نخستین تصمیم کابینه جدید رژیم صهیونیستی ؛ تصویب راهپیمایی پرچم

سه شنبه 25 خرداد 1400 - 14:24:57
نخستین تصمیم کابینه جدید رژیم صهیونیستی ؛ تصویب راهپیمایی پرچم

تهران - الکوثر : با گذشت تنها یک روز از رای اعتماد به کابینه جدید اسرائیل، این کابینه نخستین تصمیم خود را ضد فلسطین گرفته و برگزاری مراسم راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی را تصویب کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، قرار بود راهپیمایی پرچم پنجشنبه گذشته برگزار شود، اما با هشدار گروه‌های فلسطینی و شرایط نابسامان داخلی در اراضی اشغالی ، این راهپیمایی برگزار نشد. صهونیست‌های افراطی، اما بر برگزاری راهپیمایی در روز دیگری تاکید داشتند و نهایتاً نیز کابینه تازه تشکیل شده اسرائیل شب گذشته مصوب کرد این راهپیمایی امروز سه شنبه در قدس اشغالی برگزار شود. 

مراسم راهپیمایی پرچم توسط سازمان‌های نژادپرست صهیونیستی و شهرک‌نشینان افراطی برنامه‌ریزی شده و صهیونیست‌ها با تجمع در خیابان‌های قدس اشغالی و تکان‌ دادن پرچم رژیم جعلی اسرائیل، بر لزوم پاکسازی نژادی علیه فلسطینی‌ها تاکید خواهند کرد. بنابراین، مساله اول این است که در ساختار سیاسی اسرائیل نژادپرستان صهیونیست و افراط گرایان نقش مهمی دارند و این می‌تواند برای کابینه جدید این رژیم نیز مشکل‌ساز باشد و چالش‌های جدی ایجاد کند. 

موضوع دیگر این است که این تصمیم با واکنش گروه‌های مقاومت فلسطینی مواجه شد و هر نوع خشونتی علیه فلسطینی‌های ساکن قدس می‌تواند به درگیری جدید منجر شود. در همین راستا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت وضعیت در نوار غزه هنوز هم بسیار حساس است و سران حماس هم آماده درگیری بزرگ با کوچکترین جرقه‌ای هستند که راهپیمایی پرچم می‌تواند آغاز کننده آن باشد. از سوی دیگر، در پی هشدار گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس مبنی بر پاسخ دادن به هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در قدس اشغالی و راهپیمایی پرچم، ارتش اسرائیل سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین بیشتری را در نزدیک نوار غزه مستقر کرد.

در صورتی که آغاز فعالیت کابینه جدید اسرائیل با شروع یک جنگ همزمان باشد، بر چالش‌های این کابینه شکننده افزوده خواهد شد. کابینه جدید اسرائیل که با نخست وزیری چرخشی نفتالی بنت و یائیر لاپید تشکیل شده، کابینه‌ای پر از اضداد است. چپ و راست، سکولار و مذهبی، عربی و عبری با هم در این کابینه‌ حضور دارند. به همین دلیل، مقامات و تحلیل‌گران زیادی عنوان کردند که کابینه جدید اسرائیل عمری طولانی نخواهد داشت و احتمالاً این رژیم باز هم شاهد انتخابات زودهنگام پارلمانی خواهد بود. در چنین شرایطی، تصمیم‌هایی که منجر به ورود در یک جنگ جدید شود، اوضاع را برای این کابینه وخیم‌تر و شکنندگی آنرا بیشتر خواهد کرد. 

موضوع مهم دیگری که پس از تصویب برگزاری راهپیمایی پرچم نمود پیدا می‌کند، این است که تغییری در اسرائیل با تشکیل کابینه جدید رخ نداده و صرفاً بنیامین نتانیاهو از نخست وزیری کنار گذاشته شد. این در حالی است که رقبای نتانیاهو نام ائتلاف خود برای تشکیل کابینه را «ائتلاف برای تغییر» قرار داده بودند.

نتانیاهو از آوریل گذشته با هدف بقای در قدرت و کارشکنی در مسیر تشکیل کابینه جدید به خشونت و جنگ علیه فلسطینی‌ها روی آورده بود و اکنون به نظر می‌رسد نفتالی بنت و کابینه وی با هدف نشان دادن این موضوع که «چیزی از نتانیاهو کمتر ندارند»، به سمت درگیری با فلسطینی‌ها حرکت می‌کنند. این رویکرد کابینه بنت تائید کننده این دیدگاه سخنگوی حماس است که باید به مقاومت مسلحانه ادامه داد. «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس در واکنش به تشکیل کابینه جدید اسرائیل گفت: «شکل دولت‌ها، ماهیت برخورد با رژیمی اشغالگر را که باید در برابر آن مقاومت شود، تغییر نخواهد داد و باید با انواع مقاومت که مهمترین آنها مقاومت مسلحانه است، حق‌ها از آن گرفته شود».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 خرداد 1400 - 14:24:51