دستاوردها و پیام‌های انتخابات ریاست جمهوری سوریه

سه شنبه 18 خرداد 1400 - 12:54:50
دستاوردها و پیام‌های انتخابات ریاست جمهوری سوریه

تهران - الکوثر : دومین انتخابات ریاست جمهوری سوریه در یک دهه اخیر روز 26 می برگزار شد و بشار اسد، رئیس جمهوری کنونی با ۹۵.۱ درصد آراء پیروز شد و 7 سال دیگر ریاست قوه مجریه را در این کشور بر عهده خواهد داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در خصوص این انتخابات چند نکته مهم وجود دارد.

برگزاری موفق و مشارکت بالا

اولین نکته در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سوریه، برگزاری موفق انتخابات است. واقعیت این است که شرط اصلی برگزاری انتخابات در یک کشور، وجود امنیت و ثبات است. انتخابات سوریه در شرایطی برگزار شد که امنیت در این کشور در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد. اگرچه در سوریه به خصوص طی سه سال اخیر ثبات حاکم شده و دغدغه و نگرانی بابت براندازی نظام سیاسی این کشور وجود ندارد، اما حضور شبه نظامیان وابسته به آمریکا و ترکیه، باقی ماندن تروریست‌ها در بخش‌هایی از جغرافیای سوریه و همچنین حضور نظامی آمریکا و ترکیه در مناطق شمالی و شرقی، امنیت سوریه را تحت الشعاع قرار داده است. در چنین شرایطی، انتخابات ریاست جمهوری سوریه در بخش بزرگی از جغرافیای این کشور برگزار شد. موفقیت مهم‌تر، اما، برگزاری انتخابات بدون بروز چالش‌های امنیتی و در فضایی امن است یک دستاورد برای نظام سوریه محسوب می‌شود. 

علاوه بر برگزاری موفق و امن انتخابات، میزان مشارکت بالا نیز یک دستاورد مهم برای نظام سوریه محسوب می‌شود. حمودة صباغ، رئیس پارلمان سوریه میزان مشارکت مردمی در انتخابات را ۷۸ درصد اعلام کرد و افزود: «۱۴ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۱۴۰ نفر از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند که از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۸۶۰ نفر به اسد رأی دادند. دیگر نامزد این انتخابات یعنی «محمود احمد مرعی» با ۴۷۰ هزار و ۲۷۶ رأی، ۳.۳ درصد آرا و نامزد سوم یعنی «عبدالله سلوم عبدالله» با ۲۱۳ هزار و ۹۶۸ رأی، ۱.۵ درصد آرا را کسب کردند.»

میزان بالای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه در شرایطی بود که مخالفان خارجی و داخلی نظام دمشق، با تبلیغات زیاد بر تحریم انتخابات تمرکز کرده بودند و مشروعیت انتخابات و نظام سوریه را زیر سوال برده بودند. بنابراین، مشارکت 78 درصدی واجدان شرایط در انتخابات، هم مشروعیت نظام سوریه را نشان داد و هم اینکه شکست مهمی برای مخالفان نظام محسوب می‌شود. 

شکست راهبرد تفرقه و تجزیه در قبال سوریه

یکی از راهبردهای مهم مخالفان نظام سوریه، اتخاذ راهبرد تفرقه و تجزیه و یا تضعیف نظام مرکزی این کشور است. انتخابات ریاست جمهوری سوریه نشان داد که این راهبردهای مخالفان داخلی و خارجی با شکست مواجه شد. بشار اسد که از سال ۲۰۰۰ میلادی کرسی ریاست جمهوری سوریه را در اختیار دارد، برای دور چهارم و برای هفت سال دیگر رئیس‌جمهور سوریه خواهد بود و اگر قانون اساسی سوریه تغییر نکند، این آخرین دوره ریاست‌ جمهوری او محسوب می‌شود. پایگاه خبری «النجاح» با پوشش پیروزی دوباره بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، نوشت: «تروریست‌ها با تفرقه‌افکنی و ایجاد آشوب در سوریه سعی کردند چهره اسد را مخدوش کنند، اما بیشتر مردم با دولت وی همراهی کردند و میزان مشارکت آنها در این دوره بیانگر این ادعاست.»  بنابراین، این انتخابات شکست راهبرد براندازی نظام سوریه را نشان داد. در واقع، دشمنان نظام سوریه که از طریق نظامی موفق به براندازی نظام سوریه نشده بودند، از طریق سیاسی نیز نتوانسته‌اند بر ساخت قدرت در این کشور تاثیر بگذارند.

