو به تولید خودروی مشترک با تهران

تهران - الکوثر : پس از تاسیس شرکت خودروسازی مشترک ایران و چمهوری آذربایجان ، مقام های باکو برای نخستین بار به ساخت و تولید خودروهای متنوع ایران در جمهوری آذربایجان افتخار می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این ارتباط ، "الهام علی اف"رییس جمهوری آذربایجان در دیدار با جمعی از اعضای خانواده قربانیان و معلولین جنگ قره باغ ، پشت فرمان خودروی سواری "خزر" ، تولید مشترک ایران و جمهوری آذربایجان نشست .

 "الهام علی اف"  پس از آشنایی با  وضعیت فنی خودروی سواری تولید مشترک ایران و جمهوری آذربایجان که به شماری از معلولین جنگ قره باغ اهدا شده است، علاقمندی خود را بر افزایش همکاری های دوکشور در بخش های مختلف بویژه صنعتی اعلام کرد.

با توجه به مشترکات ملت های ایران و جمهوری آذربایجان ، بدون شک ، روابط متنوع تهران و باکو در زمینه های مختلف ضنعتی ، تامین کندده منافع دولت ها و ملت های دو کشور همسایه است.

در این زمینه ، باید گفت: کارخانه مشترک خودروسازی "ایران خودرو" و "آذرماش" در شهرک صنعتی "نفتچاله" در اراضی جمهوری آذربایجان و در 168 کیلومتری جنوب پایتخت این کشور، در سال 2016 میلادی تاسیس شده است.

کارخانه مشترک خودروسازی خزر ازبزرگترین واحدهای تولیدی این شهرک صنعتی است و ظرفیت تولید آن 10 هزار خودروی سواری از انواع مدل‌های مختلف در سال است.

سهم شرکت ایران خودرو در این واحد تولیدی 25 درصد دارد. این کارخانه مشترک در جریان سفر ماه مارس سال 2018 میلادی رییس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

با توجه به اهداف مقام های ایران و چمهوری آذربایجان مبنی بر گسترش همکاری های اقتصادی و افزایش تجارت دوجانبه به حداقل سه میلیارد دلار در سال ، تولید خودروی مشترک ایران و جمهوری آذربایان برای هر دوکشور حائز اهمیت است.

ضمن آن که این همکاری ها می تواند بخشی از اهداف همکاری های تجاری دو کشور همسایه را تامین و تضمین خواهد کرد.

پیش از این ، منابع رسمی جمهوری آذربایجان با انتشار گزارش هایی تصریح کرده اند که بیش از یک هزار شرکت ایرانی برای فعالیت در حوزه های صنعتی ، ساختمان ، خدماتی ، مخابرات ، حمل و نقل و کشاورزی در جمهوری آذربایجان ثبت نام کرده و آماده فعالیت در این کشور هستند.

حجم گرددش تجاری در چارچوب شرکت های فعال در جمهوری آذربایجان در سال 2018 میلادی با 74 درصد افزایش به نزدیک بعه 500 میلیون دلار بالغ گردید.

در این ارتباط ، "محمدرضا نجفی‌منش" رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی و کارشناس حوزه خودرو ، با اشاره به این که دولت ترکیه نیز از همکاری با ایران در زمینه صنعت خودرو استقبال کرده‌ ، گفته است:

"ایران حتی به موضوع تولید مشترک خودرو به شکل همکاری منطقه‌ای می نگرد. به عنوان مثال ، پیشنهادی در خصوص همکاری ایران ، ترکیه و روسیه در صنعت خودروسازی ارائه کرده ایم و در صورت انعقاد قرارداد سه جانبه ، می توانیم خودرویی برای بازاری با جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر تولید کنیم". 

به هر حال ، باید گفت : سال 2018 میلادی ، سالی پر تحرک در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در تمامی حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی بوده است.

در حقیقت ، با سفر رسمی چندین هیات بلندپایه از بخش های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به سرپرستی رئیس جمهوری اسلامی ایران ، جهش بزرگی در همکاری های دوجانبه دوکشور شکل گرفته است.


در یک جمعبندی کلی باید گفت: ایران در بخش های مختلف صنعتی در جمهوری آذربایجان فعال است. اما شکی نیست که صنعت خودروسازی و تولید خودرو مشترک خزر، از مهمترین صنایع ایران در جمهوری آذربایجان محسوب می شود.

در این کارخانه مشترک که در آن فناوری های مدرن ، تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته به کار گرفته شده است ، خودروهای سواری مدل "رانا" ، "سمند" ، ، "دنا" ، "پژو 206 و 207" ، "رنو پیکاپ" و"رنو تندر" تولید می شود

.با شرایط موجود ، تردیدی نیست که اهداف همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در سال جاری و سال اینده میلادی محققق خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 26 تیر 1400 - 8:49:27