دور چهارم مذاکرات وین ؛ پیشرفت در سایه برخی اختلاف‌ها

پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 - 20:9:7
دور چهارم مذاکرات وین ؛ پیشرفت در سایه برخی اختلاف‌ها

تهران - الکوثر : معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پایان دور چهارم مذاکرات وین گفت، پیشرفت خوبی در مذاکرات هسته‌ای در وین حاصل شده اما نمی‌توان گفت کار تمام شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عباس عراقچی با بیان اینکه چارچوب و ساختار توافق احیای برجام مشخص شده اما برخی از موضوعات کلیدی همچنان مورد اختلاف است تصریح کرد،  مواضع ایران کاملا روشن است؛ آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران فقط پس از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا، به تعهدهای برجامی خود بازمی‌گردد. 

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای پس از دو هفته رایزنی فشرده در سطح سیاسی و کارشناسی چهارشنبه‌شب در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره کننده به پایتخت‌های خود برای مشورت بازگشتند. دستور کار مذاکرات وین تعیین چارچوب برای بازگشت آمریکا به برجام است و تنها مسیر این بازگشت هم لغو تحریم‌های آمریکا و سپس راستی‌آزمایی دقیق آن از سوی ایران است. 

آمریکا درپی خروج از برجام، تحریم‌های جدیدی را تحت عناوین مختلف ضد ایران اعمال کرده است و تنها شرط ایران برای بازگشت به تعهدهای برجامی خود، لغو موثر این تحریم‌ها با ضمانت اجرایی عملی است. تیم مذاکره کننده ایران درهمین چارچوب در مذاکرات وین حضور دارد. 

با توجه به تجربه اجرای برجام و منتفع نشدن ایران از مزایای اقتصادی این توافق، اکنون رایزنی‌ها برای احیای برجام در وین، مورد توجه و نظارت دقیق مجلس شورای اسلامی ایران است. 

مجلس شورای اسلامی ایران در پایان هر دور از مذاکرات وین، با فراخوان اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی در جریان آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام قرار می‌گیرد. 

در همین زمینه؛ ابوالفضل عموئی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری ایران‌پرس، درباره اینکه چه توافقی در وین مورد تایید مجلس است گفت، موضع مجلس شورای اسلامی که در قالب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اعلام شده، لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن است و سپس ایران برای بازگشت به تعهدهای برجامی اقدام می‌کند. 

با توجه به بدعهدی طرف اروپایی و آمریکا در اجرای دقیق برجام، اکنون مجلس شورای اسلامی ایران برای احیای این توافق هسته‌ای، بر روند مذاکرات وین نظارت موثری دارد تا منافع ملی و آن چیزی که خواسته مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی است، به‌درستی رعایت شود.

در همین زمینه؛ امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری ایران‌پرس با بیان اینکه خروجی مذاکرت وین باید به اتخاذ اقدامات عملی و موثر منجر شود گفت، اگر خروجی مذاکرات وین صرفا به امضای دو متن منجر شود، این توافق ارزشی ندارد. 

قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" مسیر مذاکرات وین را مشخص کرده است و هر توافقی که در وین حاصل شود، باید درچارچوب موضع اصولی و اساسی نظام جمهوری اسلامی و در نهایت تامین کننده منافع ملت ایران باشد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400 - 18:57:16