پایگاه هوایی «مرموز» کجاست؟

پنج شنبه 6 خرداد 1400 - 12:21:25
پایگاه هوایی «مرموز» کجاست؟

تهران- الکوثر: آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از یک «پایگاه هوایی اسرار آمیز» پرده برداشته که به ادعای این خبرگزاری در یک جزیره آتشفشانی واقع در نزدیکی کشور یمن در حال ساخت است

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، درگزارش آسوشیتدپرس تاکید شده که محل احداث این پایگاه هوایی در یکی از مهم‌ترین نقاط دریایی جهان از نظر حمل و نقل انرژی و محموله‌های تجاری انتخاب شده است.

آسوشیتدپرس در ادامه آورده است که هیچ کشوری تاکنون رسما مسئولیت ساخت این پایگاه هوایی مرموز در جزیره مایون واقع در تنگه باب‌المندب را بر عهده نگرفته اما ترافیک دریایی مرتبط با عملیات ساخت یک باند فرودگاهی در این جزیره ۵.۶ کیلومتری طی سال‌های گذشته عمدتا به کشور امارات عربی متحده ارتباط داشته است.

مقامات دولت منصور هادی می‌گویند که اماراتی‌ها پشت آخرین تلاش‌ها برای ساخت پایگاه یاد شده هستند هر چند که امارات عربی متحده در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که نیروهای خود را از ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان برای مقابله با انصارالله  خارج می‌کند.

بعداز اختلاف نیروهای تحت حمایت عربستان و امارات در یمن؛ شورای به اصطلاح انتقالی جنوب اعلام خودمختاری کرد.

همچنین بخوانید: هشدار جدی صنعا به ائتلاف سعودی

جرمی باینی، سردبیر بخش خاورمیانه شرکت اطلاعاتی «منبع باز» که سال‌هاست عملیات ساخت و ساز در جزیره مایون را دنبال کرده، می‌گوید: «به نظر می‌رسد این تلاش به منظور دستیابی به هدفی استراتژیک و بلند مدت برای حضوری نسبتا دائمی (در این جزیره) صورت گرفته است.»

وی در ادامه می‌گوید که «ساخت این پایگاه احتمالا تنها با جنگ یمن مرتبط نیست و شما باید اهمیت حمل و نقل دریایی را نیز در آنجا مد نظر قرار دهید.»

آسوشیتدپرس در گزارش خود تاکید کرده که مقامات اماراتی در ابوظبی و نیز مسئولان سفارت امارات عربی متحده در واشنگتن از پاسخ‌گویی به تماس‌های این خبرگزاری در خصوص ساخت پایگاه هوایی در جزیره مایون امتناع کرده‌اند.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است که کریس مورفی، سناتور دموکرات در آمریکا با اشاره به ساخت این پایگاه هوایی یادآور شده که امارات عربی متحده در عمل از جنگ یمن خارج نشده است.

باند فرودگاهی این پایگاه در جزیره مایون به هر کشوری که کنترل آنرا در درست بگیرد امکان می‌دهد تا قدرت خود را بر تنگه باب‌المندب تحمیل کند و به راحتی دست به حملات هوایی به خاک یمن بزند.

این پایگاه همچنین امکان هرگونه عملیات در دریای سرخ، خلیج عدن و مناطق مشرف به شرق قاره آفریقا را برای کشور کنترل کننده آن فراهم می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز که آسوشیتدپرس به آن دسترسی پیدا کرده به وضوح کامیون‌ها، گریدر‌ها و دیگر ماشین آلات راه‌سازی را هنگام فعالیت در جریان ساخت یک باند فرودگاهی ۱.۸۵ کیلومتری در این جزیره به تصویر کشیده است.

یک باند پرواز با این مشخصات عملا می‌تواند برای هواپیماهای تهاجمی، نظارتی و لجیستیکی مورد استفاده قرار گیرد. تلاش قبلی که اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز و سپس متوقف شد به ساخت باند بزرگتری به طول سه کیلومتر اختصاص داشت. احداث آن باند می‌توانست پرواز سنگین‌ترین بمب‌افکن‌ها را هم امکان پذیر کند.

آسوشیتدپرس به نقل از چند مسئول که نامی از آنها برده نشده اعلام کرد که کشتی‌های اماراتی طی هفته‌های گذشته اقدام به حمل سلاح، ‌تجهیزات و نیروهای نظامی به جزیره مایون کرده‌اند.

مایون که به جزیره پِریم نیز شهرت دارد در حوالی ۳.۵ کیلومتری آب‌‌های ساحلی جنوب غرب یمن واقع شده است. آسوشیتدپرس در گزارش خود تاکید می‌کند که قدرت‌های جهانی صدها سال پیش به ویژه پس از افتتاح کانال سوئز که دریای مدیترانه و سرخ را به هم پیوند می‌دهد، به اهمیت و موقعیت استراتژیک این جزیره پی برده بودند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv


پنج شنبه 6 خرداد 1400 - 11:55:13