خطیب‌زاده:

تصمیم درباره تمدید توافق با آژانس امروز اعلام می‌شود

دو شنبه 3 خرداد 1400 - 11:49:47
تصمیم درباره تمدید توافق با آژانس امروز اعلام می‌شود

تهران- الکوثر: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت و گوها درباره تمدید توافق ایران و آژانس در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود،‌ گفت: تصمیم درباره این موضوع نهایتا امروز -دوشنبه- اعلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، خطیب زاده درباره تمدید توافق ایران و آژانس خاطرنشان کرد: درباره تمدید توافق ایران و آژانس باید دو نکته گفته شود. گفت و گو درباره این موضوع در شورای عالی امنیت ملی انجام شده و در پروسه نهایی شدن است. با نهایی شدن، دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی خبر آن را اعلام می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این توافق دسترسی فراپادامانی به آژانس را نمی‌دهد، ابراز داشت: یک تصمیم بین ایران و آژانس است که فیلم‌برداری‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی انجام شود ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نشود. بعد از این هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان داده نمی‌شود. تصمیم دراین باره نهایتا اعلام می‌شود.

خطیب‌زاده درباره احتمال توافق درباره احیای برجام و اظهارات دوگانه طرفهای ایرانی و غربی در این خصوص ابراز داشت: دو گانه‌ای وجود ندارد. کاملا روشن است که پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم و فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است. آنچه باقی مانده قابل توجه هستند. آنها باید مورد مداقه قرار گرفته و پیگیری شوند. 

وی افزود: اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود و از ادبیات و رفتار و منش دولت قبلی فاصله گرفته شود و از کمپین فشار حداکثری دور شوند، آنچه باقی مانده، می‌تواند به راحتی به نتیجه برسد. اگر این اتفاق رخ دهد، توافق با مداقه قابل تفاهم است ولی اگر آمریکا برای حفظ آن میراث شکست خورده به وین برگردد، آنچه باقی مانده، می‌تواند طولانی شود 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ملاک ما متن برجام است، عنوان کرد: آنچه نوشته باید نعل به نعل اجرا شود و منافع ایران تامین شود. بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ها ایران آماده متوقف کردن اقدام جبرانی خود است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: کسی فراموش نکند برجام به خاطر صبر راهبردی و اقدامات باتدبیر ایران زنده است و نه اقدامات آنها. آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام از بین ببرد و اروپا با بی ‌عملی امکان انتفاع ایران از برجام را از بین برد. بنابراین طرف مقابل از این فرصت استفاده کند. این پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 3 خرداد 1400 - 11:39:52