خرمشهری که برای همیشه خرمشهر ماند +عکس

دو شنبه 3 خرداد 1400 - 9:59:20
خرمشهری که برای همیشه خرمشهر ماند +عکس

تهران- الکوثر: در سوم خرداد  سال ۶۱، خرمشهر نگین انگشتری ایران که پس از ۳۴ روز مقاومت به اشغال رژیم بعثی صدام  در آمده بود، پس از ۵۷۶ روز اشغال آزاد شد و ایرانی از غرور این آزادی سر از پا نمی شناخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، جای آنهایی که رفته بودند تا خرمشهر را آزاد کنند و برنگشته بودند خالی بود. برخی هایشان پیش از فتح خرمشهر شهید شده و برخی هم اسیر شده بودند. گرچه عملیات بیت المقدس منجر به آزاد سازی خرمشهر شد، اما پیش از آن عملیات فتح المبین مقدمه ای بر این حادثه بزرگ تاریخی بود. از عملیات فتح المبین بود که موضوع جنگ جدی شد. جمهوری اسلامی ایران عزمش را برای شکستن حصر آبادان و پس گرفتن خرمشهر و سایر مناطق اشغالی و سست کردن مواضع دشمن در خاک خودش جزم کرد.

خرمشهر در سال ۱۳۵۹ مورد تجاوز دشمن بعثی قرار گرفت و پس از ۳۴ روز مقاومت دلیرانه مردم و رزمندگان در چهارم آبان همان سال به اشغال نیروهای متجاوز بعثی در آمد و به مدت ۲۰ ماه در اشغال نیروهای متجاوز بعثی بود. در ساعت ۲۲:۴۵ نوزدهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ با آغاز عملیات بیت المقدس و رمز یا علی ابن ابیطالب(ع) عملیات رزمندگان با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد و رزمندگان و نیروهای مردمی با نزدیک شدن به شهر و تصرف ناحیه مرزی شلمچه خود را برای حمله نهایی و مقابله با دشمن بعثی آماده کردند.

بر خلاف پیش بینی های تحلیلگران نظامی نیروهای بعثی و در کمال ناباوری متجاوزان، رزمندگان ایران از رود کارون وارد خرمشهر نشدند. نیروهای سپاه و ارتش دشوارترین مسیر از غرب و جاده شلمچه به شهر را سامان دادند و نیروهای بعث را غافلگیر کردند.

طی عملیات آزادسازی خرمشهر که در چهار مرحله اجرا شد، نیروهای مسلح ایران که شامل، ۱۳۵گردان متشکل از ۴۵ گردان ارتش، ۹۰گردان از سپاه و بسیج به علاوه نیروهای ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی و جهاد سازندگی بودند، در برابر هفت لشکر دشمن به علاوه نیمی از ادوات، توپخانه، امکانات مهندسی و زرهی ارتش عراق قرار گرفتند، ضمن اینکه ارتش عراق با کمک عوارض طبیعی موجود در منطقه (رودخانه کارون، اروند، کرخه، هورالهویزه) به دفاع از موقعیت خود در این عملیات پرداخت.

رژیم بعث عراق با اشغال خرمشهر می‌کوشید مهم‌ترین اهرم فشار خود را برای واداشتن ایران به شرکت در مذاکرات صلح، حفظ کند. متقابلاً آزادسازی این شهر می‌توانست نماد اثبات برتری ایران در جنگ تحمیلی باشد.

صدام در زمان اشغال خرمشهر این شهر را محمره نامید و اعلام کرد که بعد از تصرف محمره به سوی پایتخت حرکت می کند. محمره ای که هیچ وقت محمره نشد و خرمشهرماند. در ادامه گزارش عکس های به یادماندنی از آزادسازی خرمشهر را می بینید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 3 خرداد 1400 - 9:59:9