همچنین انتخابات ریاست جمهوری سوریه شکست راهبرد تفرقه‌افکنی میان مردم و نظام سوریه را نشان داد. پایگاه خبری «رام الله» در این خصوص نوشت: «این انتخابات ریاست جمهوری سوریه دومین دوره از نوع خود بود که با توجه به جنگ طولانی در این کشور برگزار شد، جنگی که زیرساخت‌های مختلف آن و امکانات حیاتی تولید را از بین برد و یک فروپاشی اقتصادی گسترده را به جا گذاشت، اما مانع حضور مردم در پای صندوق‌های رای نشد بلکه مردم سوریه با اراده و عزمی راسخ مشارکت گسترده‌ای را رقم زدند تا بتوانند آینده روشنی را برای آن ترسیم کنند.» 

با توجه به این پیامدهای داخلی انتخابات ریاست جمهوری سوریه، انتظار می‌رود که سوریه در دوره جدید شاهد تغییرات در روابط کشورها با دمشق باشد. این تغییرات حتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شده بود و با برگزاری انتخابات، مشارکت 78 درصدی مردمی و آراء 95 درصدی بشار اسد، این تغییرات می‌تواند سرعت بیشتری پیدا کند. انتظار می‌رود بازگشت سوریه به اتحادیه عرب انجام شود و برخی کشورهای غربی نیز روابط با دمشق را از سر گیرند و در عین حال، از فشارهای خارجی علیه سوریه کاسته شود. در همین راستا، سایت خبری «العین» با پرداختن به نتایج انتخابات سوریه نوشت: «حضور گسترده شرکت کنندگان در این انتخابات و پیروزی بشار اسد با اکثریت آراء سبب کاستن از فشارهای بین‌المللی بر این کشور می شود زیرا غربی‌ها دریافتند که سوری‌ها هنوز نیز با حکومت اسد موافق هستند و بحران داخلی نیز نتوانست آنها را از انتخاب وی بازدارد.»

پیامدهای خارجی انتخابات

انتخابات سوریه از جمله انتخاباتی است که علاوه بر تاثیرات داخلی، پیامدهای خارجی نیز دارد. اکنون در صحنه سیاسی سوریه چهار کشور آمریکا، ترکیه، ایران و روسیه حضور پررنگ‌تری دارند. آمریکا و ترکیه از مخالفان اصلی کنونی نظام سوریه و همچنین برگزاری انتخابات در این کشور بودند و در مناطق شمالی و شرقی سوریه هم حضور غیرقانونی دارند و هم از شبه‌نظامیان دفاع می‌کنند. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه ضمن حمایت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تاکید دارند. انتخابات ریاست جمهوری سوریه پیروزی ایران و روسیه در رقابت با ترکیه و آمریکا نیز محسوب می‌شود. در عین حال، این انتخابات حضور نظامی غیرقانونی ترکیه و آمریکا در خاک سوریه را که بارها با اعتراض دولت دمشق نیز مواجه شد، به چالش کشیده است. این موضوع در دور جدید ریاست جمهوری بشار اسد نیز با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد که آمریکا و ترکیه خاک سوریه را ترک کنند و به حاکمیت دمشق احترام بگذارند.

در همین راستا، «رابرت فورد» سفیر پیشین آمریکا در دمشق گفت: «انتخابات و پیروزی بشار اسد نشان‌دهنده شکست دیپلماسی ایالات متحده است و سیاست بایدن نشان دهنده قصد او برای حضور فعال در سوریه نیست.» فورد افزود: «انتخابات سوریه نشان دهنده شکست دیپلماسی آمریکایی است که به مدت ۷ سال  زیر نظر سازمان ملل متحد و از طریق مسیر سیاسی ژنو تلاش کرد تا تا اسد را برکنار کند، اما بی‌نتیجه ماند. این انتخابات نشانگر عدم نفوذ آمریکا است. در غیر این صورت، اسد با پشتیبانی کامل نیروهای نظامی و امنیتی قادر به انجام چنین مبارزاتی نبود و قدرت‌های بزرگی مانند ایالات متحده نمی‌توانند این شخص را برکنار کنند.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 18 خرداد 1400 - 12:54:42