هشدار نمایندگان لبنانی درباره فروپاشی اوضاع در این کشور

سه شنبه 18 خرداد 1400 - 19:56:21
هشدار نمایندگان لبنانی درباره فروپاشی اوضاع در این کشور

تهران - الکوثر : نمایندگان پارلمان لبنان با انتقاد از تشکیل نشدن کابینه این کشور، درباره رسیدن اوضاع به مرحله فروپاشی هشدار دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بحران لبنان در آستانه یک ساله شدن قرار دارد. چهارم اوت 2020 بود که انفجار بزرگی در بندر بیروت رخ داد. پس از این انفجار بزرگ، تظاهرات ضد دولت حسان دیاب شکل گرفت و دیاب از نخست وزیری لبنان استعفا داد. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ابتدا مصطفی ادیب را مأمور به تشکیل کابینه کرد، اما ادیب پس از یک ماه انصراف داد و اعلام کرد خواستار سیاسی نشدن تشکیل کابینه بودم، اما محقق نشد.

با استعفای مصطفی ادیب، طبق انتظار سعد الحریری بار دیگر مأمور به تشکیل کابینه شد. الحریری از اکتبر 2020 تاکنون یعنی به مدت حدود 8 ماه نتوانسته است کابینه جدید لبنان را تشکیل دهد. آنچه محافل لبنانی عنوان کردند دلیل تشکیل نشدن کابینه به سهم‌خواهی‌های سیاسی در این کشور به خصوص میان سعد الحریری و میشل عون باز می‌گردد. این وضعیت سبب تشدید مشکلات مردم لبنان به خصوص در بعد اقتصادی شده و مردم بارها با برگزاری تظاهرات، اعتراض خود را به جدال‌های سیاسی در این کشور اعلام کردند.

در حالی که امیدها برای تشکیل کابینه شدیداً کاهش یافته و حتی موضوع انصراف سعد الحریری برای تشکیل کابینه مطرح شد، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اخیراً طرحی برای برون رفت از بن بست سیاسی حاکم بر این کشور ارائه کرد. طرح نبیه بری تشکیل دولتی متشکل از 24 وزیر به جای 18 وزیر است. علاوه بر این، یک سوم معطل (کرسی‌های مورد مناقشه) به هیچ گروه سیاسی در لبنان تعلق نخواهد گرفت. در واقع، در طرح نبیه بری، یک سوم کرسی‌هایی که میان الحریری و عون مورد مناقشه بود، به هیچ گروه سیاسی تعلق نخواهد گرفت تا عملاً بن بست تشکیل کابینه پایان یابد.   

روزنامه الجمهوریه لبنان نوشت گروه‌های لبنانی تا حدود زیادی با طرح نبیه بری موافق هستند و احتمال دستیابی به توافق برای تشکیل کابینه وجود دارد. با این حال، مساله‌ای که وجود دارد، این است که هنوز این اطمینان وجود ندارد که آیا سعد الحریری به طرح رئیس پارلمان موافق است یا خیر؟ به این دلیل که الحریری بر تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات و بدون در نظر گرفتن سهم گروه‌های سیاسی لبنانی تأکید دارد. در همین راستا، «ماریون عون»، نماینده پارلمان لبنان گفت سعد الحریری خواهان تشکیل کابینه نیست.

موضوع مهم دیگر این است که اگر گروه‌ها و شخصیت‌های لبنانی با طرح نبیه بری برای تشکیل کابینه که جدیدترین طرح است، موافقت نکنند، بحران تشکیل کابینه ممکن است به شکل دیگری ادامه پیدا کند از جمله برکناری الحریری از تشکیل کابینه. در صورت وقوع این وضعیت نیز تحولات گذشته لبنان نشان می‌دهد جریان المستقبل که تحت ریاست الحریری قرار دارد به همراه حامیانش، هم در مسیر تشکیل کابینه به ریاست شخص دیگری کارشکنی خواهند کرد و هم اینکه احتمال شکل‌گیری آشوب‌های اجتماعی نیز زیاد است. بر این اساس، «ایهاب حموده»، نماینده پارلمان لبنان با هشدار درباره شکست احتمالی طرح بری، اعلام کرد این کشور وارد بحران عمیقی در همه سطوح شده و راه برون رفت از این بحران هم تنها با تشکیل دولت میسر خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 18 خرداد 1400 - 19:56:5