پنجاه و چهارمین سالروز نکسه؛ از پیروزی در مقابل سه کشور عربی تا شکست در غزه

شنبه 15 خرداد 1400 - 18:47:49
پنجاه و چهارمین سالروز نکسه؛ از پیروزی در مقابل سه کشور عربی تا شکست در غزه

تهران - الکوثر : روز 5 ژوئن 1967 جنگی میان اسرائیل و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن آغاز شد که تا 10 ژوئن 1967 ادامه داشت و به جنگ 6 روزه معروف شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رژیم صهیونیستی در این جنگ، ابتدا پایگاه‌های هوایی مصر و کانال سوئز را بمباران کرد و پس از آن حملات علیه دو جبهه اردن و سوریه را آغاز کرد. 

در پنجمین روز جنگ، نیروی هوایی مصر، سوریه و اردن به کلی از عرصه جنگ خارج شدند و رژیم صهیونیستی توانست بخش‌های وسیعی از اراضی عربی از جمله بلندی‌های جولان سوریه، صحرای سینا در مصر و کرانه باختری، قدس شرقی و باریکه غزه را اشغال کند. اشغال این مناطق موجب تشدید عملیات شهرک‌سازی رژیم اشغالگر و مهاجرت هرچه بیشتر یهودیان به اراضی اشغالی شد.

بنابراین، یوم النکسه سالروز شکست عرب‌ها از رژیم صهیونیستی است. این شکست را از دو بعد، پیامدهای آنی و درازمدت باید بررسی کرد.

به لحاظ پیامدهای آنی، این جنگ منجر به کشته‌ شدن ۱۵ تا ۲۵ هزار عرب شد. فاجعه نکسه منجر به آوارگی ۳۰۰ هزار فلسطینی شد که بیشتر آنان در اردن ساکن شدند. در این جنگ، کشورهای عربی ۷۰ الی ۸۰ درصد از تجهیزات و توان نظامی خود را از دست دادند. رژیم صهیونیستی در این جنگ، قدس، باریکه غزه، کرانه باختری رود اردن، بلندی‌های جولان و صحرای سینا را اشغال کرد. این جنگ، اوج تحقیر کشورهای عربی توسط رژیم صهیونیستی بود.

به لحاظ پیامدهای درازمدت، یوم النکسه نقطه آغاز شدت گرفتن سیاست‌های شهرک‌سازی و یهودی‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی‌ها و همچنین آواره‌سازی مردم فلسطین بود. از یوم النکسه، رژیم صهیونیستی به شیوه‌های مختلف درصدد یهودی‌سازی شهر قدس برآمد، چه با مصادره اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی در آن و چه از طریق کوچاندن ساکنان اصلی این شهر و اجرای طرح‌های امنیتی، نظامی و راهبردی در آن. امروز بحران شیخ الجراح ادامه جنایت‌هایی است که رژیم صهیونیستی از یوم النکسه در 5 ژوئن 1967 آغاز کرد. 

علاوه بر این، هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین در گزارشی به مناسبت پنجاه و چهارمین سالروز نکسه اعلام کرد رژیم اسرائیل از سال 1967 تا به امروز یک میلیون مرتبه دست به بازداشت فلسطینیان زد. در این مدت بیش از 17 هزار زن و دختر و بیش از 50 هزار کودک بازداشت شده‌اند. بنابراین، می‌توان گفت پس از شکست اعراب در جنگ 6 روز، رژیم صهیونیستی برای افزایش جنایت علیه فلسطینی‌ها جرات بیشتری پیدا کرد. 

با گذشت 54 سال از یوم النکسه، اگرچه جنایت‌های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها همچنان ادامه دارد، اما موقعیت امروز اسرائیل قابل مقایسه با سال 1967 نیست. مصر، سوریه و اردن به عنوان سه کشور بزرگ عربی در آن زمان، در مقابل رژیم صهیونیستی تنها پس از 6 روز متحمل شکست سنگینی شدند. امروز، اما، اسرائیل در مقابل گروه‌های مقاومت فلسطین و نه ارتش یک کشور عربی، متحمل شکست شد و تنها توانست 12 روز در جنگ با گروه‌های مقاومت دوام آورد. علاوه بر این، اسرائیل با مشکلات سیاسی و اقتصادی متعددی مواجه است، به نحوی که طی دو سال اخیر با کابینه موقت اداره می‌شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 15 خرداد 1400 - 18:47:35