اهمیت مشارکت در انتخابات از دید گاه رهبر معظم انقلاب

چهار شنبه 12 خرداد 1400 - 20:8:19
اهمیت مشارکت در انتخابات از دید گاه رهبر معظم انقلاب

تهران - الکوثر : انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره موجب تقویت پایه‌های مردمی نظام جمهوری اسلامی شده و میدان را برای فعالیت سلیقه‌های جدید باز کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، تجربه نزدیک به چهار دهه حیات سال نظام جمهوری اسلامی و حضور مردم در انتخابات موید این نکته است که به هرمیزان مردم در انتخابات مشارکت با شکوه تری داشته اند، تاثیرات آن در پویایی مردم سالاری و اقتدار نظام جمهوری اسلامی نمود بیشتری یافته است.

حضور در انتخابات بی تردید؛ دارای آثار بزرگی است که انتخاب مسوولان نظام  یکی از نتایج ذاتی انتخابات  است ؛اما مهمتر از ان؛  تاثیرات سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی  آن در بلند مدت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین خصوص در دیدار تصویری  اخیر، با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تبیین بایدها و نبایدهای رقابت‌های انتخاباتی تأکید کردند: اثر نتیجه انتخابات سال‌ها بر زندگی مردم و کشور سایه‌افکن خواهد بود و امیدواریم انتخابات ۲۸ خرداد بر خلاف خواسته دشمنان مایه آبرو، عزت و سربلندی ایران بشود.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به مخالفت دشمنان با انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب بخصوص بعد از تغییر قانون اساسی و سپرده شدن وظایف اجرایی اداره دولت به رئیس جمهور، گفتند: در این ۴۲ سال دستور کار تبلیغاتی دشمنان اینگونه بوده که قبل از انتخابات می‌گویند مردم شرکت نخواهند کرد، بعد از شرکت مردم در انتخابات می‌گویند انتخابات مهندسی‌شده بوده و در مورد فرد انتخاب شده به عنوان رئیس‌جمهور هم می گویند او اختیاری ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه اکنون هم دستور کار تبلیغاتی دشمن همینگونه است، افزودند: آنها تلاش دارند به مردم القاء کنند انتخابات و انتخاب رئیس جمهور هیچ فایده ای ندارد .

مردم اما در هر انتخاباتی با وجود سلایق و دید گاه های مختلف با آرای خود نشان داده اند که به نظام سیاسی متخب خود اعتماد دارند و پشتیبان آن هستند .

انتخابات در واقع گذار به مرحله  ایجاد دموکراسی و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در جامعه برای  پیشبرد امور در همه عرصه های سیاسی ؛ اقتصادی و اجتماعی  است .بر این اساس در ضرورت اصل وجود انتخابات و کارکردهای مثبت و مفید آن  هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، با این حال برخی افراد، در مورد ضرورت یا اهمیت مشارکت مردم در انتخابات‌، تردیدهایی را مطرح می‌کنند که ریشه‌های آن عمدتاً به مسائل دیگری باز می‌گردد، مثل کارنامه ناموفق برخی مسئولان منتخب و گاهی نیز این نارضایتی‌ها ریشه در تبلیغات منفی دشمنان نظام دارد.

مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت علاوه بر جنبه‌های مورد اشاره، به عنوان یک  حق سیاسی ،اجتماعی وقانونی است  حائز اهمیت است و به عنوان زیر بنای دموکراسی شناخته می‌شود .این حق  با عناوینی همچون «حق انتخاب»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و  در نظام جمهوری اسلامی بعنوان یک تکلیف و مسوولیت دینی  شناخته می‌شود.

ویژگی هر حقی این است که صاحب حق باید از آن دفاع کرده و در هر حال تمام حق خود را مطالبه کند، چرا که هر گونه بی‌اعتنایی نسبت به آن به از بین رفتن حق، منجر خواهد شد.
مقام معظم رهبری در بیان اهمیت این موضوع بارها اشاره کرده و فرموده‌اند: «این(انتخابات) یک حق و در عین حال یک تکلیف است. حق آحاد مردم ماست که نظر بدهند؛ تکلیف آنها هم همین است».
مقام معظم رهبری براین نکته تاکید دارند که  همه باید بیایند درانتخابات شرکت کنند، این مشارکت موجب می‌شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت و پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود و کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند.

از این  منظر حضور و مشارکت مردم در عرصه انتخابات موجب اقتدار و توانمندی  کشور در مقابل تهدید ها و مشکلات  می شود . 

همانگونه که  رهبر معظم انقلاب تصریح کرده اند ؛«انتخابات بزرگترین مظهر اقتدار ملی است»  که نتیجه ان می‌تواند سبب تکوین و تداوم جامعه مدنی باشد و زمینه های لازم را برای تداوم پیشرفت؛ رشد و اعتلای ملت ایران؛ با وجود همه تهدید ها و فشارها فراهم کند .

در ایران مشارکت در انتخابات بر اساس الزامات قانونی نیست بلکه بعنوان یک تکلیف و وظیفه دینی اجتماعی و بعنوان بخشی از حقوق فردی در جامعه جاری و متجلی می شود.

رهبرانقلاب اسلامی درسخنان اخیرشان درباره برخی نگرانی‌ها از احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، گفتند: من معتقدم میزان مشارکت مردم ارتباطی با این اسم یا آن اسم ندارد بلکه مردم به‌دنبال فردی هستند که دارای مدیریت و اراده قوی و کارآمدی بالا برای حل مشکلات کشور باشد و برای مردم هم مهم نیست که این فرد چه عنوانی دارد و یا از چه جناحی است، البته شاید این موضوع برای گروههای سیاسی مهم باشد ولی برای عامه اینگونه نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: مهم این است که نامزدها مردم را اقناع کنند که مشکلات جامعه را می شناسند، مدیر و مدبر و با صداقت هستند و توانایی اداره کشور را دارند. در این صورت به لطف خدا مردم با مشارکت بالا در پای صندوق های رأی حاضر خواهند شد.
ایشان افزودند: اکنون مسئله فوری و اصلی کشور، اقتصاد است و نامزدها باید برنامه ها و راه حل های خود برای حل مشکلات اقتصادی را به مردم ارائه و آنها را قانع کنند که توانایی حل مشکلات اقتصادی را دارند.

با مشارکت فعالانه از یک سو و انتخاب ناشی از بصیرت و آگاهی و نه احساسات محض، از سوی دیگر، بهترین گزینه‌ها انتخاب شوند تا در نهایت نهادهای قوی و کارآمد که دغدغه اصلیشان حل مشکلات مردم باشد شکل گیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 خرداد 1400 - 18:52:57