اقدامات تحریمی جدید آمریکا، حرکتی در دوسوی متفاوت اما با هدفی مشخص

جمعه 21 خرداد 1400 - 16:14:53
اقدامات تحریمی جدید آمریکا، حرکتی در دوسوی متفاوت اما با هدفی مشخص

تهران - الکوثر : وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه چندین شخص و نهاد را به بهانه نقش‌آفرینی در تأمین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنبش انصارالله یمن در فهرست تحریم قرار داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) شبکه‌ای را که به تأمین مالی نیروی قدس سپاه و حوثی‌های یمن (انصارالله یمن) کمک می‌کردند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. طبق فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا دولت این کشور اسامی 7 شخص، 4 شرکت و یک کشتی را در فهرست جدید تحریم‌ها قرار داده است. این اقدام با استناد به «فرمان اجرایی 13224» انجام شده است. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به موجب همین فرمان، سال 2007 در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا در حرکتی در مسیری متفاوت اعلام کرد که اسامی 3 مقام سابق دولت ایران را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است. دولت آمریکا علاوه بر این نام دو شرکت را که قبلاً به اتهام اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی برای محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند نیز از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است. خزانه‌داری آمریکا ادعا کرده که این اقدام در نتیجه تغییر رفتار یا وضعیت نفرات و نهادهای تحریم‌شده صورت گرفته و تعهد واشنگتن را به رفع تحریم‌ها در صورت تغییر رفتار نشان می‌دهد.«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرده که هیچ ارتباطی بین رفع تحریم ها علیه 3 مقام سابق ایران و مذاکرات جاری در وین برای تعیین سرنوشت برجام، وجود ندارد.

به نظر می رسد دولت بایدن با اقدامات تحریمی اخیر یعنی اعمال تحریم های جدید و لغو برخی موارد تحریمی قبلی قصد دارد این امر را به نمایش بگذارد که اگر چه هم چنان سیاست تحریمی علیه ایران و متحدان منطقه ای آن را در دستور کار دارد، اما در موارد مقتضی و در راستای نشان دادن به اصطلاح حسن نیت خود، تحریم ها علیه اشخاص و نهادهایی را که به ادعای آن تغییر رفتار داشته اند، لغو می کند.

با این حال چند ملاحظه را در این زمینه قابل ذکر است. نخست اینکه به نظر می رسد رویکرد جدید تحریمی دولت بایدن علیه ایران را می توان در این گزاره خلاصه کرد: چند تحریم را از فهرست خارج کن ودر عوض تعداد بیشتری از تحریم ها را به فهرست تحریم های ضد ایرانی اضافه کن. به عبارت دیگر واشنگتن در رویکردی عوام فریبانه و برای تصدیق ادعای خود درباره اینکه قصد دارد تا با ایران در زمینه برجام به تفاهمی برسد، به بهانه اینکه برخی موارد تحریم های قبلی علیه اشخاص و شرکتها دیگر مصداق و موضوعیت ندارد اقدام به لغو آنها کرده است. اما در عمل دولت بایدن در راستای تحقق اهداف ضدایرانی و سیاست های منطقه ای خود هم چنان به تشدید فشارها علیه ایران و متحدان منطقه ای آن از طریق اعمال انواع تحریم ها ادامه می دهد.

ملاحظه دوم این است که اقدامات تحریمی جدید دولت جدید آمریکا نشان دهنده این امر است که به رغم ادعاها درباره کنار گذاشتن رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران که در چارچوب سیاست فشار حداکثری با اعمال بی سابقه ترین تحریم ها در طول تاریخ علیه ایران به اجرا در آمده بود، اما واقعیت این است که دولت بایدن از زمانی که روی کار آمده است بر تداوم فشارهای تحریمی علیه ایران به انحا مختلف تاکید کرده و حتی در جریان مذاکرات وین  برای احیای برجام نیز حاضر نشده تا اندکی در این زمینه تخفیف بدهد.

ملاحظه سوم این است که  دولت بایدن بارها تاکید کرده که تنها لغو تحریم‌هایی را بررسی خواهد کرد که مغایر با برجام باشند و ازاین رو احتمال لغو سایر تحریم های دوره ترامپ که به عناوین دیگر مانند حمایت ادعایی تهران از تروریسم علیه ایران وضع شده است، وجود ندارد.این در حالی است که تهران خواهان لغو همه 1500 تحریمی است که در دوره ترامپ علیه ایران وضع شده است. «روموالد سیورا» کارشناس سیاسی فرانسوی می گوید: از نظر حقوقی بازگشت دولت بایدن به برجام کار ساده ای نیست، زیرا از دید تهران، لغو این تحریم ها شرط لازم بازگشت دولت واشنگتن به برجام است. می توان گفت که رویکرد دولت بایدن به نوعی تداوم همان رویکرد زورمدارانه دولت ترامپ در قبال ایران است که ناکامی آن تاکنون به اثبات رسیده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 21 خرداد 1400 - 16:14:46