الکاظمی: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط قرار دارد

شنبه 15 خرداد 1400 - 10:48:8
الکاظمی: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط قرار دارد

تهران - الکوثر : نخست وزیر عراق روابط این کشور با ایران را در بهترین شرایط توصیف و ابراز امیدواری کرد که بزودی روادید برای زائران ایرانی لغو شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مصطفی  الکاظمی در گفتگو با خبرگزاری‌های ایرانی، با اشاره به گفتگوهای راهبردی بغداد و واشنگتن، گفت در طول یک سال گذشته تاکنون سه دور گفت وگوی راهبردی با آمریکا برگزار کرده‌ایم و در دور دوم، رییس جمهوری سابق آمریکا، ترامپ تعهد داد که نیروهای آمریکایی از عراق خارج خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از دوره سوم مذاکرات موفق شدیم تعداد نیروهای امریکایی را در عراق به بیش از ۶۰ درصد کاهش دهیم. به زودی کمیته فنی که در دور سوم گفت و گوها مورد توافق قرار گرفت، کار خود را برای تعیین جدول زمانبندی خروج باقیمانده نیروهای رزمی آمریکایی از عراق آغاز می کند.

نخست وزیر عراق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را در بهترین شرایط دانست و آن را روابطی راهبردی و آینده نگرانه توصیف کرد و گفت: من به لغو روادید برای زائران ایرانی عازم عراق ایمان دارم و در این خصوص تلاش جدی خواهم کرد و درصدد ایجاد تسهیلات هستیم که در نهایت ان شاء الله به مرحله لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و عراق در آینده نزدیک برسیم.

نخست وزیر عراق در عین حال تاکید کرد: همکاری امنیتی بزرگی با جمهوری اسلامی ایران داشتیم و موفق شدیم که از طریق این هماهنگی‌ها و همکاری‌ها و انجام عملیات پیشدستانه، پاره‌ای حملات که دشمنان ایران و داعشی‌ها برای ضربه زدن به امنیت داخلی ایران را در سر داشتند، مانع شویم.

الکاظمی با بیان اینکه امیدوارم شاهد تفاهم و نتایج خوبی در توافق وین در راستای منافع ملت‌های منطقه و جهان باشیم، گفت: مبادلات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار بزرگ است و انتظارات ما این است که به بیش از ۲۱ میلیارد در سال برسد.

وی همچنین اظهار داشت: به زودی نشست کمیته سلامت و بهداشت (عراق) برگزار می‌شود و از مسائل مطرح در این جلسه، موضوع شرایط زیارت اربعین حسینی (ع) است. در نشست کمیته سلامت و بهداشت، افق یافتن راه حلی برای قضیه زیارت (اربعین) بررسی می‌شود.

الکاظمی درباره وضعیت کنونی همکاری کمیته هماهنگی امنیتی چهارجانبه بین ایران و عراق و روسیه و سوریه در مبارزه با تروریسم تصریح کرد: این همکاری همچنان ادامه دارد و کمیته مشترکی در این خصوص ایجاد شده است و چندی قبل نیز روسای ستاد ارتش کشورهای عضو با هم دیدار داشتند. حمایت از این کمیته چهارجانبه در جنگ، تبادل اطلاعات و کار اطلاعاتی در جنگ با داعش همچنان جریان دارد و در این خصوص هماهنگی خیلی خوبی ایجاد شده است که به آن افتخار می‌کنیم و برای حمایت از آن کار خواهیم کرد.

الکاظمی همچنین حشد الشعبی را یک سازمان قانونی عراقی و بخشی از سامانه امنیتی عراق و همچنین بخشی از نظام امنیت ملی این کشور توصیف کرد و گفت برای حمایت از حشد الشعبی و ارتقای توانمندی‌ها و توانایی‌های پدافندی‌اش تلاش می‌کنیم. حشد الشعبی همانند ارتش و سازمان مبارزه با تروریسم و پیشمرگه، نقش بزرگی در جنگ علیه داعش ایفا کرد. بنابراین هرگز به طرف‌های خارجی اجازه نمی‌دهیم نظری در خصوص سازمان حشد الشعبی به ما دیکته کنند. حشد الشعبی فرزندان من هستند، این نهاد مورد حمایت دولت است و هرگز هیچ‌گونه دیکته بر دولت عراق برای ضربه‌زدن به هیچ یک از نهادهای امنیتی را خواه حشد الشعبی یا هر نهاد دیگر باشد، نمی‌پذیریم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 15 خرداد 1400 - 10:40:55